Ruokatrendit 2020 – sushi kiilannut kalapuikkojen ohi ruokailmiöissä

Ruokatrendit 2020 tuovat mukanaan sushia ja tiedostavaa kuluttamista.

Ruokatrendit ja -ilmiöt ovat K-ryhmän tutkimuksen kohteena vuosittain. K-ryhmän tiedotustilaisuudessa selvisi, että sushi on noussut suomalaisten suosikkiruoaksi.

Lue myös: Sushin valmistus ja parhaat ohjeet

”Vuoden 2019 suurimpia hittituotteita kalan osalta on sushi, jonka myynninkehitys on ollut huikea, 203 prosenttia. Sushia ostetaan jo enemmän kuin toista lapsiperheiden suosikkia, kalapuikkoa”, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoo.

Sushi-ilmiö johtuu niin sanotusta voimakkaasta kiireen helpottaminen -trendistä, joka näkyy kaupoissa valmisruokakonseptien kehityksessä.

”Hyvin mielenkiintoinen trendi on ruokahifistely ja ruokaseikkailu sekä erilaisten ravintolakonseptien tuleminen ruokakauppojen sisään. Ruokakaupan ja ravintolan raja hälvenee. Monet haluavat pientä luksusta arjen ruokavalioon ja erilaisia ruokaelämyksiä. Kiistaton voittaja tällä puolella on ollut sushi”,   Hovi kertoo.

Nyt ei puhuta pakastesushista, vaan kaupassa paikan päällä valmistetusta sushista. K-ryhmän kauppoihin on tulevana vuonna tulossa niin sanottuja kaupan sisäisiä sushiravintoloita kasvavalla tahdilla.

”Tästä on hyvä esimerkki Järvenpäässä. Järvenpään K-Citymarket valittiin kansainvälisessä kilpailussa maailman parhaaksi ruokakaupaksi marraskuun alussa 2019. Siellä on kaupan sisällä useita erilaisia ravintoloita, joka kertoo tästä ruokatrendistä”, Hovi jatkaa.

Vuoden 2019 nousijoita K-ryhmässä

Hittituotteita ovat sushin ohella olleet muun muassa jalostetut ja valmiiksi pilkotut hedelmät, smoothiet, maailman ateriakokonaisuudet sekä juurekset.

+230 %          Jalostetut ja pilkotut hedelmät

+203 %          Sushi

+ 81 %           Juomasekoitukset ja miedot viininomaiset juomat

+32 %            Tuoreet marjat

+16 %            Leikkokukat

+16 %            Smoothiet

+15 %            Maailman ateriakokonaisuudet

+11 %            Virvoitusjuomat (erikoisjuomat, sis. esim. hyvinvointijuomat ja kombucha +26 %)

+10 %            Yrtit

+10 %            Juurekset

+10 %            Ruokapakasteet (pizza 12 %, marjat 26 %)

+8 %              Valmisruoka

+8 %              Snacksit

+5 %              Leipä

Ruokatrendit 2020

Suurin ruokatrendi K-ryhmän mukaan on tiedostava kuluttaminen. Se nousi jo viime syksynä K:n Ruokailmiöt 2019 -tutkimuksessa suurimmaksi suomalaisten ruokaostoksiin vaikuttavaksi ilmiöksi.

” Tiedostava kuluttaminen on suurempi kuin hyvinvointi, ja kasvaa edelleen. Tämän ilmiön suosiolle ei näy loppua: odotamme tiedostavan kuluttamisen olevan merkittävin tekijä ostopäätöksissä myös vuonna 2020”, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar sanoo.

”Ruokakaupassa se näkyy enenevissä määrin lähiruoan ja eettisen ruoan suosimisena sekä ympäristöystävällisinä valintoina. Lisäksi uskomme ilmastotietoisuuden alkavan konkretisoitua vuonna 2020 teoiksi. Kuluttajat haluavat lisää tietoa ruokaostosten ilmastovaikutuksista ja tekevät valintoja ilmasto mielessä. Esimerkiksi silakka on edullinen ja ilmastoystävällinen vaihtoehto, jonka suosion odotamme ensi vuonna kasvavan”, Jungar arvioi.

ruokatrendit 2020

Ruokatrendit 2020: Silakka on terveellinen ja ilmastoystävällinen ruoka. Kuva: Seppo Saarentola

Lue myös: Täydellisesti paistettu silakka – ammattilaisen opeilla onnistut

Ilmastotietoisuuden ohella yhdeksi vuoden 2020 ruokatrendiksi K-ryhmä nostaa uudet kasvisruokavaihtoehdot, jotka syntyvät kasvisruokaboomin jatkumisen myötä. Kiinnostavimmat tuoteuutuudet tullaan näkemään vegaanisissa valmisruoissa.

Hyvinvointi on K-ryhmän asiantuntijoiden mukaan jo suomalaisten arkipäivää. Sen sijaan osana tätä ilmiötä täsmähyvinvointi kasvaa voimakkaasti.

”Gluteenittomuus, maidottomuus, sokerin vähentäminen tuotteissa ja herkuttelu ilman valkoista sokeria ovat vasta alkua räätälöityjen ruokavalioiden trendille. Trendi näkyy omassa ostoskorissa erilaisina täsmävalintoina ja ruokahifistelynä, joita tehdään oman hyvinvoinnin ehdoilla. Toisaalta yksinkertaisimmillaan se voi tarkoittaa ruoassa pääraaka-aineen vaihtamista useammin kasviksiin tai kalaan, Jungar arvioi.

Näin vuosi 2020 näkyy suomalaisten ruokaostoskorissa K-ryhmän mukaan:

  1.  Arvostus alkuperää kohtaa lisääntyy
  2. Ilmastotietoisuus näkyy tekoina
  3. Helpommin lajiteltavia ja vähemmän muovia sisältäviä pakkauksia
  4. Uusia kasvisruokavaihtoehtoja
  5.  Terveellisyys ja hyvinvointi yhdistyvät tiiviimmin nopeaan ja helppoon ruokailuun
  6.  Entistä pidemmälle räätälöidyt ruokavaliot
  7.  Rohkeutta makuihin: etniset tuotteet lisääntyvät ostoskoreissa
  8.  Lajikehifistely nousee: perinteisistä kasviksista valitaan jalostettuja erikoislajikkeita
  9.  Luomu arkipäiväistyy
  10. Uudenlaiset hittituotteet suunnitellaan yhä useammin asiakkaiden kanssa

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Ruokatrendit 2020 – sushi kiilannut kalapuikkojen ohi ruokailmiöissä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X