Onnistu vanhojen tavaroiden myynnissä netissä – hyvässä myynti-ilmoituksessa ei brassailla superlatiiveilla 

Vanhojen tavaroiden myynti netissä kirpputoripalveluiden kautta on nyt arkipäivää. Miten oman myynti-ilmoituksen saa erottumaan muiden joukosta? Kokosimme tärkeimmät vinkit onnistuneeseen ilmoitukseen.

Vanhasta tavarasta täytyy aika ajoin päästä eroon. Verkon kirpputoripalvelut ovat oivia paikkoja myydä ja ostaa käytettyä tavaraa helposti ja vaivattomasti. Aina kauppa ei kuitenkaan käy toivottuun tapaan, ja oma myynti-ilmoitus hukkuu ilmoitusten massaan.

Lue myös: Eroon tavarasta: 1–7-metodi tyhjentää laatikot kuin itsestään

Asiaa auttaa, jos myytävä esine on ehjässä ja siistissä kunnossa. Myös merkkituotteet tai trendikkäät brändit löytävät usein nopeasti uuden omistajan. Esimerkiksi Tori.fi:ssä vuonna 2020 korkeimpiin kauppahintoihin sisustustuotteissa nousivat Artekin tuotteet. Myös Marimekko ja Iittala olivat haettuja.

Oman tavaransa myyntiin voi kuitenkin vaikuttaa merkittävästi luomalla hyvän myynti-ilmoituksen. Satsaamalla hyvään ilmoitukseen voit lisätä tavaran mahdollisuuksia käydä kaupaksi verkossa.

Kysyimme kirpputoripalveluilta Tori.fi:ltä ja Mjukilta ja huutokauppa Bukowskisilta, millainen myynti-ilmoitus kerää todennäköisemmin katselukertoja ja ennustaa nopeita kauppoja. Kokosimme 5 tärkeintä vinkkiä.

Lue myös: Vintage-huonekalut – 5 parasta paikkaa tehdä löytöjä!

Vanhojen tavaroiden myynti netissä – 5 vinkkiä

1. Hinnoittele markkinahinnan mukaan

Yksi tärkeimmistä seikoista vanhan tavaran myynnissä on tarkka hinnoittelu. Jos esine on muihin kirpputoreilla tarjolla oleviin vastaaviin esineisiin verrattuna kallis, se ohitetaan herkästi.

Myytävä tavara kannattaa hinnoitella markkinahinnan mukaan. Tutki mitä vastaavanlaisesta esineestä pyydetään eri kirpputoripalveluissa. Se antaa usein osviittaa siitä, mitä esineestä ollaan valmiita maksamaan.

Hinnoittele oma tuotteesi samalle tasolle kuin muut tuotteet markkinoilla tai perustele valitsemasi korkeampi hinta. Tori ohjeistaa, että nopeat kaupat saa laskemalla omaa pyyntihintaansa hieman kilpailevia myyjiä alhaisemmaksi.

Jos kyse on harvinaisemmasta tai tunnetun suunnittelijan muotoilemasta esineestä, kannattaa sen arvo tarkistaa huutokaupasta. Voit esimerkiksi katsoa, löytyisikö myytävää esinettä Bukowskisin myytyjen esineiden arkistosta. Sieltä näet huutokaupatun esineen lähtöhinnan, joka on Bukowskisin asiantuntijoiden arvio tuotteen myyntihinnasta aiempien kauppojen perusteella.

Usein otsikkoa yritetään parannella superlatiiveilla, tyyliin ”maailman upein pöytä”. Se ei todennäköisesti edesauta kauppojen syntymistä.

2. Panosta kuviin

Hyvä kuva on todellinen valttikortti verkon kirppiskaupoilla. Laadukas kuva herättää heti mielenkiinnon, kun taas huonoa kuvaa ei edes välttämättä klikata auki.

Huolittele myyntikohde ennen kuvausta: pöyhi myymäsi sohvan tyynyt, silitä paita pesun jäljilltä ja pese polkypyörä puhtaaksi. Varmista, ettei kuvassa ole muita häiritseviä elementtejä, jotka vievät huomion pois kohteesta.

Kuvaa tuote hyvässä valaistuksessa ja ota monta kuvaa yksityiskohdista, pintamateriaaleista ja mahdollisista vioista. Useampi hyvä kuva antaa mahdolliselle ostajalle paremman käsityksen tuotteesta ja välittää rehellisen kuvan tuotteen kunnosta.

Lue myös: Jos näitä löytyy kaapistasi, ota käyttöön tai laita myyntiin: seinälautaset ovat tulleet takaisin muotiin!

3. Otsikoi järkevästi

Hyvä otsikko on lyhyt, mutta paljastaa ilmoituksen olennaisimmat tiedot. Liian lavea otsikko, kuten ”pöytä” ei kerro tarpeeksi myyntikohteesta. Sen sijaan kirjoita esimerkiksi ”Ruokapöytä 150 cm x 80 cm ja 4 pinnatuolia”. Silloin potentiaalinen ostaja voi heti arvioida, onko tuote sopiva omiin tarpeisiinsa.

Usein otsikkoa yritetään parannella superlatiiveilla, tyyliin ”maailman upein pöytä”. Se ei todennäköisesti edesauta kauppojen syntymistä. Jos tiedät tuotteen merkin ja mallin, kirjoita ne otsikkoon, tyyliin ”Ikea Melltorp -ruokapöytä”. Tiedon puuttuminen voi herättää ostajassa epäilyksiä, miksi tietoa on piiloteltu.

4. Kirjoita ilmoitusteksti rehellisesti

Usein ilmoitusteksteissä lukee vaivaiset pari sanaa. Ilmoitustekstiin kannattaisi kuitenkin panostaa, sillä se on paikka, jossa voit auttaa ostajaa tekemään päätöksensä.

Kirjoita tekstiin ainakin välttämättömimmät: tuotteen koko, materiaali ja merkki. Kuvaile tuotetta realistisesti ja kerro tarkasti kaikista mahdollisista vaurioista.

Kaikki muu tieto on plussaa. Voit kertoa esimerkiksi mistä tuote on ostettu ja kuinka kauan se on ollut käytössäsi. Jos nojatuoli on ostettu viime vuonna Iskusta, sekin voi luoda ostajaan varmuutta, että kyse on laadukkaasta ja melko uudesta tuotteesta.

5. Jos esineellä on tarina, kerro se ilmoituksessa

Ihmisiä kiinnostaa tavaroiden, kuten huonekalujen alkuperä: mistä vanha vintage-tuoli on peräisin tai missä sohva on valmistettu? Erityisesti kotimaisuus on iso myyntivaltti, joten kerro ilmoitustekstissä, jos tiedän esineen olevan Suomessa valmistettu.

Jos esineen tarina on tiedossa, sekin kannattaa ehdottomasti kertoa jo myynti-ilmoituksessa. Tarina sohvasta mummolan mukavimpana nurkkauksena nostaa suupielet hymynkareeseen, ja se jos jokin on myyntivaltti.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Onnistu vanhojen tavaroiden myynnissä netissä – hyvässä myynti-ilmoituksessa ei brassailla superlatiiveilla 

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X