Näin helposti säästät ruokalaskussa – 12 käytännöllistä vinkkiä

Hurahtiko ruokakauppaan taas satanen, vaikka et ostanut juuri mitään? Säästät pitkän pennin, kun suosit sesonkiruokaa, ostat vain tarpeeseen etkä viihdytä itseäsi kiertelemällä ostoskeskuksissa.

Suunnittelemattomuus ja impulssiostokset kasvattavat ruokalaskua. Jääkaappi kannattaa tarkistaa ennen kauppareissua, ja ruokalistaa on hyvä suunnitella tarjousten mukaan. Halpaakaan ruokaa ei kuitenkaan kannata hamstrata yli tarpeidensa.

Nämä vinkit keventävät vuoden ruokalaskuasi sadoilla euroilla:

1. Suunnittele ruokalista etukäteen

Ennen kuin lähdet kauppaan, mieti, mitä aiot tehdä ruoaksi seuraavina päivinä. Käy läpi jääkaappi, pakastin ja kuiva-ainekaapit, ettet osta vahingossa ruokaa, jota kotoa löytyy jo. Tee ostoslista ja noudata sitä, äläkä tee heräteostoksia.

2. Älä mene kauppaan nälkäisenä tai kyllästyneenä

Jos lähdet kauppaan nälkäisenä ilman ostoslistaa, saatat ostaa turhia välipaloja ja enemmän ruokaa kuin tarvitset.

Kauppoihin, etenkään suuriin ostoskeskuksiin ei kannata myöskään mennä tappamaan aikaa. Jos piristät itseäsi munkkikahveilla marketin kahvilassa ja poikkeat vaatekauppaan hypistelemään paitoja, ostoksiin saattaa hurahtaa kymmeniä euroja enemmän kuin olit aikonut. Keitä kahvit kotona ja osta munkit kaupan puolelta tai leivo itse, ja pääset halvemmalla.

Suosi ostoskoria kun käyt ostoksilla.

3. Tarkkaile tarjouksia

Vertaile lähikauppojesi tarjouksia ja seuraa niiden tuotekiertoa. Onko leipä tietyssä kaupassa aina loppuviikolla halvempaa? Kannattaisiko ostokset tehdä parista eri kaupasta?

Kun tarjoukseen tulee ruokaa, jota tiedät käyttäväsi varmasti, ja joka on helppo pakastaa, osta sitä kerralla suurempi erä. Tarkista myös tarjoustuotteiden kilohinta. Laske, kuinka paljon saisit raaka-aineesta ruokaa, ja kuinka paljon yksi annos suurin piirtein maksaisi.

4. Älä hamstraa sellaista, mitä et syö

Tarjouksia bongaillessa kannattaa kuitenkin pitää järki mukana. Jos pakastimesi on täynnä, etkä saa kulutettua tarjouksessa olevia jauhelihapaketteja viikon aikana, älä osta. Yksi normaalihintainen, käytetty lihapaketti tulee tällöin halvemmaksi kuin kolme tarjoustuotetta, jotka lentävät pilaantuneina roskiin.

5. Osta kuivatuotteet etnisistä kaupoista

Monet kuivatuotteet ja säilykkeet, kuten riisi, pavut, linssit, kuivatut hedelmät, mausteet ja kastikkeet ovat etnisissä kaupoissa halvempia kuin tavallisissa marketeissa. Riisiä voidaan myydä jättisäkeissä, joista riittää syötävää lähes koko vuodeksi.

Etnisissä ja luomukaupoissa kuivatuotteita voi usein myös annostella itse. Jos tiedät tarvitsevasi vain pari taatelia kakkupohjaan, osta ne irtomyynnistä, älä koko paketillista.

Pasta on hyvä ja edullinen raaka-aine.

6. Pengo kaappeja ja keksi uusia ruokia

Pidä välillä inventaarioviikkoja, jolloin ostat uutta ruokaa mahdollisimman vähän. Käy läpi jääkaappi ja pakastin ja mieti, mitä makaroninpussinjämistä ja tomaattikurskasta voisi kehittää.

Ole luova. Kuka sanoi, että makaronilaatikkoon pitää tehdä munamaito? Kuivahtaneet juustot, kastikkeenloput ja nuupahtaneet kasvikset sopivat hyvin uuniruokiin, pastoihin ja munakkaisiin.

7. Suosi kasvisruokaa

Hieman pehmenneet paprikat ja porkkanat voi hyödyntää vaikka wokissa tai sosekeitossa, vanhentunutta lihaa ei. Suosi kasviksia, papuja ja linssejä, sillä ne ovat edullisia, ja niiden käyttöikä on pidempi kuin lihatuotteiden.

Herkulliset kasvikset ovat mainiota arkiruokaa.

8. Osta sesongin mukaan

Sesonkiruoka on yleensä halvinta. Herkuttele kesällä tomaateilla, mutta vähennä niiden käyttöä talvella ja suosi tällöin kotimaisia juureksia, jotka maksavat halvimmillaan vain muutamia kymmeniä senttejä. Ruokatietoyhdistyksen sivuille on koottu satokausikartta, jonka avulla voit suosia vuodenajan sesonkiruokaa.

9. Pidä peruna-, puuro- ja pastapäiviä

Peruna, puurohiutaleet ja pasta ovat halpoja raaka-aineita, joista saa pienellä tuunauksella ruokaisia herkkuja. Herkuttele kerran viikossa vaikkapa helposti muokattavalla pyttipannulla tai värikkäällä kasvispastalla. Myös suolainen, pitkään hautunut uunipuuro käy ateriasta, jonka voi höystää kananmunalla, raejuustolla tai paahdetulla pekonilla.

10. Käytä eineksiä harkiten

Yhden hengen taloudessa einekset ja valmisruoka voivat olla joskus halvempia vaihtoehtoja kuin itse kokkaaminen. Et säästä, jos ylimääräinen ruoka menee roskiin, vaikka annoshinta olisi pieni.

Tarkista kuitenkin valmisaterian hinta. Salaatit ovat yleensä kalleimpia. Niiden tekeminen itse on nopeaa, hinta ei ole yhtä korkea kuin valmissalaattien ja ateriakokoa on helppo säädellä. Valmiskiusaukset ja -keitot taas ovat halpoja eineksiä.

Perheellisen ei kuitenkaan kannata ostaa valmisaterioita, jos ruokailijoita on paljon, ja perhe syö monta kertaa päivässä. Tällöin yhden päivän eineksien hinnalla saa monen päivän kotiruoat.

Valmista itse herkulliset juomat.

11. Älä lipitä limsoja ja mehuja

Limsat, mehut, energiajuomat ja maustetut kivennäisvedet kasvattavat ruokalaskua salakavalasti. Arkijuomana kannattaa suosia vettä. Limsoihin ja makuvesiin on hyvä suhtautua herkkuina, joita ei nautita joka päivä.

Jos kuitenkin rakastat kivennäisvettä, harkitse soodalaitteen ostamista. Itse tehty sooda tulee ajan mittaan halvemmaksi, ja voit maustaa juoman aidoilla yrteillä, marjoilla ja hedelmillä.

12. Ohita oluthylly

Myös alkoholiin voi upota valtavasti rahaa. Päivittäinen oluen juominen ei ole myöskään terveellistä. Jätä olutlavat kauppaan ja muista, että pieni pullo erikoisolutta voi maksaa jopa 4 euroa. Juo viikolla vettä ja säästä siiderit saunailtoihin.

Lähteet: Martat, Ruokatieto ry

Keskustelu

Kommentoi juttua: Näin helposti säästät ruokalaskussa – 12 käytännöllistä vinkkiä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X