Eläkeellä kannattaa järkeistää ruokavalio – ota tästä kuusi maukasta ohjetta arkeesi

Eläkkeellä on aikaa miettiä ruokavalion järkeistämistä. Syö säännöllisin väliajoin ja noudata ravitsemussuosituksia. Turhiin kikkailuihin ei ole tarvetta, vaan ravitsevat eväät syntyvät tutuistakin raaka-aineista. Nappaa kuusi maukasta reseptiä.

Kaura kuuluu viljatuotteiden aatelistoon ja siitä valmistettu puuro polkaisee aamun reippaasti käyntiin. Valmiilla kaura-siemenseoksella saat puuroon helposti makua ja rakennetta. Kattilan sijaan puuron voi valmistaa myös uunissa, jossa se muhii ihanan meheväksi. Uunpuuro kaurasta on herkkua mustikoiden kanssa, mutta kokeile myös muita marjoja tai vaikka banaania kaneliripauksen kanssa.

uunimuikut_ja_juuressose

Syö kotimaista kalaa ainakin kaksi kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen. Muikku muuntuu huipputerveelliseksi, kun sen voissa paistamisen sijaan kypsentää uunissa. Perinteisen perunamuusin sijaan uunimuikkujen kylkeen voi valmistaa vaihteeksi myös juuresmuusia, joka kiireessä syntyy vaikka valmiista keittojuureksista.

rosmariinisiika ja uuniperunoita

Rasvainen kala sisältää D-vitamiinia sekä terveellisiä rasvahappoja ja on siksi hyvä lisä ruokavalioon. Perinteisen uunilohen voi vaihtaa välillä esimerkiksi siikaan. Täytä kala parilla rosmariininoksalla, rouhaise pintaan suolaa sekä pippuria ja nosta uuniin. Uuniperunat kypsyvät rosmariinisiian kanssa samassa ajassa, kun esikypsennät niitä pari minuuttia mikrossa.

broilerivokki_1

Vartissa valmis on toisinaan myös eläkeläisillä arkiruoan tärkein vaade. Terveellisyydestä ei silti tarvitse tinkiä. Tartu valmiiseen wokkivihannessekoitukseen sekä broilerisuikaleisiin ja pyöräytä niistä nopea broileriwokki. Hyvin varustellulla maustekaapilla, makuun saa helposti vaihtelua.

kuituiset_sampylat

Terveellisimmät leivät syntyvät itse leipomalla ja vieläpä varsin edullisesti. Kuituiset sämpylät muuntuvat moneksi, kun käytät taikinaan eri viljalajikkeita, leseitä ja juuresraasteita tai sujautat joukkoon vaihteeksi myös pähkinöitä tai siemeniä. Pakasta osa sämpylöistä tuoreeltaan, niin tarjolla on aina terveellistä purtavaa.

sitruunainen mustikkakeitto_1

Herkutellakin voi astetta terveellisemmin. Kotoisista mustikoista keität kivan keiton, joka saa särmää sitruunasta ja kivan twistin kookossokerista. Nauti sitruunainen mustikkakeitto sellaisenaan jälkiruokana tai tarjoa se kaurapuuron kaverina.

Lisää edullisia ja terveellisiä ruokia arkeen:

paahdettu kasvissosekeitto

Paahdettu kasvissosekeitto

pars kaalilaatikko

Paras kaalilaatikko

ruis-mustikkapuuro

Ruis-mustikkapuuro

Ruoka.fi: Sieni-perunamunakas

Keskustelu

Kommentoi juttua: Eläkeellä kannattaa järkeistää ruokavalio – ota tästä kuusi maukasta ohjetta arkeesi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X