Miksi Marimekon kangaskassi on edelleen niin suosittu? Uutuuskirja valottaa syitä

Marimekon logokassit koreilevat katukuvassa kaikissa sateenkaaren väreissä. Uutuuskirja kertoo, mikä on kangaskassin suosion salaisuus.

Vuonna 2015 syntyi ennennäkemätön Marimekko-hitti: logokassi. Mustavalkoiselta kangaskassilta on ollut viime vuosien aikana lähes mahdotonta välttyä. Huippusuosioon kammennutta logokassia on nähty kaikkialla ja kaikilla – niin opiskelijoilla, poliitikoilla kuin muotivaikuttajillakin.

Yksinkertaisen kangaskassin suosio yllätti Marimekon itsekin.

Mutta mikä on salaisuus Marimekon kangaskassin suosion takana? Marimekon kuviosuunnittelu- ja tuotekehitysjohtaja Minna Kemell-Kutvonen kertoo omat epäilyksensä uutuuskirjassa Marikirja – Marimekon luova historia Piccolosta Palstaan (Nemo, 2020).

Lue myös: Marimekon Tasaraita oli suosikki jo syntyessään – mutta tiedätkö, kuka on suunnittelija sen takana?

Marimekon kangaskassi nousi hitiksi vahingossa

Minna Kemell-Kutvonen uskoo, että avain logokassin suosioon on ollut sen harvinaisuus. Kangaskassin saamiseksi on täytynyt tehdä töitä.

Logokassia ei ole voinut missään vaiheessa ostaa Marimekon liikkeestä, vaan sen on saanut kaupan päälle ainoastaan riittävän suurista ostoksista. Nykyään kassista voi parhaimmillaan joutua pulittamaan kirpputoreilla tai nettisivuilla useamman kympin.

Harvinaisuus onkin yksi syy sille, miksi Marimekko ei tehnyt kassia massatuotantona ja pannut sitä hyvällä hinnalla myyntiin.

Lue myös Anna.fi: Marimekon lama-aikana pelastanut Kirsti Paakkanen tietää, että taantumasta voi selvitä: ”Nyt jos joskus tarvitaan uskoa, toivoa ja rakkautta”

Karla-laukku on uusi hitti

Simppeli logokassi ei suinkaan ole ainoa Marimekon hittilaukku. Samana vuonna suunnitellusta Karla-laukusta tuli jo pian ilmestymisensä jälkeen muotiväen suosikki.

Karla-laukku syntyi yllättävästä ideasta.

Karla-laukku syntyi yllättävästä ideasta. Kuva: Marimekko

Karlan suunnittelija Anna Werner sai idean hauskaan rypytettyyn pussukaan syödessään työpöytänsä ääressä karkkeja. Yksi karamelli tipahti lattialle, ja kullanvärisessä käärepaperissa kimmelsi hittituotteen inspiraatio.

Klassikko oli syntynyt.

Lähde: Marikirja – Marimekon luova historia Piccolosta Palstaan (Nemo, 2020), kirjoittanut Henna Koste ja kuvittanut Silja-Maria Wihersaari

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Miksi Marimekon kangaskassi on edelleen niin suosittu? Uutuuskirja valottaa syitä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X