Bataatti-rucolapasta, tandoori-kvinoa-kasvispata ja 6 muuta gluteenitonta ruokaa

Gluteeniton ruokavalio sopii erityisesti keliakiaa sairastaville, mutta viime vuosina gluteeniton ruokavalio on alkanut kiinnostaa muitakin. Moni kokee, että gluteenin hylkääminen tuo kevyemmän ja energisemmän olon.

Homman juju on jättää ruokavaliosta pois gluteenipitoiset viljat eli vehnä, ohra sekä ruis ja korvata ne gluteenittomilla vaihtoehdoilla, kuten riisillä, tattarilla, kvinoalla ja maissilla. Suosi näissäkin täysjyvää ja lastaa lautaselle reilusti kasviksia, jotta päivittäinen kuidun tarve tulee täytettyä. Tässä kahdeksan herkullista ja hyvää tekevää gluteenitonta reseptiä.

Ravinteikas kvinoa sopii pataan ja lisukkeeksi

Kvinoa on gluteeniton viljankaltainen siemen, joka sisältää runsaasti kuitua sekä proteiinia. Tämän mausteinen, kikherneillä rikastettu tandoori-kvinoapata on siitä kätevä, että se sopii syötäväksi sellaisenaan tai lihan lisukkeeksi. Ruoka valmistuu vikkelästi, joten se sopii myös arki-illan ateriaksi.

tandoori-kvinoa-kasvispata

Resepti: Tandoori-kvinoa-kasvispata

Kvinoasta, porkkanoista ja pinjansiemenistä valmistettu lisuke sopii erityisen hyvin mehevien kasvis-halloumipihvien kylkeen. Ruokaisa kvinoa-porkkanasalaatti maustetaan hauskasti fenkolinsiemenillä ja tuoreilla yrteillä.

Kasvispihvit_ja_kvinoaa

Resepti: Kasvis-halloumipihvit ja kvinoa-porkkanasalaatti

Aromikas tattari antaa makua gluteenittomiin ruokiin

Kvinoan tavoin myös tattari on viljankaltainen siemen, jota löytyy niin jauhona, hiutaleena kuin kokonaisena ja rikottuna suurimonakin. Korvaa tattarirouheella korppujauhot ja kokeile sitä kuhafileiden panerointiin. Tattarin maku on melko voimakas, mutta voissa paistettuna ja sitruunalla raikastettuna lopputulos on napakymppi!

Parmesaanikuhaa

Resepti: Tattaripaneroitua kuhaa

Punajuuriraasteesta ja tattarinjyvistä syntyy huippuhyvä vuokaruoka, joka sopii niin gluteenittomaan kuin kasvisruokavalioonkin. Sekaan sujautetaan myös paistettuja sieniä, kuten tatteja tai siitakkeita sekä pehmeää vuohenjuustoa tuomaan makua ja mehevyyttä. Muiden vuokaruokien tavoin myös tämä punajuurilaatikko kypsyy uunissa lähes itsekseen ja maistuu herkulta myös seuraavana päivänä uudelleen lämmitettynä.

Punajuuri_tattarivuoka

Resepti: Gluteeniton punajuuri-tattarivuoka

Maittava risotto syntyy nopeasti

Risotto on nopea ja maukas ruoka, joka maistuu niin arkena kuin viikonloppunakin. Sen valmistamiseen tarvitaan hieman malttia ja oikeanlaiset raaka-aineet eli pyöreäjyväistä risottoriisiä sekä laadukasta liemifondia.

Risoton vaikein vaihe on se, ettei risottoa jätä yksin, vaan sitä kannattaa vahtia ja hämmentää, ettei se kuivu. Kuumaa lientä lisätään pienissä erissä, jotta koostumuksesta tulee valuva ja silkinpehmeä. Joukkoon voi sujauttaa melkeinpä mitä mieli tekee. Tähän huippuhyvään risottoon laitetaan cheddaria, pekonia ja rucolasalaattia.

Pekoni-cheddarrisotto

Resepti: Pekoni-cheddarrisotto

Gluteenittomista riisinuudeleista valmistuu wokkia ja keittoa

Maukas ja nopea kasviswokki syntyy tofusta, pähkonöistä, kasviksista ja nuudeleista. Jätä vehnänuudelit kaupan hyllylle ja poimi niiden sijaan esimerkiksi tattari- tai riisinuudeleita, ne sopivat myös gluteenittomaan ruokavalioon. Täyteläinen kastike syntyy maapähkinävoista, jota limetti mukavasti raikastaa.

Mausteeksi käytetään myös soijakastiketta, joka sisältää vehnää. Keliakialiiton mukaan keliaakikot voivat kuitenkin käyttää fermentoitua tamari-soijakastiketta, sillä gluteeni pilkkoutuu vaarattomiksi sen valmistusprosessissa, eikä sitä ole enää valmiissa tuotteessa.

maapähkinävokki

Resepti: Maapähkinäwokki

Gluteenittomat riisinuudelit tekevät myös tästä vietnamilaisesta kanakeitosta ruokaisan. Se on mukaelma trendikkäästä pho-keitosta, jossa käytetään perinteisesti naudanlihaa. Broilerinfileen voi halutessaan korvata esimerkiksi katkaravunpyrstöillä tai tofulla ja pinnalle voi lisätä reilusti höysteitä maun mukaan. Rapeiden kurkkusuikaleiden lisäksi siihen sopivat esimerkiksi tuoreet yrtit, chiliviipaleet, limettilohkot, erilaiset idut sekä suolapähkinät.

vietnamilainen kanakeitto

Resepti: Vietnamilainen kanakeitto

Gluteenittomissa pastoissa on valinnanvaraa

Gluteenittomalla ruokavaliolla ei tarvitse luopua edes pastasta. Valikoimista löytyy esimerkiksi riisi- ja tattarjauhoista tai proteiinipitoisista pavuista ja kikherneistä valmistettua makaronia ja spagettia.

Paahdettu bataatti-rucolapasta on nopea arkiruoka, joka kootaan lautaselle pastasta, uunissa paahdetuista bataattikuutioista, tuoreesta rucolasta ja kotijuustosta. Jos haluat ruokaan enemmän makua, voi miedon kotijuuston vaihtaa myös astetta aromikkaampaan feta- tai vuohenjuustoon.

paahdettu bataatti-rucolapasta

Resepti: Paahdettu bataatti-rucolapasta

Keskustelu

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.