Ruoka

Ruokatrendit 2021: Kotimaisuus, hyvinvointi ja vastuullisuus korostuvat – sushirajaa ei enää ole Suomessa 

K- ja S-ryhmän ruokatrendit 2021 -katsaukset kertovat mitä suomalaisten ostoskoreista löytyy ensi vuonna. Poimitko sinäkin kaupasta sushia, suomalaisia kaloja ja premium-pizzajauhoja tai kenties hävikkimehua, inkivääriä tai ravintoloiden valmistamia annoksia?

Ruokatrendit 2021 kiinnostavat. S- ja K-ryhmien tekemien katsausten mukaan suomalaisten ruokakoreissa korostuvat ensi vuonna kotimaisuus, hyvinvointi ja vastuullisuus.

Lue myös: Vähennä hävikkiruoka minimiin – nappaa talteen 40 nerokasta vinkkiä ja säästä selvää rahaa

Suurimmat ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ovat harkittu kuluttaminen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin pyrkiminen sekä halu kehittyä ruoanlaittajana. Jo useita vuosia suurimpana jatkanut tiedostava kuluttaminen on tuoreen Keskon tekemän Ruokailmiöt-tutkimuksen mukaan jakaantunut kahdeksi uudeksi suunnaksi; harkittuun kuluttamiseen ja hyvän omantunnon valintoihin. Harkittu kuluttaminen vaikuttaa 38 prosentilla suomalaisista arjen valintoihin ja se on nyt suurin ruokailmiö.

Ruokatrendit 2021: Kotimainen villikala on vastuullinen valinta. Kalanmyynti on ollut kasvussa. 
Ruokatrendit 2021: Kotimainen villikala on vastuullinen valinta. Kalanmyynti on ollut kasvussa.  Kuva: Sampo Korhonen

”Se, että harkittu kuluttaminen on nyt pinnalla, liittyy varmasti koronavuoteen, eli on tarve tehdä taloudellisesti järkeviä valintoja ja halutaan tukea suomalaista tuotantoa ostopäätöksillä. Toisaalta valinnoilla halutaan pienentää ympäristön kuormittumista ja ostoskoriin voidaan valita vaikkapa matalan hiilijalanjäljen tuotteita. Valintojen eteen ollaan valmiita näkemään vähän vaivaakin”,  kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan asiakasnäkemysjohtaja Heidi Jungar.

Sushi kiilannut makaronilaatikon ohi

Trendikatsaus kertoo, että erityisesti lapsiperheiden arkiruokamieltymykset ovat muutoksessa ja suomalaiskodeissa kasvaa lapsia, joiden ruokavalioon kuuluu luonnollisesti niin sushi kuin guacamolekin. Perheissä kasvaa guacamolekullannuppuja ja inkivääri-ipanoita, Keskolta kerrotaan vitsikkäästi.

S-ryhmän mukaan suomalaiset hakevat kotona ruokailuun entistä useammin myös elämyksiä ravintolatyyppisestä ruoasta, mistä osoituksena on muun muassa sushin saama suosio. Sushin myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa tänä vuonna 10-kertaisesti.

Sushin myynti ruokakaupoissa räjähti pari vuotta sitten. Nyt sushi on niin suosittua koko maassa, että ”sushiraja” kattaa käytännössä jo koko Suomen, S-ryhmä kertoo.

Ruokatrendit 2021: Sushibuumi jatkuu Suomessa. Sushista on tullut nopeasti lapsiperheidenkin lempiruokaa.
Ruokatrendit 2021: Sushibuumi jatkuu Suomessa. Sushista on tullut nopeasti lapsiperheidenkin lempiruokaa. Kuva: iStockphoto

Keskon tekemän tutkimuksen mukaan jopa 73 % lapsiperheistä tarjoaa lapsilleen uusia ja totutusta poikkeavia kokemuksia ruoan parissa, jotta heistä ei kasvaisi nirsoja aikuisia.

Makaronilaatikko ei olekaan enää arkiruokien ykkönen, ja suomalaislapsille maistuvat yhä monipuolisemmat ja mausteisemmat ruoat.

”Myyntidatastamme näemme, että tänä vuonna maailman ateriakokonaisuudet ovat kehittyneet hyvin. Lapsiperheissä etnisten tuotteiden myynti on viimeisen vuoden aikana kasvanut 30 prosenttia. Kodeissa valmistetaan yhä enemmän intialaista, thaimaalaista ja japanilaista ruokaa. Toisaalta lapsiperheet ostavat yli 30 prosenttia kaupassa valmistetusta sushista. Myös muut valmiimmat ravintolatason ratkaisut kiinnostavat yhä useampaa”, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakaupasta vastaava johtaja Harri Hovi.

