Maljakkokeräilijän kotimaiset aarteet - halajatko sinä näitä 50- ja 60-lukujen design-maljakoita?
Suomalainen designlasi kiinnostaa keräilijöitä. Tällä hetkellä halutuimpia ovat värikkäät maljakot, joiden luomisen kulta-aika ajoittuu 1950- ja 60-luvuille.
Suomalainen lasimaljakko on säilynyt juhlapöydän arvostettuna koristeena jo vuosikymmenten ajan. Design-maljakoilla on myös paljon kiinnostuneita keräilijöitä.
”Maljakoiden värien ja muotojen kirjo on runsas – ehkä juuri siksi myös keräilijöitä on niin valtavasti”, helsinkiläisen vanhoja astioita myyvän Astiataivas-liikkeen omistaja Tuulikki Räikkönen kertoo.
Kiinnostusta yli vuosikymmenten
Ensimmäiset designmaljakot syntyivät 1920-luvulla, kun Nuutajärvi, Karhula ja Iittala valmistivat hienoja käsin hiottuja kristallimaljakoita.
”Niitä ostetaan edelleen lahjaksi”, Tuulikki Räikkönen sanoo.
1950-luvulla syntyivät Tapio Wirkkalan viivahiotut klassikot, kuten Kantarelli ja Varsanjalka.
1960-luvun tuotannon halutuimpia tuotteita taas on muun muassa Helena Tynellin Aurinkopullo, jota Riihimäen Lasi valmisti vuosina 1964–74.
”Aurinkopulloja tehtiin kaikkiaan neljää eri kokoa ja jopa 17 eri sävyä.”
Kysyttyjä ovat myös Nanny Stillin laajan tuotannon maljakot, kuten Grapponia.
Keräilijöiden suosikit
Erityisen kiinnostuneita keräilijät ovat nyt 50- ja 60-lukujen tuotannosta.
Halutuimpia ovat esimerkiksi Tamara Aladinin Kumelalle ja Nanny Stillin Riihimäen Lasille suunnittelemat maljakot.
Tuotanto ei kuitenkaan loppunut 60-luvulle.
”Timo Sarpaneva ja Kaj Franck ovat suunnitelleet runsaasti upeita maljakoita. 70-luvulla suomalaiset kodit valtasi ”jäälasisten” ja röpelöpintaisten maljakkojen buumi. Esimerkiksi Timo Sarpanevan Nardus-, Krassus- ja Krookus-maljakot edustavat tätä tyyliä”, Tuulikki Räikkönen kertoo.
Kysyntä määrää hinnan
Maljakoiden hinnat ovat viime vuosina nousseet, ja Tuulikki Räikkönen arvioi hintojen jatkavan edelleen nousua.
Maljakon arvo vaihtelee suosion, kysynnän ja tarjonnan mukaan. Myös harvinaisuus, tuotteen kunto ja väri vaikuttavat hintaan. Lasissa arvokkain väri on rubiininpunainen.
Oman maljakon hinta-arvion voi tarkistaa tutkimalla nettiä ja erilaisia myyntipaikkoja.
Entä mikä on asiantuntijan oma suosikki?
”Pidän väreillä ja muodoilla leikittelevän Oiva Toikan 80-luvun tuotannosta, erityisesti Mansikkapaikka-pulloista.”
Tiedustelut: Astialiisa, Astiataivas, Tikkurila, Värisilmä.
Lähteet: Koivisto- Westerholm: Keräilijän aarteet/Suomalaisia lasimaljakoita (WSOY), Peltonen: Tunnista Design-klassikot (WSOY), Hagelstam, Hämäläinen: Uusi Antiikkikirja 1900-1980 (WSOY)
Juttu on julkaistu Maalla-lehdessä 1/17.
Kommentoi
Kommentoi juttua: Maljakkokeräilijän kotimaiset aarteet - halajatko sinä näitä 50- ja 60-lukujen design-maljakoita?
Halutuimpia ovat esimerkiksi Tamara Aladinin Kumelalle ja Nanny Stillin Riihimäen Lasille suunnittelemat maljakot.
TUOSTA OLISI SYYTÄ KORJATA VIRHEELLINEN TIETO, TAMARA ALADIN EI SUUNNITELLUT KUMELALLE KOSKAAN MITÄÄN, HÄN SUUNNITTELI AINOASTAAN RIIHIMÄEN LASILLE.
…Wirkkalan tummansininen jalallinen maljakko, Riihimäen Lasi
Tapio Wirkkala ei ole Riihimäen Lasille suunnitellut maljakoita, maljakko kylläkin on Riihimäen Lasin valmistama
Viimeisessä kuvassa oleva Erkki Tapio Siiroisen ”Kasper-maljakko” on itse asiassa kynttilänjalka – ja nimikin oli kirjoitettu väärin: sarjan oikea nimi on Kasperi.
Sarjaan kuuluu kyllä myös maljakoita, mutta ne ovat läpimitaltaan huomattavasti kynttilänjalkoja leveämpiä.