Nostalgia

Muistatko nämä? Nostalgiset mainokset paljastavat, miten naisen rooli on muuttunut

Vanhat mainokset näyttävät nykyperspektiivistä hullunkurisilta niin toteutukseltaan kuin sukupuolirooleiltaankin. Muistatko vielä nämä nostalgiset ilmoitukset?

Mainosten tehtävä on myydä tuotteita sopivalle kohderyhmälle. Lähtisitkö yhä näiden 50-luvulla Kotilieden sivuilla ilmestyneiden mainosten perusteella ostoksille?

Saat kuvat suuremmiksi klikkaamalla.

Alusvaatemainostaja vetoaa epävarmuuteen

”Oletteko vartaloonne tyytyväinen?” ”FIGURA on hyvän pukeutumisen perusta.”

Oletteko vartaloonne tyytyväinen?

Epävarmuuteen vetoaminen on klassinen mainostemppu etenkin naisille suunnatuissa tuotteissa. Kun kuluttaja kokee kärsivänsä jostain viasta, hänelle on helpompi myydä tuote, jonka luvataan korjaavan kyseisen ongelman. Niinpä itseensä tyytyväinen ihminen onkin vaikein mahdollinen asiakas.

Mmm, miten maistuvaa margariinia!

”Miten raikasta! Miten hyvää!” ”Tätä täytyy saada lisää!”

Tätä täytyy saada lisää!

Margariinin markkinoiminen oli hankalaa ennen kuin pystyttiin vedota sen lukuisiin terveyshyötyihin voihin verrattuna. Majesteetti-margariinia yritettiin kuitenkin myydä sen voittamattomalla maulla.

Ei voita voittanutta

”Voi on aina voita” ”Vain voi maistuu voilta”

Vain voi maistuu voilta

Voin markkinoinnissa voidaan puolestaan luottaa sen herkulliseen makuun, joskin mainos esittää myös useita terveysväitteitä maidon ravintorikkaudessa. Juustovoileipä ja lasi maitoa on klassinen makuyhdistelmä monen lapsuudesta ja nostalgisten tunteiden herättely toimiikin markkinoinnissa erinomaisesti.

Helppoa herkuttelua pikavanukkaan muodossa

”Äiti, nyt on kaupassa Viri-vaniljavanukasta!” ”Tarjotkaa vieraillennekin Viri-vaniljavanukasta!” ”Viri virittää nautinnon perheen herkkusuille”

Valmistuu keittämättä minuutissa

Herkullisuus ja helppous on yhdistelmä, joka vetoaa moneen. Sillä myytiin aikanaan myös vaniljavanukasta, ”joka valmistuu keittämättä yhdessä minuutissa”. Esittelyssä toki muistettiin myös mainita maidon ravinteikkuus, josta pääsee nauttimaan vanukkaan muodossa. Lapset kiittävät!

Pyykkäys on naisen hommaa

”Jonkun vaimo ei vielä tiedä, että VALO on nyt entistäkin parempaa” ”Uusi VALO pesee valkoisemmaksi”

Pyykki puhdistuu helposti vartissa

Pesuainemerkki vetoaa mainoksessaan naisten kilpailuhenkisyyteen – ja lupaa samalla helpon lopputuloksen: pyykkiä tarvitsee keittää vain 15 minuuttia! Katse kääntyy luonnollisesti vaimoon, kun miehen paita ei ole hohtavan valkoinen.

”Kaikkein puhtainta hänelle” ”…ja teille elämänne helpoin pyykki!”

Kaksi liotuskertaa riittää

Myös pesuainemerkki Suno vetoaa vaimon velvollisuuksiin – joskin jälkikasvun kautta. Puhdas pyykki on hyvälle vaimolle itsestäänselvyys, mutta Suno lupaa helpottaa tehtävää vaahtoamalla paremmin kuin tavalliset pesuaineet. Pyykkiä ei tarvitse edes lingota, vaan kaksi liotuskertaa riitää. Fantastista!

Lämpöä kotiin hellan avulla

”Kotiliesi lämmittää äidin mielen” ”Kotiliesi on maamme myydyin liesi!”

Kotiliesi tuo hyvän mielen

Kotiliedessä mainostettiin Rosenlewin Kotiliettä, jonka avulla äidin ruoanlaittotouhun luvattiin sujuvan ”entistä kevyemmin, entistä iloisemmin”. Koska liesiä oli kolmea eri kokoa, jokainen löysi taatusti mieleisensä vekottimen.

Pääset helpolla isoäitiisi verrattuna

”Isoäitinne oli pakko ”paahtua” hellan vieressä” ”…mutta teillä on toiset mahdollisuudet”

Ensimmäiset einekset näkivät päivänvalon 50-luvulla.

Jo 50-luvulla alettiin valmistaa puolivalmisteita, joista kotiäiti loihti oivan illallisen tuossa tuokiossa. ”Säilykkeitä, eineksiä, makkaraa. Te taiotte niistä käden käänteessä herkullisen aterian.” Muutos entiseen olikin huomattava, sillä tätä ennen einekset ja puolivalmisteet olivan aivan ennenkuulumattomia – toisin sanoen niitä ei ollut.

Maailmanluokan kampaus suoraan Lontoosta

”Teidänkin Nestle-kampaamonne käyttää samaa aitoa Nestle-permanenttia, josta takeena on sini-puna-valkoraitainen kompressi.”

Nestle voitti Lontoon permanenttikilpailun

Lontoon permanenttikilpailun voittaja mainosti ylpeänä upeaa kampausta. Miksi menisinkään lähikampaajalle, kun Nestle-kampaamossa voin saada kilpailuvoittajan hiukset?

Helpotusta odottavan äidin oloon

”Helpotusta odottavalle äidille ZONA äitiysliivein”

Zonaa sai ostaa myös postimyynnillä

Zona-äitiysliivin idea ei ole niin hullu kuin miltä se äkkiseltään kuulostaa. Tänäkin päivänä tuoreille äideille myydään liivejä, joiden on tarkoitus tukea vatsaa ja helpottaa synnytyksessä palautumisesta – ei tosin vielä raskauden aikana.

Kommentoi

Kommentoi juttua: Muistatko nämä? Nostalgiset mainokset paljastavat, miten naisen rooli on muuttunut

Sinun täytyy kommentoidaksesi.