Itse tehty seitan – näin onnistut!

Seitan on suosittua etenkin kasvissyöjien ja vegaanien keskuudessa, mutta sen lihamainen rakenne miellyttää myös sekasyöjiä. Seitanin valmistus kotikeittössä on helppoa ja vaivatonta.

Seitan on vehnägluteenista valmistettu proteiinipitoinen ruoka, jossa on hyvin lihamainen rakenne. Seitania käytetään paljon Itä- ja Kaakkois-Aasiassa ja alkujaan sen uskotaankin olevan peräisin Kiinasta.

Lue myös:  Haluatko syödä enemmän proteiinia? Kasvisproteiini täyttää vatsan kevyesti – katso 6 ohjetta

Seitania ja siitä valmistettuja tuotteita, kuten kebab-lihaa muistuttavia Vöner-lastuja sekä seitannakkeja, -makkaroita, -leikkeleitä ja seitanpaisteja myydään valmiina kaupassa. Seitanin valmistaminen onnistuu myös kotioloissa, eikä se parin harjoituskerran jälkeen ole lainkaan hankalaa. Hyvin tehty seitan on herkullista ja se sopii korvaamaan lihan monenlaisessa ruoanvalmistuksessa.

Perinteisesti seitan on valmistettu vehnäjauhoja pesemällä. Kun jauhoista huuhdellaan vesiliukoiset hiilihydraatit eli tärkkelys, jäljelle jäävät viljan proteiinit eli seitanin valmistukseen tarvittava gluteeni.

Vehnäjauhoja ei enää seitania tehdäkseen tarvitse itse pestä, vaan kaupoissa myydään valmiita gluteenijauhoja. Gluteenijauhojen sekaan kannattaa lisätä hieman myös kikherne- eli gramjauhoja, jotka tekevät seitanin koostumuksesta murean. Pelkistä gluteenijauhoista valmistettu seitan on sitkeää ja kumimaista. Sekä gluteeni- että kikhernejauhoja löydät hyvin varustelluista marketeista sekä kasvis- ja vegaaniruokaan erikoistuneista kaupoista.

Jauhojen lisäksi tarvitset vain vettä, öljyä ja mausteita.

seitanpihvit

Seitan on suosittua etenkin kasvissyöjien ja vegaanien keskuudessa, mutta sen lihamainen rakenne miellyttää myös sekasyöjiä. Kuva: Getty Images

Seitanin valmistus

Seitanin valmistus on helppoa ja muistuttaa sämpylätaikinan tekoa. Toki marinointi ja keittäminen vievät sen verran aikaa, ettei seitania viitsi joka arki-ilta valmistaa. Seitanin koostumus ei kärsi pakastettaessa, joten sitä voi tehdä kerralla isonkin satsin ja pakastaa sopivissa annosrasioissa.

Seitanin perusohje

  • 2 1/2 dl gluteenijauhoja
  • 1 dl kikhernejauhoja
  • 1 1/2 dl vettä
  • 1 rkl soijakastiketta
  • 2 rkl rypsiöljyä
  • lisäksi mausteita maun mukaan (esimerkiksi 1 rkl savupaprikajauhetta ja 1 rkl valkosipulijauhetta)

Sekoita kuivat aineet ja mausteet keskenään yhdessä kulhossa ja nestemäiset aineet toisessa kulhossa. Yhdistä tämän jälkeen jauhot sekä neste ja vaivaa massasta pallo tai pötkylä käyttötarkoituksesta riippuen. Jauhot imaisevat nesteen nopeasti, joten vaivaa massaa rivakoin ottein niin, että saat kaikki jauhot sekoitettua joukkoon ja massasta tulee kiinteä sekä kimmoisa. Jos taikina tarttuu kiinni kulhoon, kastele kädet vedellä ja jatka vaivaamista.  

seitanin valmistaminen

Seitanin valmistaminen muistuttaa sämpylöiden tekoa. Vaivaa massa kimmoisaksi ja paloittele sitten pienemmiksi paloiksi. Kuva: Getty Images

Seitanpala voidaan pilkkoa pieniksi kuutioiksi, suikaleiksi, takoa pihvinuijalla pihveiksi tai siitä voidaan muotoilla iso seitanpaisti tai ”seitankunkku”. Seitanpalat tarttuvat tiukasti toisiinsa, joten älä lado niitä päällekäin.

Muodostunut massa pitää vielä kypsentää tavalla tai toisella. Usein kypsennys tehdään keittämällä seitanpalat mausteliemessä, jolloin ne turpoavat ja samalla niiden rakennekin kiinteytyy.

Seitanin keitinliemi

  • 2 l vahvaa kasvislientä (fondista tai kuutioista valmistettua)
  • 2 rkl soijakastiketta
  • 2 rkl tummaa balsamicoa

Sekoita keitinliemen ainekset keskenään, kuumenna kiehuvaksi ja lisää seitanpalat liemeen yksitellen. Keitä noin 20-30 minuuttia. Seitanpalat turpoavat keitettäessä, mutta voit leikata niitä kypsennyksen jälkeen sopivan kokoisiksi.

Kypsennyksen jälkeen seitan on valmis ruoanlaittoa varten, mutta parasta siitä tulee, kun sen laittaa marinoitumaan pariksi tunniksi tai yön yli. Marinoidun seitanin voi paistaa sitten pannulla tai paahtaa kesällä vaikka grillissä. 

Jos teet seitanista yhden suuren paistin, sen valmistaminen käy helpoiten päinvastaisessa järjestyksessä: marinoi ensin ja kypsennä vasta sitten uunivuoassa folioon käärittynä. Noin tunti 175-asteisessa uunissa takaa usein hyvän lopputuloksen.

seitanpaisti

Seitanpaisti sopii juhlapöytään, mutta vallan mainiosti myös viikonloppuaterialle. Kuva: Getty Images

Seitanin maustaminen

Seitanin maustamisessa vain mielikuvitus on rajana. Mausteiden ja suolan määrässä ei kannata nuukailla ja niitä kannattaa lisätä sekä itse massaan, keitinliemeen että marinadiin. 

Usein käytettyjä seitanin mausteita ovat muun muassa soijakastike, nestemäinen savuaromi, tomaattipyree ja savupaprikajauhe. Myös garam masala, jauhettu korianteri ja juustokumina sekä inkivääri- ja valkosipulijauhe sopivat seitanmassan mausteeksi.

Seitanin marinointiin sopivat monet samat marinadit kuin lihojenkin marinointiin. Voit valmistaa marinadin itse tai oikaista kaupan valmiilla. Kokeile tomaattista barbequekastiketta tai makeansuolaista teriyakikastiketta.

seitanvartaat

Seitan sopii myös vartaisiin ja grillattavaksi. Valele vartaita grillauksen aikana mieleiselläsi marinadilla. Kuva: Getty Images

Mihin seitan sopii?

Seitania voi paistaa, marinoida, grillata, leivittää tai käyttää vaikkapa erilaisissa pataruoissa ja kastikkeissa. Seitan sopii mainiosti myös pizzaan, hampurilaisiin periniteisen pihvin sijaan, kebabeihin ja pita-leipien tai tortillojen täytteeksi sekä kesällä grillattavaksi.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Itse tehty seitan – näin onnistut!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X