Kevennä nautiskellen – näin korvaat herkut terveellisemmillä vaihtoehdoilla

Pastalle, hampurilaisille ja kakuille ei tarvitse jättää hyvästejä dieetilläkään. Olennaista on, mitä raaka-aineita käytät ja kuinka paljon syöt. Listasimme kevyet herkut, joissa ei tingitä mausta.

Laihduttajan ei tarvitse syödä päivästä toiseen rasvatonta maitorahkaa ja porkkanaraastetta. Saisiko olla pala värikästä syyspizzaa tai mehevä hampurilainen?

Pizzapohja juureksista, juustoa kohtuudella

Juustoa pursuilevassa pizzassa voi olla kaloreita istumatyötä tekevän naisen koko päivätarpeen verran. Keventäjän ei kuitenkaan tarvitse luopua tästä herkusta.

Saat pizzaan kuitua ja hyviä hiilihydraatteja, kun teet pohjan juuresraasteesta tai kukkakaalirouheesta. Kasvispohja on mehevä, sillä sidosaineena voi käyttää munia tai hieman juustoa. Täytteiksi riittävät laadukas kinkku ja rucola, eikä kuorrutejuustoa välttämättä tarvita.

Jos ripottelet juustoa myös pizzan päälle, annostele sitä maltilla. Yksi mozzarellapallo tai pari kourallista juustoraastetta riittää. Ota oppia italialaisista, joiden mielestä pizzapala pitää pystyä syömään käsin ilman, että siivu taipuu täytteiden painon alla.

Terveellisiä gourmet-pizzoja: Kukkakaalipizza parmankinkulla ja viikunalla

Värikäs juures-kinkkupizza

Coca eli juustoton katalonialainen pizza

Coca eli katalonialainen pizza

Kevyt kastike saa ytyä yrteistä

Majoneesi-, kerma- ja voikastikkeet tekevät terveellisestäkin ateriasta kaloripommin. Suosi tomaatti- ja kasviöljypohjaisia kastikkeita ja käytä öljyä kohtuudella. Yrtit, mausteet ja etikat tuovat kastikkeisiin syvyyttä.

Käytä kevytmajoneesia tai korvaa majoneesi luonnonjugurtilla, hapankermalla tai soseutetulla raejuustolla, jonka notkistat maitotilkalla. Kun käytät kevyitä kastikkeita, voit syödä hampurilaisten, tortillojen ja pastan kaltaisia herkkuja.

Vähärasvaisia herkkukastikkeita: Kevyt limettiaioli

Majoneesiton caesar-salaatti

Hedelmäinen salaatinkastike

Maittava tomaattikastike

Proteiinipasta täyttää turvottamatta

Pasta mielletään laihduttajan kielletyksi herkuksi. Pastaa voi kuitenkin syödä, kun annoskoko on järkevä, eikä pasta ui kermassa.

Kokeile vehnäpastan sijaan kuitu- ja proteiinipitoisia pastoja. Ne pitävät verensokerin tasaisena, eivät turvota ja täyttävät nopeasti. Testaa linssi-, kikherne-, täysjyvä-, ruis-, kaura- ja spelttipastaa.

Suosi tomaattipohjaisia kastikkeita. Runsaat yrtit ja valkosipuli tuovat ruokaan välimerellistä makua. Jos lisukkeena on lohen kaltaista rasvaista kalaa, pasta ei kaipaa erillistä kastiketta.

Täyteläisiä pastareseptejä: Täysjyväpasta ja pinaattikastike

Värikäs puutarhurin pasta

Valkosipuli- katkarapupasta

Välimerellinen tonnikalapasta

silakkahampurilainen

Hampurilainen maistuu hatuttakin

Hampurilainen voi olla järkevä ateria, kun kiinnität huomiota kastikkeisiin ja leivän laatuun. Korvaa voipohjainen briossi ruisleivällä tai jätä hampurilaisesta kansi pois. Kalafile on terveellisempi vaihtoehto kuin rasvainen jauheliha.

Älä käytä kaupan sokerisia barbecue-kastikkeita, vaan tee itse valkosipulilla, chilillä ja yrteillä maustettu tomaattikastike. Kevennä majoneesia tai korvaa se kokonaan luonnonjugurtilla.

Meheviä hampurilaisia joka makuun: Kesäiset silakkahampurilaiset

Rukiiset rapuhampurilaiset

Sämpylättömät kasvis-kananmunahampurilaiset

Raikas mocktail korvaa alkoholin

Alkoholissa on paljon energiaa. Alkoholi myös hidastaa laihtumista, sillä se häiritsee sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa. Tissuttelu kannattaa vähentää minimiin, mutta saunajuomista ja drinkeistä ei tarvitse luopua.

Yrteillä, hedelmillä ja marjoilla maustetut kivennäisvedet ovat raikkaita janojuomia. Lisäksi ne ovat juhlavampia kuin lasillinen hanavettä. Limellä, mintulla, kurkulla ja sitrushedelmillä saat juomaan raikkautta, marjoilla makeutta ja inkiväärillä potkua.

Kun haluat hemmotella itseäsi, valmista alkoholiton drinkki eli mocktail. Kokeile vaikkapa mansikka-seljankukkamartinia, ruusunkukilla koristeltua kevätmaljaa tai alkoholitonta raparperiboolia. Älä lisää drinkkeihin sokeria, ja jos käytät alkoholia, puolita sen määrä.

Lisää mocktaileja ja kevyitä drinkkejä: 9 raikasta kesäjuomaa

Alkoholittomia juomia juhliin

Kakkua ja jäätelöä kohtuudella

Laihduttaja voi syödä jopa päivittäin makean herkun. Olennaista on herkun koko sekä sokerin ja rasvan määrä. Sokeria voi vähentää ja korvata leivontamausteilla. Paksu jugurtti ja rahka toimivat monissa kakuissa yhtä hyvin kuin kerma.

Korvaa tuhdit kakkupalat perinteisellä pullalla. Saat pullaan vaihtelua kardemummalla, kanelilla, omena- tai marjasilmällä. Jäätelöä rakastava voi tehdä jäädykkeitä soseutetusta banaanista ja kaakaojauheesta tai luonnonjugurtista ja marjoista.

Kevytherkkuja makeannälkään: Kevyet herkut ja leivonnaiset

Persikkainen rahkakakku ja

Kevyt juustokakku

Mehevä suklaamoussekakku

Raikas puolukkavaahto

Vinkkejä keventäjän herkutteluun:

  • Kun syöt 80-prosenttisesti kevyesti, 20 prosenttia ruoastasi voi olla herkkuja. Voit syödä joka päivä hieman makeaa tai nautiskella lauantaina.
  • Syö 3−4 tunnin välein. Et himoitse epäterveellistä ruokaa, kun verensokerisi ei romahda, eikä nälkä kasva liian suureksi.
  • Älä kiellä itseltäsi mitään kokonaan. Kun sallit itsellesi pari palaa suklaata tai saunasiiderin, herkut eivät pyöri mielessäsi koko ajan.
  • Tee ruoka itse, niin voit kontrolloida rasvan ja sokerin määrää. Kaupan maustekastikkeet ovat usein sokeripommeja, ja eineksissä voi olla paljon kovaa rasvaa.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kevennä nautiskellen – näin korvaat herkut terveellisemmillä vaihtoehdoilla

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X