Maljakkokeräilijän kotimaiset aarteet – halajatko sinä näitä 50- ja 60-lukujen design-maljakoita?

Suomalainen designlasi kiinnostaa keräilijöitä. Tällä hetkellä halutuimpia ovat värikkäät maljakot, joiden luomisen kulta-aika ajoittuu 1950- ja 60-luvuille.

Suomalainen lasimaljakko on säilynyt juhlapöydän arvostettuna koristeena jo vuosikymmenten ajan. Design-maljakoilla on myös paljon kiinnostuneita keräilijöitä.

”Maljakoiden värien ja muotojen kirjo on runsas – ehkä juuri siksi myös keräilijöitä on niin valtavasti”, helsinkiläisen vanhoja astioita myyvän Astiataivas-liikkeen omistaja Tuulikki Räikkönen kertoo.

Suomalaista lasimuotoilua

Puolukanvarvut somistavat Kaj Franckin Nuutajärvelle suunnittelemaa Sargasso-maljakkoa, 84 e, Astialiisa. Saman sarjan kirkas maljakko, 95 e, ja tummanvihreä Timo Sarpanevan taidelasimaljakko Novitas, 115 e, Astiataivas. Seinän vihreä maali on Tikkurilan Harmony, sävy M 442, Vuono.

Kiinnostusta yli vuosikymmenten

Ensimmäiset designmaljakot syntyivät 1920-luvulla, kun Nuutajärvi, Karhula ja Iittala valmistivat hienoja käsin hiottuja kristallimaljakoita.

”Niitä ostetaan edelleen lahjaksi”, Tuulikki Räikkönen sanoo.

1950-luvulla syntyivät Tapio Wirkkalan viivahiotut klassikot, kuten Kantarelli ja Varsanjalka.

Kauniit lasimaljakot

Saara Hopean Nuutajärvelle suunnittelema Nyppylä-kulho sopii maljakoksi tai vaikka aterimien säilyttämiseen. Musta 60 e ja kirkas 40 e, Astiataivas. Kaapin päällä on Tapio Wirkkalan litteä Ovalis-maljakko, jota valmistettiin eri kokoisina vuosina 1959–66 ja vuonna 1977. Pienen maljakon hinta lienee noin 45 e, yksityiskokoelma.

1960-luvun tuotannon halutuimpia tuotteita taas on muun muassa Helena Tynellin Aurinkopullo, jota Riihimäen Lasi valmisti vuosina 1964–74.

”Aurinkopulloja tehtiin kaikkiaan neljää eri kokoa ja jopa 17 eri sävyä.”

Kysyttyjä ovat myös Nanny Stillin laajan tuotannon maljakot, kuten Grapponia.

Suomalaista lasimuotoilua

Kaj Franckin kapea sininen pikkumaljakko on Nuutajärven tuotantoa vuodelta 1965, 64 e, Astialiisa. Tapio Wirkkalan Iittalalle suunnittelema pieni liila maljakko 115 e, ja Wirkkalan tummansininen jalallinen maljakko, Riihimäen Lasi, 85 e, molemmat Astialiisa. Pyöreämuotoinen Oiva Toikan taidelasimaljakko 1483 on Nuutajärven pyörittäen puhallettua lasia, 145 e, Astiataivas.

Keräilijöiden suosikit

Erityisen kiinnostuneita keräilijät ovat nyt 50- ja 60-lukujen tuotannosta.

Halutuimpia ovat esimerkiksi Tamara Aladinin Kumelalle ja Nanny Stillin Riihimäen Lasille suunnittelemat maljakot.

Tuotanto ei kuitenkaan loppunut 60-luvulle.

Timo Sarpaneva ja Kaj Franck ovat suunnitelleet runsaasti upeita maljakoita. 70-luvulla suomalaiset kodit valtasi ”jäälasisten” ja röpelöpintaisten maljakkojen buumi. Esimerkiksi Timo Sarpanevan Nardus-, Krassus- ja Krookus-maljakot edustavat tätä tyyliä”, Tuulikki Räikkönen kertoo.

Jäistä tyyliä lasimaljakoissa

Helena Tynellin Riihimäen Lasille 60-luvulla suunnittelema kulmikas Palamaljakko sopii pienelle kimpulle, 85 e. Oiva Toikan puristelasinen Kastehelmi-kynttilänjalka ja maljakko, 75 e, tuli Nuutajärven tuotantoon 60-luvulla. Röpelölasinen Timo Sarpanevan neliömaljakko Crassus, 40 e, ja Tapio Wirkkalan korkea ”jäälasinen” Avenamaljakko 125 e, kaikki Astiataivaasta. Taustalla Boråstapeter Jubileum 5451 Magnolia -tapetti, Värisilmä.

Kysyntä määrää hinnan

Maljakoiden hinnat ovat viime vuosina nousseet, ja Tuulikki Räikkönen arvioi hintojen jatkavan edelleen nousua.

Maljakon arvo vaihtelee suosion, kysynnän ja tarjonnan mukaan. Myös harvinaisuus, tuotteen kunto ja väri vaikuttavat hintaan. Lasissa arvokkain väri on rubiininpunainen.

Oman maljakon hinta-arvion voi tarkistaa tutkimalla nettiä ja erilaisia myyntipaikkoja.

Entä mikä on asiantuntijan oma suosikki?

”Pidän väreillä ja muodoilla leikittelevän Oiva Toikan 80-luvun tuotannosta, erityisesti Mansikkapaikka-pulloista.”

Värikkäitä lasimaljakoita

Oranssinpunainen kahvallinen maljakko, 78,50 e, on Riihimäen Lasin Kleopatra-sarjaa, jonka suunnittelija on Tamara Aladin, 78,50 e. Keltaisen Kasper-maljakon on 70-luvulla suunnitellut Erkki Tapio Siiroinen, 59 e. Helena Tynellin humoristinen siniharmaa Piironki-maljakko on Riihimäen Lasin tuotantoa 60-luvun lopulta, 88 e. Kaikki maljakot Astialiisasta.

Tiedustelut: Astialiisa, Astiataivas, Tikkurila, Värisilmä.

Lähteet: Koivisto- Westerholm: Keräilijän aarteet/Suomalaisia lasimaljakoita (WSOY), Peltonen: Tunnista Design-klassikot (WSOY), Hagelstam, Hämäläinen: Uusi Antiikkikirja 1900-1980 (WSOY)

Juttu on julkaistu Maalla-lehdessä 1/17.

Avainsanat

Keskustelu

Halutuimpia ovat esimerkiksi Tamara Aladinin Kumelalle ja Nanny Stillin Riihimäen Lasille suunnittelemat maljakot.
TUOSTA OLISI SYYTÄ KORJATA VIRHEELLINEN TIETO, TAMARA ALADIN EI SUUNNITELLUT KUMELALLE KOSKAAN MITÄÄN, HÄN SUUNNITTELI AINOASTAAN RIIHIMÄEN LASILLE.

…Wirkkalan tummansininen jalallinen maljakko, Riihimäen Lasi

Tapio Wirkkala ei ole Riihimäen Lasille suunnitellut maljakoita, maljakko kylläkin on Riihimäen Lasin valmistama

Kommentoi juttua: Maljakkokeräilijän kotimaiset aarteet – halajatko sinä näitä 50- ja 60-lukujen design-maljakoita?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X