Löytyykö sinunkin kotoasi Lokki-valaisin ja Arabian astiasto? Tutkija selittää, miksi sisustamme kotejamme samoilla tavoilla kuin muutkin

Monista suomalaiskodeista löytyvät samat kipot, kupit ja kalusteet. Kuluttajien laumakäyttäytymistä tutkineen Kaisa Hytösen mukaan ihminen on valmis muuttamaan makuaan muiden mukana kuuluakseen joukkoon.

Lundian vitriinissä koreilevat Iittalat ja Arabiat. Artekin ruokapöydällä lepää Marimekon liina, ja pöydän yllä roikkuu Lokki-valaisin. Moni kuvittelee koristavansa kodistaan ”oman näköistä”, mutta silti huoneita täyttävät samat kalusteet ja esineet kuin muidenkin koteja.

Miksi sisustamme niin samoilla tavoilla? Yksi selitys löytyy neurotutkimuksen puolelta, kertoo Laurean yliopettaja Kaisa Hytönen. Hän on tutkinut päätöksenteon ilmiöitä ja kuluttajien laumakäyttäytymistä.

Eräässä Hytösen tutkimuksessa kävi ilmi, että ihmiset alkavat pitää viehättävinä asioita sen perusteella, mistä muut pitävät. Tutkimukseen osallistuneet arvioivat kasvojen viehättävyyttä ensin oman makunsa perusteella, mutta kun osallistujat saivat kuulla, mitä mieltä muut olivat, mielipide viehättävyydestä muuttui.

”Arviot viehättävyydestä siirtyivät muiden mielipiteiden suuntaan, ja lopulta ihmiset muuttivat omaa näkemystään”, Hytönen kertoo.

Saman voi nähdä pätevän myös sisustamiseen. Muiden kanssa eri mieltä oleminen laukaisee aivoissa virhereaktion.

”Eri mieltä oleminen koetaan sosiaaliseksi virheeksi, siitä tulee epämukava olo. Omilla valinnoilla halutaan viestittää joukkoon kuulumista”, Hytönen sanoo.

Lue myös: Nämä 4 seinän väriä trendaavat nyt – Helena Karihtala listaa kevään halutuimmat sävyt

Miltä kodin kuuluu näyttää?

Mallia sisustukseen otetaan kaikkialta ympäristöstä. Ystävien luona kyläillessä, lehtiä selatessa ja sosiaalisessa mediassa näemme, mikä on normin mukaista, eli miltä ”hyvä koti” näyttää. Jos oma koti ei näytäkään samalta, aivoissa syntyvä virhereaktio väittää, että omassa kodissa on jotain pielessä.

”Sitten kodin ulkoasua lähdetään mukauttamaan kohti ’oikeanlaista’ sisustusta.”

Siitä onko henkilökohtainen maku ja sen mukaan sisustaminen täyttä harhaa, on käyty paljon keskustelua alan tutkimuksessa, kertoo Hytönen. Osa tutkijoista on vahvasti sitä mieltä.

”Ainakin siinä määrin, että henkilökohtainen mielipide ei ole pysyvä asia. Arviot ovat aina tilannesidonnaisia ja riippuvat siitä, kehystetäänkö asiat hyvässä vai huonossa valossa. Tätä hyödynnetään markkinoinnissa.”

Lue myös: Kiistelty kirjahylly tuo kodikkuutta – poimi ideat, kuinka saat sen sopimaan sisustukseen

Sisustus on statuskysymys

Sisustusmakua voi tarkastella myös sosiologian näkökulmasta. Kulutusvalinnoilla osoitetaan statuksen lisäksi myös taloudellista ja kulttuurista pääomaa. Eniten arvostetaan ylimpien yhteiskuntaluokkien osoittamaa makua, ja muusta pyritään erottautumaan.

”On tutkittu, että jos naapuri ostaa tietyn auton, sama auto alkaa lisääntyä naapurustossa. Sama signalointi liittyy varmasti myös kotien sisustamiseen”, Hytönen sanoo.

Lisäksi kotiemme ulkonäköön vaikuttavat ympäristön rajoitteet. Jos kaupoissa on vain muutamaa lamppua tarjolla, erottautua ei oikein voi.

”Vaikka nykyään netin kautta on mahdollista tilata vaikka mitä, monet tekevät ostoksensa samoista paikoista.”

Keskustelu

Kommentoi juttua: Löytyykö sinunkin kotoasi Lokki-valaisin ja Arabian astiasto? Tutkija selittää, miksi sisustamme kotejamme samoilla tavoilla kuin muutkin

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X