Näillä kolmella vinkillä ehkäiset ummetusta

Joudutko pinnistämään? Tiesitkö, että voit ehkäistä ummetusta oikeanlaisella ruokavaliolla, liikunnalla ja säännöllisellä ulostamisrytmillä. Lue asiantuntijan vinkit.

Suoli toimii normaalisti vähintään kolme kertaa viikossa. Ummetuksella tarkoitetaan ulostamista harvemmin kuin kaksi kertaa viikossa tai sitä, että uloste on niin kiinteää, että ulostaminen on vaikeaa.

Noin 1 – 6 % terveestä väestöstä kärsii ummetuksesta. Vaiva on naisilla yleisempää kuin miehillä ja jopa 80 % vanhuksista kärsii ummetuksesta.

1. Kuitua ruokavalioon ja runsaasti nestettä

Korjaa ruokavaliotasi pikkuhiljaa kuitupitoisemmaksi. Nauti hedelmistä, marjoista, ja vihanneksista säännöllisesti. Ummetusta helpottavat myös psyllium ja öljypitoinen pellavarae, jotka sitovat suolistossa nestettä mikä taas helpottaa ulostamista.

2. Lisää liikuntaa

Liikunta on yksi ummetuksen hoito- ja ehkäisymuodoista nesteiden ja ruokavalion lisäksi. Suoliston toiminta voi aktivoitua liikunnan avulla. Liikunnan laadulla ei ole väliä, joten kaikenlaista liikkumista kannattaa hyödyntää ummetuksen hoidossa ja ehkäisyssä. Muun muassa lyhyet kävelyt ja hyötyliikunta virkistävät vatsan toimintaa.

3. Säännöllinen ulostusrytmi

Yritä pitää ulostamistiheys tasaisena ja totuttaa suolta toimimaan säännöllisesti. Esimerkiksi aamupalan jälkeinen säännöllinen kiireetön istunto 20–30 minuutin ajan voi olla hyödyksi, sillä usein se laukaisee ulostamisrefleksin.

Iäkkäille henkilöiden on tärkeää päästä hoitolaitoksessakin WC:hen oman tarpeensa mukaan. Jos elimistön merkkejä ei kuunnella, voivat ulostamisheijasteet vaimentua. Tämä voi aiheuttaa ummetusta.

 

Duphalac – lääkehoitoa ummetukseen
Tiesitkö? Noin 80 % iäkkäistä kärsii ummetuksesta
Tutustu ummetuksen hoitoon Duphalacin sivuilla.

FIDULAC150099/08.2015

Keskustelu

Kommentoi juttua: Näillä kolmella vinkillä ehkäiset ummetusta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X