Aloitatko sinäkin aamusi puurolla? Kokosimme parhaat ohjeet, joilla saat vaihtelua aamupalalle

Suomalaiset suosivat aamulla kaurapuuroa, joka onkin terveysvaikutustensa vuoksi erinomainen valinta. Kokosimme herkullisia ohjeita, joiden avulla vannoutuneinkin kaurapuuron ystävä saa hieman vaihtelua aamiaiselleen.

Puuro sopii niin kiireisiin arkiaamuihin kuin rentoon viikonloppuunkin – ja se on myös hiilihydraattipitoisuutensa takia erinomainen iltapala.

Kaurapuuro on lisäksi terveyspommi, jonka kuitu hellii vatsaa. Gluteeniton kaura sopii myös keliaakikoille.

Kuitupitoisuutensa lisäksi kauraa kannattaa nauttia, koska se sulaa hitaasti ja pitää verensokerin tasaisena. Jos tuntuu, että puuro ei pidä nälkää lounaaseen asti, sen seurana kannattaa nauttia esimerkiksi jogurttia tai kananmuna.

Puuro aloittaa aamun, mutta sopii myös iltapalaksi.

Vaikka puuro sisältää terveellistä täysjyvää, se on kuitenkin melko kevyttä apetta. Puuroon voi lisätä pähkinöitä, marjoja, öljyä tai raejuustoa, joka pitää nälän loitolla pitkään.

Puuroa syödään arjessa ja juhlassa

Siinä missä kaurapuuro liittyy monella arkiaamuihin, riisipuuro taas aloittaa joulujuhlan. Hauskat tuorepuurot taas syntyvät vaivattomasti ja tarjoavat vaihtelua lämpimiin puuroihin kyllästyneelle.

Puuro aloittaa aamun, mutta sopii myös iltapalaksi.

Kokosimme 10 herkullista ohjetta. Kokeile vaikka jokaista!

Kaura pitää pintansa

Kaurapuuro on klassikko, jonka pehmeään makuun ei kyllästy vuosikymmenten saatossakaan. Suositko perinteistä vai testaisitko uusia tapoja valmistaa kaurapuuro?

Perinteinen kaurapuuro keitetään maitoon tai veteen ja maustetaan suolaripauksella. Kaurapuuron perinteisiä kumppaneita ovat maito ja hillo, mutta kokeile vaihteeksi vaikka jogurttisilmää, hunajaa ja pähkinöitä tai siemeniä.

Puuro aloittaa aamun, mutta sopii myös iltapalaksi.

Kaurainen uunipuuro haudutetaan hiljakseen matalassa lämpötilassa. Paahteisen puuron kaveriksi sopivat hunaja, siemenet ja pähkinät.

Yön yli -kaurapuuron voi valmistaa jo edellisenä iltana, jolloin se on heti aamusta valmista nautittavaksi. Tähän puuroon makua tuovat inkivääri ja kardemumma.

Kvinoa, speltti ja ruis tuovat vaihtelua

Ruispuuro on monelle ennestään tuttu, mutta oletko jo testannut kvinoapuuroa? Entä spelttipuuroa?

Kvinoapuuro keitetään ravintorikkaasta kvinoasta, ryyditetään kuivatuilla aprikooseilla ja karpaloilla ja tarjotaan pistaasipähkinöiden, seesaminsiementen ja hunajan kera.

Taatelispelttipuuro on pehmeä, pitkään haudutettu herkkupuuro, joka maistuu kylmän maidon ja pekaanipähkinöiden kera.

Puuro maistuu monelle aamulla.

Ruis-mustikkapuuro on maukkaan mustikkainen ja mukavan rouheinen puuro, joka antaa päivälle potkua. Mustikat antavat puurolle kauniin violetin värin.

Tuorepuurot sopivat kiireiselle

Tuorepuuro sopii kiireisiin aamuihin, kunhan sen vain muistaa valmistaa edellisenä iltana ja jättää jääkaappiin turpoamaan.

Tattaripuuro on helppo tuorepuuro, joka saa rouheisuutta auringonkukan- ja pellavansiemenistä. Banaani ja kuivatut viikunat antavat tattaripuurolle makeutta.

Puuro aloittaa aamun, mutta sopii myös iltapalaksi.

Pähkinäinen tuorepuuro saa rouheisuutta kauraleseistä sekä hasselpähkinöistä ja makeutta banaanista. Proteiinipitoinen jogurtti auttaa pitämään nälän poissa pitkään.

Puuro maistuu myös juhlassa

Riisipuuro on joulupöydän perinteinen herkku. Kokeile myös ohrapuuroa, joka maistuu etenkin uunipuurojen ystäville.

Riisipuuro manteleineen kuuluu jouluaattoon. Paras lopputulos syntyy hiljalleen hauduttamalla. Valitsetko puuron kumppaniksi sokeri-kaneliseoksen vai luumukeiton?

Puuro maistuu monelle aamulla.

Tarjoile Tertin kartanon ohrauunipuuro puolukkasokerin, kanelin ja maidon kanssa. Ohjeesta riittää joulupuuroa neljälle herkuttelijalle.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Aloitatko sinäkin aamusi puurolla? Kokosimme parhaat ohjeet, joilla saat vaihtelua aamupalalle

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X