Mitä välipalaksi koululaiselle? 7 ravitsevaa vaihtoehtoa

Monipuolinen ja terveellinen välipala auttaa jaksamaan lounaalta päivälliselle. Välipala on sopivan kokoinen, kun se ei korvaa kumpaakaan ateriaa. Kokosimme seitsemän välipalavinkkiä koulusta kotiin palaavalle lapselle.

Koululaisen vatsa kurnii iltapäivällä, joten energiaa on syytä tankata välipalasta. Paras välipala on sellainen, jonka lapsi osaa valmistaa itsekin tai jonka voi tarvittaessa valmistaa jääkaappiin valmiiksi jo edellisenä iltana.

Lue lisää: 6 välipalavinkkiä kesälomaa viettävälle lapselle

Terveellinen välipala sisältää proteiinia, jota saadaan eläinkunnan tuotteista, kuten lihasta, kalasta ja kananmunista sekä maitotuotteista. Myös kasvikunnan tuotteet, kuten pähkinät, pavut ja muut palkokasvit sekä jossain määrin myös viljatuotteet sisältävät proteiinia. Lisäksi niistä saa tärkeitä hiilihydraatteja ja kuituja, joiden avulla energiaa riittää myös alkuillan harrastuksiin asti.

Myös kasvikset, erityisesti hedelmät sisältävät hiilihydraatteja sekä tärkeitä vitamiineja ja kivennäisaineita. Jos kasvikset eivät maistu sellaisenaan, voi niitä surauttaa smoothieen, piilottaa pannariin tai sujauttaa vaikkapa leipien väliin tai puuron sekaan. Kokosimme seitsemän tervellistä ja maukasta vinkkiä koululaisen välipaloiksi.

Lue lisää: Kunnon välipala auttaa jaksamaan

Muffinien muotoon leivotut pannukakut

Jos jääkaapissa on pino muffinien muotoon leivottuja pannareita, voi olla varma etteivät lapset jää nälkäisiksi. Kun taikinaan piilottaa vielä pinaattia, tulee samalla tankattua rautaisa annos vihervoimaa.

Lue lisää: Suolaiset muffinit maistuvat aamusta iltaan

Pinaatti-pannarimuffineista saa helposti erilaisilla täytteillä ja lisukesalaatilla varioimalla ruokaisan ja lähes loputtoman monipuolisen välipalan. Kokeile kaveriksi esimerkiksi kananmunaa tai savulohta.

pinaatti-pannarimuffiit

Ohje: Pinaatti-pannarimuffinit

Kaurapuuro sopii myös välipalaksi

Puuro on pop ja toimii aamupalan lisäksi mainiosti myös välipalana. Kaurapuurosta saa hetkessä houkuttelevan vaihtoehdon, kun siihen upottaa soseutetun banaanin ja pari lusikallista kaakaojauhetta. Jos oikein herkututtaa, voi suklaa-banaanipuuron päälle lisätä myös lusikallisen maapähkinävoita.

Katso myös kuusi muuta vinkkiä kaurapuuron maustamiseen.

Suklaa-banaanipuuro

Ohje: Suklaa-banaanipuuro

Raikas smoothie piristää iltapäivää

Raikas ja terveellinen pirtelö, jossa on jäätelön sijaan jogurttia ja kookosmaitoa piristää iltapäivällä. Se onnistuu helposti myös kouluikäisiltä, jos pakkaseen on etukäteen valmistettu jogurttipallot. Kun marjat on surautetaan sekaan, niiden syöminen ei unohdu.

Marja-jogurttimilkshake

Ohje: Marja-jogurttimilkshake

4 x välipalaleipä

Maukas ja terveellinen välipala sisältää proteiinia, kasviksia ja kuituja, jotka antavat energiaa ja pitävät nälkää loitolla. Näitä kaikkia löytyy vanhasta kunnon voileivästä.  Voileivän täytteissä mahdollisuudet ovat rajattomat, joten niitä voi valmistaa vaikka joka päivälle erilaisen.

Kreikkalaiselta salaatilta makunsa lainanneilla subileivillä, avokadolla ja kotijuustolla täytelöitetyillä kauraleivillä, basilikamajoneesilla mehevöitetyillä kinkkuleivillä ja mausteisella tonnikalatahnalla tukevoitetuilla wrapeilla ratkaisee jo monen päivän välipalapulman.

välipalaleivät

Ohjeet:

Lämmin kreikkalainen subileipä

Kotijuusto-avokadotahnaleipä

Kinkku-paprikaleipä

Tonnikala-naanwrapit

Kasvistikut maistuvat hummuksen kera

Valmiiksi jääkaappiin pilkotut kasvikset saattavat äkkiseltään kuulostaa tylsältä, mutta ne toimivat. Kun kylkeen valmistaa herkullisen kesäkurpitsahummuksen, voit olla varma, etta kasvikset katoavat viimeistä palaa myöten. Kokeile kikhernetahnassa tahinin sijaan täyteläistä maapähkinävoita.

Lisää vinkkejä hummuksen tuunaukseen löydät täältä.

kesäkurpitsahummus

Ohje: Kesäkurpitsahummus

Ruokaisa salaatti antaa virtaa alkuillan harrastuksiin

Suosittu kvinoa tekee salaatista ruokaisan. Sekoita kypsäksi keitetty kvinoa kypsien broilerifileiden, ananas- ja porkkanakuutioiden sekä maissin joukkoon ja mehevöitä annos raikkaalla ananasvinegrettellä. Ruokaisa salaatti antaa sopivasti energiaa myös illan harrastuksiin.

broileri-kvinoasalaatti ja seesamikeksi

Ohje: Broileri-kvinoasalaatti

Terveellinen keksi valmistetaan seesaminsiemenistä

Onko se keksi? No ei ihan. Onko se näkkäri? Ei ehkä ihan sitäkään. Seesamikeksi on supersuositun siemennäkkärin makea versio, joka antaa energiaa, mutta taltuttaa tarvittaessa myös makeannälän. Seesaminsiemenet sisältävät rutkasti tervellistä rasvaa, proteiinia sekä kasvuun tarvittavaa kalsiumia, joten näitä kannattaa pitää aina käden ulottuvilla.

Ohje: Helppo seesamikeksi

Keskustelu

Kommentoi juttua: Mitä välipalaksi koululaiselle? 7 ravitsevaa vaihtoehtoa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X