Onko tässä Suomen kaunein myymälä? Aamu Song ja Johan Olin tunnetaan erikoisesta Salakaupasta – tuotteet syntyvät maailman syrjäseuduilla
Muotoilijat Aamu Song ja Johan Olin kuvailevat työtään etsivän työksi. He matkustavat maailman syrjäseuduille etsimään käsityöperinteitä, lyöttäytyen tiimiksi paikallisten valmistajien kanssa. Matkoilla syntyy usein tukko aarteita.
Moni kaduntallaaja muistaa Postitalon kulmalla seisseen pienen lasirakennuksen. Sen seinustalla luki isolla valokyltissä Salakauppa, mikä sai monet ohikulkijat kurkkimaan uteliaina sisään.
Mystinen Salakauppa on muotoilupuoti, jonka takana on suomalais-korealainen duo Aamu Song ja Johan Olin. He ovat paitsi salakauppiaita, myös palkittuja muotoilijoita ja taiteilijoita. Sittemmin Ullanlinnaan muuttaneessa Salakaupassaan he myyvät suunnittelemiaan tuotteita.
Tutkimusmatkoja maailman syrjäseuduille
Muotoilijapariskunta tunnetaan Secrets-projektistaan, josta Salakauppakin on saanut alkunsa. Sen puitteissa he matkustavat syrjäisille seuduille ympäri maailmaa etsimään perinteisiä menetelmiä taitavia valmistajia ja suunnittelevat esineistöä heidän osaamistaan hyödyntäen.
“Vietämme matkoillamme aikaa heidän kanssaan ja yritämme oppia heiltä jotain. Sen jälkeen alkaa pohdinta, voisimmeko me suunnitella heidän kulttuuristaan jotain, jonka he voisivat valmistaa”, Olin sanoo.
Song ja Olin tunnetaan hauskoista sekä kekseliäistä, mutta erityisesti laadukkaista designtuotteista. Vuosien varrella he ovat luoneet laajan kokoelman huonekaluja, vaatteita, asusteita ja taide-esineitä.
Tree of lots of life, 2021, Company
Esine kumpuaa Meksikolaisesta Elämänpuu -perinteestä. Alun perin niissä on kuvattu raamatullisia kertomuksia, ja myöhemmin niihin sekoittui paikallisia perinteitä. Tree of Lots of Life kuvaa raamatullisen Aatamin ja Eevan paratiisista karkotuksen sijaan onnellista tapahtumaa omakohtaisine tarinoineen. Elämänpuun on valmistanut käsityömestari Rufina Balbuena Meksikossa.
Hinta: 395 e
Suomen salat -näyttely oli myyntihitti
Song ja Olin tapasivat vuosituhannen vaihteessa opiskellessaan Taideteollisessa korkeakoulussa, hitsautuen nopeasti yhteen. Tänä päivänä heistä tuntuu siltä, että he olisivat aina olleet tiimi.
“Johan on ollut minulle aina kuin perhettä. Kysymys siitä, miten olemme tavanneet, tuntuu siltä, kuin joku kysyisi, missä olet tavannut äitisi”, Song sanoo.
Kaksikon välinen yhteistyö on kuin pingiksen pelaamista: toinen syöttää idean, johon toinen vastaa. Yhteisen yrityksen, muotoilutoimiston, nimi Company oli vitsi.
Yksi käänteentekevä hetki uran alkutaipaleella oli, kun kaksikko sai ensimmäisen näyttelynsä Kiasmaan vuonna 2007. Suomen salat -näyttelyn tuotteet myytin loppuun. Tämän seurauksena he avasivat Postitalon Salakauppansa.
Surkeita lomailijoita
Secrets-projektin osalta duo on sittemmin kolunnut niin Venäjää, Meksikoa, Koreaa, Japania ja lukuisia muita maita. Aamu on kaksikosta se ahkerampi etsijä.
“Aamu innostuu jatkuvasti kaikesta. Hän on varaamassa matkoja ennen kuin ehtii edes minulle kertoa”, Olin kertoo.
Matkat ovat aina eräänlaisia tutkimusmatkoja eivät lomia.
”Lomailua olemme kokeilleet joitakin kertoja. Olemme surkeita siinä”, Olin sanoo.
Juhannustaika, 2019, Artek
Juhannustaika-maljakko on muotoilijaduon Artekille suunnittelema ilmeikäs keramiikkaesine. Maljakko on päivitetty versio vanhasta juhannusperinteestä, jonka mukaan se, joka juhannusyönä poimii tyynynsä alle seitsemän niittykukkaa, näkee unessa tulevan puolisonsa. Tulevasta miehestä haaveilun sijaan voi ihailla kukkia maljakossa.
Hinta uutena: 90 e
Kauneutta luodaan surkealla säällä
Muotoilijapariskunta inspiroituu ulkona vallitsevasta säästä. Kun ulkona on ankea keli, he keskittyvät luomaan kaunista ja värikästä vesiväreillä maalaten, jotta muillakin olisi valmiiden tuotteiden muodossa kaunista katseltavaa.
“Kauniina päivänä oloni on hyödytön. On parempi mennä ulos nauttimaan, eikä katsella esineitä”, Song sanoo.
Tiimin suunnittelufilosofian ytimessä on, että tuotteen valmistaminen on mieluista tekijälle. Suunnitellulla esineellä on oltava myös jokin tarkoitus. Tuotteille he toivovat pitkää elinkaarta omistajiensa elämissä.
“Hauska suunnitella, hauska tehdä ja hauska omistaa”, Olin kiteyttää.
Menestys on hyvän levittämistä ympärille
Vuonna 2010 Song ja Olin saivat muotoilun valtionpalkinnon. Menestys merkitsee heille ennen kaikkea sitä, että he saavat levitettyä hyvää ympärilleen.
“Kun naapurustoon avautuu kahviloita, kauppoja tai ravintoloita, se tuntuu menestykseltä. Haluamme osaltamme olla mukana tekemässä kivaa naapurustoa hienolla kaupalla, ja haluamme, että kivat asiat leviävät laajemmalle”, Song sanoo.
Kaksikko on tehnyt yhdessä töitä jo liki kolmen vuosikymmenen ajan. He myös työskentelevät mieluiten sellaisten perheyritysten parissa, joissa käsityöperinteet siirtyvät sukupolvelta toiselle.
Suomessa on Songin ja Olinin mielestä fantastisia kädentaitoja. Etenkin Töölössä sijaitsevaa Vanhain Työ -kauppaa, Helsingin eläkeläisten käsityöyhdistyksen myymälää, he fanittavat. Siellä jokainen myytävä esine on uniikki, tekijänsä näköinen.
“Se voisi olla unelmien yhteistyö meille. Ehkä meidän pitäisi mennä rohkeasti kysymään”, Song sanoo.
Modern japanese, 2016, Company
Kokeshi on 150 vuotta vanha Pohjois-Japanista peräisin oleva perinteinen puunukke, jolla on yllään kimono. Companyn nukke on moderni päivitys nukesta, kokeshi-mestari Hiraga Teruyukin valmistamana.
Hinta: 500 e
Juttu on julkaistu Dekossa 1/2024.
Kommentoi
Kommentoi juttua: Onko tässä Suomen kaunein myymälä? Aamu Song ja Johan Olin tunnetaan erikoisesta Salakaupasta – tuotteet syntyvät maailman syrjäseuduilla