Anemia tekee väsyneeksi

NukuttaaUhkaako yksipuolisesti syövää anemia tai voiko appelsiinilla edistää raudan imeytymistä? Asiantuntijat vastaavat kysymyksiin eri anemiatyypeistä ja niiden hoidosta.

Mistä anemia johtuu ja mitkä sen oireet ovat?
Vanhan kansan anemiasta käyttämä termi verenvähyys kertoo jotain taudin taustoista: anemiassa on kyse veren punasolujen vähyydestä ja matalasta hemoglobiiniarvosta. Anemiaa on useita tyyppejä, joista raudanpuuteanemia on kaikkein yleisin.
Lievän anemian oireita ovat väsymys ja suorituskyvyn lasku. Vaikeammassa anemiassa väsymys on selkeämpää, lisäksi potilasta saattaa huimata ja henkeä voi ahdistaa. Muita oireita ovat esimerkiksi päänsärky, huomattava kalpeus, ruokahaluttomuus tai kivut sydänalassa.

Mitä eri anemiatyyppejä on? Miten niitä hoidetaan?
Raudanpuuteanemia liittyy tavallisimmin runsaisiin kuukautisiin ja joskus verenvuotoon ruoansulatuskanavassa. Kun raudanpuute todetaan, sen syy on aina selvitettävä. Anemiaa ehkäistään ja hoidetaan viikkoja tai kuukausia kerrallaan kestävillä rautalääkekuurilla. Tapauskohtaisesti on tärkeää vaihtaa potilaan kipulääkitys vatsaystävälliseen merkkiin.
Toinen anemiatyyppi on B12-vitamiinin tai foolihapon puutos. Näitä vitamiineja tarvitaan punasolujen muodostumisessa. Foolihapon puute on yleistä suoliston imeytymishäiriöissä sekä alkoholisteilla.
Hemoglobiini alenee monissa kroonisissa sairauksissa. Yleisin syy on munuaisten vajaatoiminta, reumasairaudet, elimistön krooniset tulehdustilat sekä syövät. Munuaispotilaat tarvitsevat usein pistoksina annettavaa erytropoietiinia eli urheiludopingista tuttua ”epoa”, joka aktivoi luuytimen punasolujen tuotantoa.
Näiden lisäksi on esimerkiksi punasolujen kiihtyneen hajoamisen tai luuydinsairauden vuoksi syntyneitä anemioita.

Onko kasvissyöjän syytä olla huolissaan raudan saannista?
Tarkkana on syytä olla. Kasvikunnan tuotteista saa huonosti imeytyvää rautaa eli non-hemirautaa. Sitä on tosin runsaasti pinaatissa, nokkosessa tai täysjyväviljassa, mutta raudan saanti saattaa jäädä kasvissyöjällä silti vajaaksi. Jos potee selittämätöntä väsymystä, kannattaa mittauttaa hemoglobiininsa.
Sen sijaan lihakunnan rauta on paremmin imeytyvää hemirautaa. Kun kasvikunnan raudasta imeytyy keskimäärin pari prosenttia, eläinkunnan raudasta imeytyy parikymmentä prosenttia.

Mistä huonosti syövä iäkäs saisi parhaiten rautaa?
Iäkkäillä on ylipäätään usein vajetta riittävästä energiasta eli kaloreista ja ruokavalio voi olla yksipuolinen. Olisi hyvä varmistaa, että iäkäs syö tarpeeksi proteiineja eli valkuaisaineita.
Lämpimällä ruoalla voisi olla vaikkapa broileria, punaista lihaa ja kalaa vuorotellen. Leivän päälle voi ostaa leikkeleitä, kinkkua, meetvurstia sekä graavi- ja savukalaa.

Missä ruuassa on eniten rautaa?
Maksa on ruoista ykkönen, mutta sitä ei edelleenkään suositella säännölliseen käyttöön. Maksassa on liikaa A-vitamiinia ja ympäristöstä kertyneitä raskasmetalleja.
Maksaa voi syödä kerran, kaksi kuukaudessa, ellei ole raskaana. Maksamakkaraakin kohtuudella, aikuinen esimerkiksi pienen pötkön viikossa.

Tehostaako C-vitamiini raudan imeytymistä?
Tehostaa kyllä kasvikunnan eli non-hemiraudan imeytymistä. Kannattaakin syödä vaikkapa täysjyväleivän päälle appelsiini, annos marjoja tai juoda lasi täysmehua.

Onko ruoka-aineita, jotka estävät raudan imeytymistä?
Esimerkiksi kalsium ja tee ovat sellaisia aineita. Kalsiumtabletti samaan aikaan rautatabletin kanssa otettuna estää rautatabletin imeytymisen. Väliä tablettien ottamisessa pitäisi olla nelisen tuntia.

Miten syödä, jos anemia liittyy B12-vitamiinin puutokseen?
Tämä on yleensä vanhusten ja vegaanien ongelma, vaikka useimmat vegaanit osaavat jo ottaa B12-vitamiininsa purkista. Ikääntyneillä B12-vitamiinin puutos liittyy monesti hapottomaan mahaan.

Miten foolihappo liittyy anemiaan ja mistä foolihappoa saa?
Foolihappoa saa ruuasta folaattina ja folaattia saa täysjyväviljasta ja kasvikunnan tuotteista, etenkin vihreistä kasviksista. Folaatin puute aiheuttaa samantyyppisen anemian kuin B12-vitamiinin puute. Vaje korjaantuu usein väliaikaisella foolihappolisällä.

Vastaajina sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki Lääkäriseura Duodecimista sekä kliinisen ravitsemustieteen dosentti Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta.

PinaattipannaritTIESITKÖ?

Näistä saat rautaa

*Liha, kuten broileri, sian- ja naudanliha sekä lihaleikkeleet
*Kala
*Maksa (ruoaksi vain 1-2 kertaa kuukaudessa)
*Täysjyvävilja
*Kasviksista pinaatti ja nokkonen, kasvissyöjälle tärkeitä myös palkokasvit, soija, jotkut siemenet ja pähkinät

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Kotiliesi Toimitus

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti