Kypsä persimoni on makea.

Nämä olivat vuoden 2017 hittituotteet ruokakaupoissa – lue, mitkä ovat vuoden 2018 trendit

Ruokatrendit tulevat meille maailmalta ja näin ne näkyvät kuluttajien ruokavalinnoissa. Syötkö sinäkin trendien mukaan?

Yksilöllisyys, omaan hyvinvointiin vaikuttavat ruokavalinnat, tietoisuus ja kokeilunhalu tulevat olemaan isossa roolissa Keskon teettämässä trendikatsauksessa kerrotaan.

Vuosi 2017 kalan ja kasvisten vuosi

Tänä vuonna on nähty ennätysmäinen kasvu etenkin erilaisten lihankorvikkeiden kulutuksessa. Suurimpana kasvaneena tuoteryhmänä näkyy nyhtökauran ja muiden vastaavien lihankorvikkeiden ja kasvisproteiinien kasvu.

”Lihankorvikkeiden kasvu on ollut jopa huimat 159 prosenttia. Lisäksi kasvisten myynti on kasvussa ja yhä useampi vaihtaa punaisen lihan kalaan tai kasviksiin. Tuoreen kalan myynti on kasvanut K-ruokakaupoissa seitsemän prosenttia”, tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Harri Hovi Keskolta kertoo.

Kotimaisen kalan syönti on kasvussa.

Kasvisten osalta bataatti, avokado ja marjat ovat kasvussa.  Lisäksi erilaiset kaurapohjaiset tuotteet ovat nousussa. Todellinen yllättäjähedelmä on ollut persimoni, joka on kasvanut yhtenä yksittäisenä tuotteena.

”Persimonin suosiota siivittää varmasti sen hyvä saatavuus juuri silloin kun se on parhaimmillaan. Kypsän hedelmän saatavuus on parantunut ja pystymme myymään asiakkaalle mehevää ja käyttövalmista hedelmää, jonka kypsymistä ei tarvitse odotella”, Keskolta kerrotaan.

Kokeilunhalu ja yksilöllisyys tulee näkymään premiumtuotteiden kasvuna. Uskalletaan poikeata valtavirrasta ja kokeilla uusia tuotteita. Keskolta mainitaan muun muassa lampaanmaitojogurtti yhtenä yksittäisenä erikoistuotteena, joka on nosteessa.

Persimonit ovat kauniin värisiä hedelmiä, joita on helppo yhdistellä erilaisiin ruokiin.

Vuosi 2018 tuo satokausiajattelun ja napostelutuotteet

Vuonna 2018 on nähtävissä 4 suurempaa ruokatrendiä:

1. Kehon ja mielen kokonaisvaltainen hyvinvointi

Ruokavalinnoissa mietitään ravinnon vaikutusta omaan kehoon. Valitaan täsmävaikutteisia ruokia kuten aivojen tai suoliston hyvinvointia tukevia ruokia tai kehoa rauhoittavia ruokia. Esimerkkeinä ulkomailla näkyy valtava trendi vihreän teen, matchateen ja spirulinalevän käytössä. Myös luomuruoka tulee kasvamaan valinnoissa, joista näkyvimpänä luomukananmunien valinta ostoskoriin.

2. Satokausiajattelu

Tietoisuus erilaisista kasviksista kasvaa ja kokeillaan rohkeammin uusia vaihtoehtoja. Uusia hedelmätuotteita tullaan näkemään kaupoissa, esimerkkinä hattaranmakuiset rypäleet. Satokausiajattelu tulee näkymään kauppojen hevi-osastoilla ja sesongin kasvikset ovat näkyvästi esillä.

3. Ruokaisat välipalat

Välipalatuotteet ovat kasvussa. Helposti mukaan otettavat juomat ja keitot tulevat olemaan vuoden 2018 suuri trendi. Juotavat keitot, kuten juureksista tehdyt ”kahvi-lattejuomat” tulevat näkymään nopeina välipalatuotteina.

Välipalatuotteissa tullaan näkemään etenkin suolaisten välipalatuotteiden kasvua. Esimerkiksi suolaiset patukat tulevat markkinoille. Kaupoissa tullaan näkemään helposti mukaan otettavia marja-annoksia, kuten valmiita smoothiesekoituksia ja valmiiksi pilkottuja hedelmiä annosrasioissa.

Sirkkaleipä on maukasta.

4. Vastuullisuus, kiertotalousajattelu ja lähiruoka

Hyönteisruoka tulee tarjoamaan vaihtoehtoisen ja ekologisemman proteiininlähteen lautasille. Esimakua tästä saatiin jo Sirkkaleivän muodossa marraskuussa 2017. Vastuullisesti tuotettu ruoka tulee nostamaan päätään yhä enemmän.

Vuosi 2017 on tuonut markkinoille jo tuotteita, joiden valmistuksessa on hyödynnetty hävikkiajattelua, lähikalasta on tehty pakaste- ja säilykekalatuotteita ja muun muassa markkinoille ilmestyi ympäristöystävällisesti tuotettua Benella-kirjolohta.

Paikallisuus ja lähiruoka tulevat näkymään yhä vahvemmin vuonna 2018. Kaupat tekevät yhteistyötä lähituottajien kanssa ja kuluttajalle tarjotaan näkyvästi oman alueen lähituotteita. Lähituotteita on lähes kaikissa kategorioissa: lihaa, kalaa, kasviksia, juomia, kananmunia ja säilyviä tuotteita.

Keskon tekemä trendikatsauksen aineisto on kerätty kansainvälisestä blogianalyysistä, Keskon myyntidatasta sekä K:n asiantuntijoiden, K-kauppiaiden ja kaupan työntekijöiden haastatteluista.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Nämä olivat vuoden 2017 hittituotteet ruokakaupoissa – lue, mitkä ovat vuoden 2018 trendit

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X