Nainen on valitsemassa kahvilan vitriinistä itselleen ja kahdelle lapselleen jotain syötävää. ”Mä ottaisin ton, ton ja ton. Siis onhan se gluteeniton, maidoton ja sokeriton?” Kyseessä ovat onneksi muodikkaat raakakakut, joten kahvilan työntekijä voi vastata kaikkiin kysymyksiin myöntävästi. Asiantuntijana sitä aina tällaisissa tilanteissa höristää korviaan ja pohtii syitä tontonton-ruokavalioon.

Gluteeniton ruokavalio on keliakiaa sairastavalle ainoa hoitomuoto. Hienoa siis, että kahvilasta löytyy nyt yhä runsaammin gluteenittomia vaihtoehtoja. Gluteeniyliherkyydestä tiedemaailma kiistelee edelleen. Se lienee mahdollista, mutta suhteellisen harvinaista, sillä gluteenille yliherkkiä arvellaan olevan vain muutama prosentti väestöstä. Ärtyneestä suolesta kärsivät valitsevat yleensä gluteenitonta, vaikka oireiden aiheuttaja ei olekaan gluteeni vaan viljojen fruktaanit. Gluteenitonta ruokavaliota on turha noudattaa laihdutusmielessä, sillä keliaakikoilla on ylipainon kanssa ongelmia siinä missä muillakin.

Maidottoman nimeen vannoo yhä useampi. Taustalla voivat olla eettiset tai egologiset syyt – Itämeri ei tykkää, ilmastonmuutos huolestuttaa tai vegaanius kiinnostaa. Pieni osa ihmisistä kertoo reagoivansa maitovalmisteisiin ihon kautta tai nieluun kertyvän limaisuuden myötä. Heillä on usein lapsuudessaan allerginen tausta. Suurien maitovalmistemäärien välttely onkin silloin ymmärrettävää. Tila ei ole onneksi tarttuvaa. Jos naapurin Marjatta lopettaa maitovalmisteiden käytön, sinun ei välttämättä tarvitse lähteä samalle tielle. Sinun maidoton ruokavaliosi ei Marjatan oireita paranna.

Ravitsemustieteilijästä turhin trendi on sokerittomuus. On kyllä myönnettävä, että etenkin moni lapsi ja nuori saa liikaa sokeria. Lisätty sokeri on puhdasta energiaa ilman suojaravintoaineita. Moni raakakakku on makeutettu hunajalla, taateleilla tai baanaanilla. Ne sisältävät samaa sakkaroosia kuin pöytäsokerikin. Toki esimerkiksi taatelin etu on se, että samalla kakun kuitupitoisuus nousee. Mutta ravintokemiaan perehtynyt ei voi kutsua raakakakkuja sokerittomiksi.

Tontonton-ruokavalio voi tuoda avun ja voit sitä kokeilla, kunhan lupaat, ettet lisää stressitasojasi. Harva turhaan noudatettu tontonton-ruokavalio on stressitön.