Onko hedelmä vai smoothie terveellisempi vaihtoehto? Ravitsemusterapeutti vastaa

Normaali hedelmä voittaa aina smoothien terveellisyydessä, mutta toisinaan smoothie voi olla käytännöllisempi vaihtoehto.

Onko hedelmä vai smoothie terveellisempi vaihtoehto? Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen vastaus on yksiselitteinen:

”Normaali hedelmä voittaa aina smoothien terveellisyydessä.”

Listasimme kolme syytä, miksi kannattaa valita hedelmä smoothien sijaan!

Lue myös: Miten laihtua nopeasti? Ravitsemusterapeutti vastaa yleisimmin kysyttyyn laihdutuskysymykseen

3 syytä, miksi kannattaa valita hedelmä smoothien sijaan

1. Hedelmien syöminen auttaa pysymään kohtuudessa

Smoothie hotkaisee helposti sisäänsä paljon raaka-aineita. Koska smoothiessa ainekset menevät pieneen tilaan, ruokaa tulee vahingossa syötyä enemmän kuin olisi tarpeen. Smoothieiden annoskoot voivat myös olla huomattavan isoja. Seitsemän desilitran smoothie vastaa energiamäärältään helposti jo kokonaista ateriaa.

Lisäksi pureskeleminen synnyttää tutkitusti tunteen kylläisyydestä. Tästä syystä hedelmien syöminen auttaa pitämään annoskoot kohtuullisina. Kohtuulliset annoskoot puolestaan ovat tärkeä osa painonhallintaa.

2. Smoothie voi saada aikaan verensokeripiikin

Koska smoothie on hedelmää nopeammin imeytyvässä muodossa, se voi aiheuttaa verensokeripiikin. Nopeasti noussut verensokeri myös romahtaa nopeasti, mistä saattaa seurata väsähtänyt olotila.

3. Hedelmäsokeri voi päästä yllättämään

Kannattaa kiinnittää huomiota smoothieen uppoavien hedelmien määrään. Runsashedelmäinen smoothie tarkoittaa myös suurta hedelmäsokeriannosta ja smoothiesta saattaakin helposti tulla melkoinen sokeripommi. Vaikka kolme hedelmää päivässä on varsin hyvä määrä, kolme hedelmää yhdellä kertaa smoothiessa on yksinkertaisesti liikaa.

Lue myös: Näin kypsytät raa’at hedelmät yhdessä yössä – Joko hallitset tämän yksinkertaisen niksin?

laihduttaminen ilman liikuntaa, laihduttajan ruokavalio, terveellinen ruoka

3 syytä, miksi myös smoothiet voivat olla hyviä välipaloja

1. Smoothie voi toisinaan olla hedelmää käytännöllisempi

Esimerkiksi juomapullosta helposti nautittava smoothie on näppärä välipala matkalle tai töihin. Auton ratissa smoothie on huomattavsti turvallisempi nauttia kuin mandariini tai banaani, joka pitäisi kuoria ennen syömistä.

2. Vihersmoothieen saa helposti uppoamaan paljon terveellisiä vihanneksia

Vihersmoothiet ovat oivat tapa lisätä terveellisten vihreiden vihannesten käyttöä arjessa. Smoothieen uppoaa helposti suurikin määrä salaattia, lehtikaalia ja pinaattia, joiden syöminen saattaa muuten jäädä vähemmälle.

3. Proteeinipitoinen smoothie pitää nälän poissa

Kun smoothie sisältää proteiinia, se pitää nälän poissa pidempään kuin pelkkä hedelmä. Smoothieen kannattaa lisätä esimerkiksi raakaa kananmunaa, joka saa aikaan ihanan kuohkean koostumuksen. Myös maustamaton jugurtti ja rahka ovat hyviä proteiinilähteitä smoothieen.

Lue myös: 5 terveellistä smoothieta – yhdellä raaka-aineella täydellinen koostumus

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Onko hedelmä vai smoothie terveellisempi vaihtoehto? Ravitsemusterapeutti vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X