Anni Hautalan proteiinipizza: ”0 g hiilihydraatteja, mutta yllättävän hyvää!”

Radio- ja tv-juontaja Anni Hautala tunnetaan herkkusuuna. Naisen ensimmäinen kirja sai supersuosion, joten odotettavissa oli jatkoa.

Anni Hautalan ensimmäinen kirja Annin ruokakirja 1 (Otava) oli täynnä herkullisia kotiruokaohjeita. Uunilohi smetanalla oli Kotilieden testissä ja siitä tuli lukijoiden suosikkiohje. Annin ruokakirja 2 (Otava) on tuttuun tapaan täynnä maukkaita ohjeita, jotka ovat lisäksi helppoja ja todella yksinkertaisesti toteutettavia. Suurena herkkusuuna tunnettu Anni paljastaa kirjassa mainion idean valmistaa pizzaa: Annin proteiinipizza tehdään kananmunapohjalle.

Lue myös: Ihastuitko napolilaiseen pizzaan? Näin onnistut pizzan teossa myös kotona

Proteiinipizza löytyy Annin ruokakirjasta.

Proteiinipizza Anni Hautalan tapaan

Proteiinipizzassa on pizzasta tutut täytteet, mutta ei yhtään hiilihydraatteja. Kirjassa pizzan nimeksi on annettu yksinkertaisesti Upea pizza ilman hiilihydraatteja.

”Tämä pizza on oikeasti ihan yllättävän hyvää ja pelkkää protskua”, Hautala sanoo ohjeesta.

Pizzapohja tehdään pelkästä kananmunasta. Erityiseksi pohjan tekee se, että munat ovat eroteltu. Keltuaiset ja valkuaiset erotellaan. Valkuainen vatkataan kovaksi ja sen jälkeen siihen yhdistetään keltuaiset. Pohjaa esipaistetaan ennen ainesten lisäämistä. Siinä sen salaisuus.

Juustoissa ja kinkussa ei ole hiilihydraattia ollenkaan. Jos lisäät tomaattikastiketta, niin siinä on muutama gramma. Valitse täytteet oman maun mukaan.

”Päälle laitetaan omia suosikkitäytteitä. Sen jälkeen et edes huomaa, onko alla pelkkä leivinpaperi vai kananmunapohja”, Hautala kertoo kirjassa omaan vitsikkääseen tyylinsä.

Annin proteiinipizza

POHJA

  • 5 kananmunaa
  • suolaa

TÄYTTEET (esimerkiksi)

  • emmentaljuustoa
  • vuohenjuustoa
  • kinkkua
  1. Laita uuni lämpiämään 200 asteeseen. Laita pellille leivinpaperi ja voitele se vaikka rypsiöljyllä.
  2. Erottele munien keltuaiset ja valkuaiset toisistaan. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi, ihan kuin marenkia tehdessä: vaikka nostaisit sen ylösalaisin, se ei putoa kulhosta.
  3. Sekoita keltuaiset kevyesti keskenään ja lisää se valkuaisvaahtoon varovasti käännellen. Lisää ripaus suolaa.
  4. Levitä vaahto tasaisesti leivinpaperille ja paista uunissa 10 minuuttia. Nosta pohja uunista ja levitä päälle täytteet. Paista uunissa vielä 15–20 minuuttia tai kunnes juusto on kullankeltaista.

Nerokkaita kotiruokia kaikille

Lapsiperheen äitinä Hautala painiskelee joka viikko samojen ongelmien kanssa kuin useimmat kotiäidit.

”Onko sinullakin niin, ettet vain keksi, mitä ruokaa laittaisi tänään?” Hautala kysyy kirjan alkuteksteissä. Ongelmaa ei helpota se, että on jo kirjoittanut yhden supersuositun keittokirjan. Hautala painiskelee ihan samojen arkiruokaongelmien kanssa kuin kuka tahansa meistä.

Kirja on jaoteltu seitsemään osioon, joista jokaisesta löytyy tuttuja mutta myös yllättäviä ideoita arkiruokailuun sekä juhliin. Kirjasta löytyy salaatinkastikkeista ja juomista alkaen ideoita aina keittoihin sekä salaatteihin, jälkiruokia unohtamatta. Innokkaana mökkeilijänä tunnettu Anni vinkkaa kirjassa myös hyvät mökkiruoat ja juomat. Tämän kirjan jälkeen et voi sanoa, että et enää keksi mitään kokattavaa.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Anni Hautalan proteiinipizza: ”0 g hiilihydraatteja, mutta yllättävän hyvää!”

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X