Suomalaiset leipovat, tekevät perunaruokia ja kokkaavat yhä enemmän kalaa

Suomalaiset tekevät ruokaa kotona yhä enemmän. Koronakevään 2020 jälkeen etenkin leivontabuumi on nostanut päätään.

S-ryhmän katsauksesta käy ilmi mielenkiintoinen yksityiskohta. Suomen kovimmat jauhopeukalot löytyvät tällä hetkellä Itä-Suomesta (Koillismaalla, Pohjois-Karjalassa ja Savossa), jossa ostetaan eniten jauhoja suhteessa ostosten määrään. Näillä alueilla ostetaan myös keskimääräistä vähemmän valmisruokaa kaikista ostoksista, mikä kertoo jauhojen korkean menekin ohella kotitalouksien aktiivisesta otteesta ruoanlaittoon.

Ruokatrendit 2021: Itä-Suomesta löytyvät kovimmat jauhopeukalot. 
Ruokatrendit 2021: Itä-Suomesta löytyvät kovimmat jauhopeukalot.  Kuva: Pekka Holmström

Kotimaisuus, hyvinvointi ja vastuullisuus ovat suurimmat nousevat trendit. Kehityksen taustalla ovat sekä pitkään vaikuttaneet muutosvoimat että lyhyen aikavälin tekijät, kuten korona-aika, joka on luonut kysyntää muun muassa kotikokkaukselle.

Tästä kertoo se, että vastuullinen kotikokki valitsee ostoskoriinsa yhä useammin perunaa. Korona-aika on saanut suomalaiset kokkaamaan kotona, ja samalla myös peruna on palannut takaisin keittiöihin. Peruna on ollut pitkään arkiruokakäytössä laskussa. S-ryhmän ruokakaupoissa perunaa on ostettu tänä vuonna 8 % edellisvuotta enemmän. Pohjanmaalla perunaa syödään erityisen paljon, sillä se kattaa yli 22 % hevi-osastoilta myydyistä kasviskiloista.

Vastuullisuuteen viittaa myös kotimaisen kalan suosion kasvu.

”Kotimaiset järvikalat haastavat jo vähitellen kestosuosikki lohen asemaa. Kotimainen kala on erinomainen esimerkki tulevaisuuden menestystuotteesta, koska siinä yhdistyy luontevasti kotimaisuuden, hyvinvoinnin ja vastuullisuuden trendit. Sen kysyntä kasvaa ja tarjonta monipuolistuu edelleen”, kertoo valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.

Lue myös: Tonnikalan korvaaminen kotimaisella luonnonkalalla – uutuustuote testissä

Ruokatrendit 2021: Pielisen kalan luonnonkalasäilykeet ovat saavuttaneet yllättävän suosion, Keskolta kerrotaan. Kotimaisesta järvikalasta tehdyt säilykkeet ovat ilmastoystävällinen ja vastuullinen valinta. 
Ruokatrendit 2021: Pielisen kalan luonnonkalasäilykeet ovat saavuttaneet yllättävän suosion, Keskolta kerrotaan. Kotimaisesta järvikalasta tehdyt säilykkeet ovat ilmastoystävällinen ja vastuullinen valinta.  Kuva: Sanna Mansikkamäki

Tuoreen kalan myynti S-ryhmän ruokakaupoissa on kasvanut peräti 20 % viime vuoteen verrattuna. Lohi on yhä suomalaisten suosikki, mutta myös muut kalat kasvattavat suosiotaan. Myydyimmät kotimaiset kalatuotteet ovat kirjolohen jälkeen muikku, silakka, kuha ja siika. Esimerkiksi viime vuoteen verrattuna silakan myynti kasvoi noin 11 % ja siian myynti noin 31 %.

Ruokatrendit 2021: Napolilainen pizza jyrää

Keskolta kerrotaan, että  hedonistinen kuluttaminen eli elämysten haku on suuri trendi tulevana vuonna. Tähän kuuluu voimakkaasti se, että halutaan nähdä vaivaa ja käytetään aikaan hyvän maun eteen. Erityisesti leivonnassa tämä korostuu. Ei ole enää ihan sama mistä jauhoista leivotaan ja millainen on lopputulos.

”Hapanjuurileivonnan tuleminen on yksi suuri nähtävissä oleva trendi. Jauhot liittyvät tähän olennaisesti. Halutaan tehdä itse hapanjuuri, ja leipoa siitä itse leipää”, Keskolta kerrotaan.

