Ravinteikkaat chiasiemenet ovat superruokaa – poimi vinkit ihmesiementen käyttöön

Ravinteikkaat chiansiemenet ovat monikäyttöistä superruokaa ja ne sopivat niin leivontaan, puuroihin kuin hillojen valmistukseenkin. Poimi tästä vinkit ja ohjeet chiansiementen käyttöön.

Chia on salvioiden sukuun kuuluva siemenkasvi, joka on kotoisin Pohjois- ja Keski-Amerikasta. Sen pienet siemenet ovat kuuluneet jo muinaisten atsteekkien tärkeimpiin ravintokasveihin. Chiansiemenet ovat todellista superruokaa, sillä ne sisältävät reilusti erityisesti proteiinia, kuitua ja omega-3-rasvahappoja sekä muun muassa rautaa ja kalsiumia. Chia tarkoittaakin Mayojen kielellä ’voimaa’.

Lue myös: Chia, hamppu, unikko, auringonkukka – tunnetko siemenet ja osaatko käyttää niitä?

Chiaa kannattaa käyttää paitsi sen huikeiden ravintoarvojen, myös sen nestettä sitovan ominaisuutensa vuoksi. Pikkuruinen chiansiemen imee itseensä jopa yhdeksän kertaisen määrän nestettä. Ennen käyttöä chiansiemeniä kannattaakin liottaa vähintään vartin verran, jolloin muodostuu geelimäinen hyytelö. Nesteeksi sopii vesi tai käyttötarkoituksesta riippuen myös esimerkiksi hedelmämehu tai kasvijuoma.

Hyytelön voi maustaa maun mukaan ja syödä sellaisenaan vanukkaan tai puuron tapaan tai käyttää erilaisiin ruokiin. Hyvän hyytelöintikykynsä vuoksi chiaa käytetään usein tuorepuuroissa ja sitä voi hyödyntää myös hillojen valmistuksessa.

Chiansiemeniä voi ujuttaa myös kaikenlaisiin leivonnaisiin, kakkuihin sekä leipätaikinoihin ja näkkäreihin. Turvonnut hyytelö pitää leivonnaisia hyvin kasassa, minkä vuoksi sitä käytetään erityisesti gluteenittomassa ja vegaanisessa leivonnassa silloin, kun leivonnaiseen tarvitaan kosteuttajaa tai sidosainetta. Nesteeseen sekoitetut chia-siemenet muuttuvat munamaisen tahmeaksi massaksi, joka kiinteyttää monet leivonnaiset ja vohvelit. 1 rkl chiansiemeniä ja 3 rkl vettä vastaa leivonnassa yhtä kananmunaa.

Puurot ja smoothiet

Chiapuuro valmistetaan pikkuruisista mustista chiasiemenistä turvottamalla. Tarjoa kookoksella maustettu chiapuuro aamiaiseksi tai välipalaksi tuoreiden hedelmien kera. 

Chiansiemenet tekevät myös tuorepuuroista sakeita ja ruokaisia. Tähän kuituiseen yön yli -puuroon makua tuovat inkivääri ja kardemumma.

Näppärä ja terveellinen smoothiebowl on koko perheen herkku. Chiansiemenillä turvotetun smoothiekulhon voi syödä aamupalalla, välipalaksi, iltapalaksi tai vain pikkunälkään.

Chiahillot

Hyvän hyytelöintikykynsä ansiosta chiaa voi hyödyntää myös hillojen valmistuksessa. Chiahillo maistuu lettujen sekä pannareiden kanssa ja sopii myös leivontaan. Pienen sokeripitoisuutensa vuoksi chiahillo ei säily kuten perinteinen hillo ja se kannattaakin syödä muutaman päivän kuluessa valmistuksesta.

Mehukkaat bataattiletut maistuvat herkku­hillon kera, joka syntyy nestees­sä turpoavista chiansiemenistä ja puolukoista.

Chia-karpalohillolla täytetyt suklaaleivokset saavat yllensä tuhdin suklaakuorrutteen.

Kirsikkainen chiahillo saa makua vaniljasta ja balsamiviinietikasta. Tarjoa chia-kirsikkahilloa esimerkiksi lettujen ja jäätelön kera.

Leivonta 

Gluteenittomat mustikkapannarit syntyvät chiasiemenistä ja teffjauhoista.

Voit hyödyntää chiansiemeniä myös siemennäkkärin valmistuksessa pellavansiementen sijaan. Rapeaan ja rouskuvaan siemennäkkäriin tulee himo ja pellillinen katoaa parempiin suihin hetkessä.

Chiansiemenistä, pähkinöistä, kaurahiutaleista ja kuivahedelmistä valmistuu energiapitoiset siemenpatukat, jotka antavat puhtia päivään.

Katso myös Anna.fi/Ruoka: Taateli-chiapallot

Keskustelu

Kommentoi juttua: Ravinteikkaat chiasiemenet ovat superruokaa – poimi vinkit ihmesiementen käyttöön

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X