Kauran terveysvaikutukset – suomalaista superfoodia

Kotimainen kaura on huippuraaka-aine, josta voi tehdä vaikka mitä. Se sopii puurojen lisäksi leivontaan, arkiruokien joukkoon ja jälkiruokiin sekä välipaloihin.

Kauran terveysvaikutukset ovat kiistattomat. Lisäksi kaura on kivunnut rukiin tasolle elintarvikkeiden raaka-aineina. Vuonna 2016 Suomessa syötiin yli kuusi kiloa kauraa asukasta kohti, hyvaasuomesta.fi -sivuilla kerrotaan.

Lue myös: Kaurasta syntyvät kaikkien aikojen parhaat sämpylät

Miksi suomalainen kaura on huipputuote?

Pohjoiset olosuhteet suosivat erityisesti kauraa. Oletko tullut ajatelleeksi, että arktinen sijantimme tukee omalta osaltaan myös viljan ravintoainepitoisuuksia. Golfvirta tasoittaa lämpötiloja niin, että viljan viljely on mahdollista. Esimerkiksi Siperiassa näillä levyespiireillä on ikirouta ja viljan kasvatus on mahdotonta.

Valoisa ja pitkä kesä tukee kasvien kasvamista ainutlaatuisella tavalla. Runsas valon määrä pidentää kasvin vuorokaudessa yhteyttämiseen käyttämää aikaa, joten kesän lämpötilasumma riittää mainiosti kasvuun, lyhyestä kesästä huolimatta. Kylmä ja pitkä talvi puolestaan tuhoaa monia kasvitautien aiheuttajia ja tuholaishyönteisiä, ja Suomi onkin vähiten kasvinsuojeluaineita käyttävien EU-maiden joukossa, Luonnonvarakeskus Lukesta kerrotaan.

vanhanajan kaurakiesa eli hapatettu kaurajogurtti-kiisseli

Vanhanajan kaurakiesa eli hapatettu kaurajogurtti-kiisseli on huipputerveellinen.

Puhdas maaperä ja ilma sekä runsaat ja hyvälaatuiset vesivarat luovat kasvualustan puhtaille ja laadukkaille viljoille. Maaperämme ja vesistömme ovat kansainvälisesti verrattuna puhtaita muun muassa raskasmetallien ja lääkejäämien suhteen.

Kauran terveysvaikutukset – 10 hyvää syytä syödä kauraa

1. Pitää kolesterolin kurissa

Kaurassa on runsaasti vesiliukoista ravintokuitua beetaglukaania, joka vähentää kolesterolin imeytymistä elimistöön. Se muodostaa suolistossa veden kanssa geelin, joka estää ruoassa olevaa kolesterolia imeytymästä elimistöön. Suositeltava määrä on vähintään 3 grammaa beetaglukaania päivässä.

2. Hyväksi vatsalle ja suolistolle

Kauran kuidut hellivät vatsaa. Kauran syönti ehkäisee hyvin ummetusta. Kaura sopii myös vatsavaivoista kärsiville ja ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivien FODMAP-ruokavalioon. Kaura hellii suolistoa. Kun suolisto voi hyvin, myös suolistosyöpien riski pienenee. Kauran terveysvaikutukset tuntuvat erityisesti vatsassa.

Puuro aloittaa aamun, mutta sopii myös iltapalaksi.

3. Helposti tarvittava määrä

Kaurasta saat nopeasti ja helposti suositellun päivittäisen määrän, 3 g beetaglukaania. Jos syöt päivän aikana lautasellisen kaurapuuroa ja muutaman kauraleivän, päivän annos on siinä. Kaurakuitua, -leseitä ja hiutaleita on helppo ripotella mukaan myös jogurtin ja smoothien joukkoon. Hirvelän kaurakuitusessa on huima määrä kuitua, joka 69 g / 100 g:ssa.

 

4. Tasainen verensokeri ja kylläisyys

Kauran kuidut tasaavat veresokeripiikkejä ja auttavat säilyttämään kylläisyyden tunteen pitkään.

Kaurapuuro on hyvä beetaglukaanin lähde.

5. Tasapainoinen ravintosisältö

Kaura sisältää tasapainoisessa suhteessa proteiinia, hiilihydraatteja ja rasvaa. Lisäksi sen sisältämän proteiinin aminohappokoostumus on muita viljalajeja parempi lysiiniaminohapon suhteen, joten se täydentää helposti myös kasvissyöjän ruokavaliota. Lysiiniä tarvitaan muiden aminohappojen tavoin valkuaisaineiden valmistamiseen elimistössä. Kaurassa on  myös B- ja E-vitamiineja sekä kivennäisaineita, kuten sinkkiä, seleeniä, magnesiumia ja rautaa.

6.  Sopii keliaakikolle

Silloin kun kaura on tuotettu erillään muista viljoista ja se on niin sanottua puhdaskauraa, se sopii myös keliaakikolle. Kaura ei sisällä gluteenia.

7. Monipuolinen tuote

Kauraa on saatavilla monipuolisesti niin hiutaleina, leseenä, jyvinä kuin erilaisina välipalatuotteina. Tutut tuotteet ovat saaneet rinnalleen aivan uudenlaisia tuotteita kuten kaurajuomia, jogurtteja, jäätelöitä, kermoja ja lihan korvikkeita. Kauraa käytetään myös kosmetiikkateollisuudessa rasvoissa ja hiustenhoitoaineissa.

8. Ympäristöystävällinen

Kauran hiili- ja vesijalanjälki on pieni. Kauran viljely ei vaadi paljon lannoitusta eikä kastelua.  Lisäksi kaura sitoo tehokkaasti typpeä pelloilta, jolloin typen huuhtoutuminen vesistöihin vähenee.

Suklaa-kaurakeksit

Kaura sopii myös makeaan leivontaan.

9. Hyvän makuinen

Kauran maku on ainutlaatuinen verrattuna muihin viljoihin. Vaikka se ei sisällä gluteenia ja siitä ei muodostu vehnänkaltaista sitkoa taikinaan, sillä voi tuoda makua. Kaurasämpylät ja -leivät ovat nousseet suomalaisten suosikeiksi ja kauppohin tulee koko ajan lisää kauraleipiä. Valitessa hyllystä kauraleivän, kannattaakin olla tarkkana ja tarkistaa tuoteselosteesta kauran todellinen määrä leivässä. Kauraleipää saa kutsua kauraleiväksi, vaikka sen osuus leivän viljaosuudesta olisi hyvin pieni.

10. Hyvin saatavilla

Kauratuotteita on saatavilla jokaiselle kukkarolle ja lähes jokaisessa elintarvikkeita myyvässä pisteessä. Kahvinkin kanssa saa useissa kahviloissa kauramaidovaihtoehdon pyytämättä.

Lähteet: luke.fi, hyvaasuomesta.fi ja finnish-oats.fi

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kauran terveysvaikutukset – suomalaista superfoodia

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X