Lue myös: Hankolaisen Mian taidokkaat taideleivät hurmaavat somessa – katso lumoava video

Maailman parhaan ruokakaupan titteliä kantava Järvenpään Citymarketin kauppias Markku Hautala vahvistaa, että nähtävissä on premiumleivonnan tuleminen.

”Muutaman vuoden ajan pinnan alla on jo kuplinut muun muassa laadukkaan pizzan tiimoilla. Nyt voisi puhua premiumleivonnasta, sillä ei ole ihan sama millaisista raaka-aineista leivotaan. Erikoisjauhoja nimenomaan pizzataikinan valmistukseen kysytään valtavasti. Olemme tuoneet hyllyihin erikoistuotteita juuri napolilaisen pizzan valmistukseen. Se ei ole helpoin tapa tehdä pizzaa, mutta se on paras”, Hautala sanoo.

Facebookin pizzanpaistajat -ryhmässä keskustallaan täydellisen pizzan salaisuuksista ja paljastetaan mistä päin Suomea löytyvät parhaat jauhokaupat. Hautala tunnistaa ilmiön ja vastaa kuluttajan tarpeisiin tuomalla hyllyyn parhaat mahdolliset raaka-aineet.

”Pizza ei ole vain halpa ruoka, vaan se on premiumtuote, jota halutaan nyt valmistaa parhaalla mahdollisella tavalla, parhaista mahdollisista aineista. Meidän kaupan pizzeriassa tehdään napolilaista pizzaa, ja asiakkaat ovat rakastuneet napolilaisen pizzataikinan koostumukseen niin paljon, että haluat ostaa pelkkää taikinaa mukaan kotiin. Uskon, että tuoretta premiumpizzataikinaa tullaan pian näkemään kaupan hyllyillä siinä missä muita pizzan aineita kuten laadukasta mozzarellaa tai hyviä tomaattejakin”, Hautala sanoo.

Ruokatrendit 2021: Näitä tuotteita ostetaan vuonna 2021

Vuoden 2021 trendiostoskori koostuu Keskon tekemän Ruokailmiöt 2021 -tutkimuksen mukaan edelläkävijäkuluttajien listaamista top 15 raaka-aineista, tuotteista ja palveluista. Ostoskoriin valitaan yhä valmiimpia ratkaisuja vastuullisten ja hyvinvointia tukevien valintojen lisäksi.

”Erityisesti loppupään lista on kiinnostava, siellä näkyvät vasta tänä vuonna vahvemmin esiin nousseet ilmiöt, kuten hävikistä valmistetut tuotteet, tunnettujen suosikkiravintoloiden valmistamien annosten ostaminen kotiin ruokakaupasta, kasvisvalmisruokien suosion kasvu sekä verkkokaupan ja kotonaolon kasvun myötä kiinnostusta lisänneet personoidut ruokakassit”, kiteyttää Jungar.

  1. Lähellä viimeistä käyttöpäivää olevat alennetut tuotteet (51 %)
  2. Pakkaamattomat tai mahdollisimman vähään pakkausmateriaaliin pakatut elintarvikkeet (42 %)
  3. Sushi (40 %)
  4. Kaurapohjaiset vaihtoehdot maitotuotteille kuten kaurajugurtti tai maito (39 %)
  5. Ruoan ostaminen verkkokaupasta (38%)
  6. Terveelliset valmisruoat (37 %)
  7. Helposti mukana kulkevat ja liikkeellä syötävät välipalat (36 %)
  8. Matalan hiilijalanjäljen tuotteet (32 %)
  9. Kotimainen superruoka (31 %)
  10. Inkivääri (31 %)
  11. Runsasproteiiniset tuotteet (28 %)
  12. Personoidut ruokakassit (25 %)
  13. Hävikkiruoasta valmistetut tuotteet (24%)
  14. Tunnettujen tai suosikkiravintolan valmistamien annosten ostaminen kotiin ruokakaupasta (22 %)
  15. Kasvisvalmisruoat (22 %)

Suluissa oleva prosenttimäärä kertoo tuoteryhmän kasvusta. K-ryhmän Ruokailmiöt 2021 -tutkimus toteutettiin ajalla 7.8.–12.8.2020. Kyselyyn vastasi yhteensä 1151 kuluttajaa. Otos painotettiin vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan, tiedotteessa kerrotaan.

Lähteet: K-ryhmän ja S-ryhmän tiedotteet.

Kommentoi

Kommentoi juttua: Ruokatrendit 2021: Kotimaisuus, hyvinvointi ja vastuullisuus korostuvat – sushirajaa ei enää ole Suomessa 

Sinun täytyy kommentoidaksesi.