Uusi ruokavaliosuositus: Punaista lihaa vain kerran viikossa, maitoa korkeintaan lasi päivässä

WWF:n uusien ruokavaliosuositusten mukaan suomalaisten pitäisi vähentää merkittävästi lihaa lautasiltaan – ja lisätä vihanneksia ja kasviproteiineja.

Ympäristöjärjestö WWF on antanut uuden ruokavaliosuosituksen, jonka mukaan lautaselle pitäisi kasata pääasiassa kasviksia ja kotimaista kalaa. Kestävä ja ilmastoystävällinen ruoka pohjautuu tiedejulkaisu Eat-Lancetin esittelemään planetaariseen ruokavalioon.

Ruoan suurimmat ilmastopäästöt syntyvät eläinperäisen ruoan tuotannosta, joten ilmastonmuutoksen torjuminen vaatii pikaisia muutoksia suomalaisten ruokavalintoihin, linjataan WWF:n tiedotteessa.

Uuden ruokavaliosuosituksen taustalla on tavoite taata terveellinen ruokavalio maailman kasvavalle väestölle, hillitä ilmastonmuutosta ja turvata luonnon monimuotoisuus.

Lue myös: Miten lihan voi korvata ruokavaliossa? 5+1 vinkkiä

Tällainen on WWF:n suosittelema ilmastoystävällinen ruokavalio:

  • Ilmastoystävällinen ruoka koostuu pääasiassa kasviksista.
  • Kasvisten ohessa suositaan kotimaista, kestävästi pyydettyä kalaa.
  • Maitoa korkeintaan lasillinen ja juustoa muutama siivu päivässä
  • Broileria voi syödä muutaman kerran viikossa, punaista lihaa korkeintaan kerran viikossa.
  • Kananmunia saa syödä korkeintaan kuusi kuukaudessa.

Lihan määrän pitäisi vähentyä suomalaisten lautasilla

”Eläinperäisen ruuan tuotanto on lisääntynyt niin paljon, että se itsessään uhkaa ruokaturvaa. Liharuuan tuottamiseen tarvitaan noin nelinkertainen maa-ala verrattuna kasvisravinnon tuottamiseen”, sanoo WWF:n johtava ruoka-asiantuntija Annukka Valkeapää tiedotteessa.

Suomalaiset myös syövät punaista lihaa huomattavasti enemmän kuin kansainvälinen ravitsemussuositus linjaa. Lihankulutus on Suomessa itse asiassa lisääntynyt 2000-luvulla jopa 20 prosenttia.

Punaista lihaa ja prosessoituja lihavalmisteita ei suositella syötäväksi enempää kuin 500 grammaa viikossa. Enemmän syötyinä ne lisäävät huomattavasti muun muassa syöpäriskiä. Kuitenkin esimerkiksi vuonna 2017 keskivertosuomalainen söi naudan- ja sianlihaa jopa yli kilon viikossa.

WWF peräänkuuluttaa yritysten, teollisuuden ja poliitikkojen vastuuta suomalaisten lihankulutuksen vähentämiseksi.

”Lihankulutuksemme taustalla on yhteiskunnallisia päätöksiä, kuten maatalouden tukipolitiikka. Tukipolitiikan takia esimerkiksi lehmänmaito maksaa vähemmän kuin kasviperäinen maito, vaikka lehmänmaidon tuottaminen vaatii paljon enemmän resursseja ja sen ympäristövaikutukset ovat moninkertaiset verrattuna kasviperäisiin maitoihin. Jotta kasvisperäinen ruokavalio lisääntyy, sen pitää olla suomalaisille halpaa, helppoa, herkullista ja hyväksyttävää”, Valkeapää toteaa tiedotteessa.

Lue myös: Näin lisäät kasviksia ruokavalioosi – 7 helppoa keinoa

ilmastoystävällinen ruoka on myös terveellistä

Ilmastoystävällinen ruoka on myös terveellistä

Kasvispainotteinen ruokavalio on todennäköisesti myös terveydelle edullinen. Kasvisruoan terveyshyötyjä tutkittaessa on todettu esimerkiksi, että kasvissyöjillä on vähemmän sydän- ja verisuonitauteja sekä matalampi verenpaine kuin sekasyöjillä.

”Kasvispainotteinen ruokavalio on yhdistetty myös pienempään riskiin sairastua tiettyihin syöpiin, erityisesti muutamiin suolistoalueen syövistä. Toki syöpäriskiin vaikuttaa myös ylipaino sekä muut elintavat, kuten tupakointi. Kasvisruokailijoilla on kuitenkin keskimäärin hieman matalampi painoindeksi kuin sekaruokavaliota noudattavilla”, laillistettu ravitsemusterapeutti Henna Jalkanen kertoi Kotiliedelle viime vuonna.

”Keskivertokasvissyöjä saa myös enemmän kuitua kuin sekasyöjä. Lisäksi rasvan laatu on usein kasvisruokavaliossa parempi kuin sekaruokavaliossa, sillä kasvirasvat palmu- ja kookosöljyä lukuun ottamatta ovat pehmeitä rasvoja”, laillistettu ravitsemusterapeutti Hanna Partanen puolestaan painottaa Kotiliedelle.

Kuitupitoisen ja kasvispainotteisen ruokavalion noudattamisella voi alentaa myös kolesteroliarvoja ja pienentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen.

Herkullinen ja ilmastoystävällinen ruoka syntyy Kotilieden resepteillä

Kun ruokavaliota lähtee muuttamaan kasvispainotteisempaan suuntaan, keskeiseen asemaan nousevat kasviproteiinit. Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen vinkkaa viisi tapaa, joilla ruokavalion lihaperäisiä proteiineja voi korvata kasviproteiineilla.

Poimi myös talteen Kotilieden herkulliset reseptit, joilla ruoka valmistuu vaikkapa mifusta, nyhtökaurasta tai quornista.

Lähteet: WWFIlmasto-opas.fi, Kotiliesi

Pystyisitkö arjessasi noudattamaan WWF:n suositusten mukaista ruokavaliota?

Katso tilanne vastaamatta

Keskustelu

Ei ole kasvisperäistä maitoa. Ärsyttävää, kun toiselta puolelta maailmaa ”ympäristöystävällisesti” rontatuille mössöille yritetään keksiä valheellisia nimiä.
Ihminen nyt vaan on kaikkiruokainen kanta-astuja.

Kommentoi juttua: Uusi ruokavaliosuositus: Punaista lihaa vain kerran viikossa, maitoa korkeintaan lasi päivässä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X