Ruokatrendit 2022 povaavat jatkoa helppoudelle ja hyvinvoinnille – luvassa myös elämyksiä ja estetiikkaa

K- ja S-ryhmän vuotuiset ruokatrendikatsaukset kertovat, mitä suomalaisten ostoskoreista löytyy ensi vuonna. Kokosimme tärkeimmät ruokatrendit 2022 vastuullisuudesta vaivattomuuteen.

Ruokatrendit 2022: ensi vuonna korostuvat kiinnostus kotikokkaukseen ja omaan hyvinvointiin. Kotikokit hakevat ruoanlaitosta ja raaka-aineista elämyksiä, he haluavat oppia uutta ja kokeilla uusia makuja, halutaan syödä monipuolisesti, tehdä ekologisia ja vastuullisia raaka-ainevalintoja omien makumieltymysten mukaan. Yksilölliset, juuri omaan perheeseen sopivat maut ja raaka-ainevalinnat korostuvat.

Ruokakoreissa tullaan näkemään yhä monipuolisempia raaka-ainevalintoja. Välillä ruokaa halutaan tehdä alusta alkaen itse valitsemalla aitoja ja alkuperäisiä raaka-aineita, mutta välillä arjen kiireessä valitaan ostoskoriin arkea helpottavia valmisruokia.

”Korona on tuonut mukanaan sen, että ruoanlaitosta innostuttiin uudella tavalla. Moni haluaa erikoistua ja syventyä johonkin tiettyyn osa-alueeseen ruoanlaitossa: hapanjuurileivontaan tai pizzoihin. Vertaistuki on tärkeä osa kehittymistä, somessa jaetaan vinkkejä ja kokemuksia aiheisiin liittyen”, Keskolta kerrotaan.

Suomalaiset haluavat kotona elämyksiä. Nyt halutaan oppia autenttisia valmistustapoja ja kokeilla aitoja makuja. 

Suomalaiset haluavat kotona elämyksiä. Nyt halutaan oppia autenttisia valmistustapoja ja kokeilla aitoja makuja.  Kuva: Mirva Kakko

Ruokakoreissa näkyy yhä useammin eksoottisempia raaka-aineita

Ruokakoreihin napataan yhä useammin myös äyriäisiä ja eksoottisempiakin tuotteita.

”Datasta nähdään, että maailman maut ja maustaminen ovat jo toista vuotta peräkkäin voimakkaassa kasvussa. Ruoanlaittajia kiinnostavat myös erikoisemmat raaka-aineet, kuten äyriäiset tai tietyn ruoan valmistamiseen tarkoitetut erikoisraaka-aineet”, Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoo.

Suomalainen kuluttaja on kokeilunhaluinen ja elämyksiä hakeva rohkea kotikokki, joka uskaltaa tehdä sushia, falafeleja tai napolilaista pizzaa itse, mutta ei myöskään kaihda valita ostoskoriinsa välillä kaupan sushipisteen valmistuotteita tai elämyksellisiä huippukokkien valmistamia mikroruokia tai puolivalmista pakastepizzataikinaa tai falafeleja.

”Selkeä enemmistö eli peräti 84 % asiakkaistamme kertoo hakevansa elämyksiä ruoasta. Kokeilunhaluisuus näkyy myös siinä, että uutuustuotteet kiinnostavat selvästi ja erityisesti ravintolatasoiset valmisruoat ovat olleet selkeitä myyntihittejä. Tämän vuoden Suomalainen menestysresepti -kilpailun finaalissa oli useampi keittiömestari ja voittajatuote, ravintolatasoinen härkäpapufalafel Fallero nousikin lanseerausviikoilla myydyimmäksi valmisruoaksi. Myös lokakuussa myyntiin tulleet Amarillo-valmisruoat ovat uutuustuotteina löytäneet tiensä ostoskoreihin poikkeuksellisen hyvin, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa iloitsee.

Sushia tehdään itse sekä ostetaan valmiina. Kaupan sisällä nähdään yhä useammin shop in shop -sushiravintoloita, joista voi ostaa mukaan valmiita susheja. 

Sushia tehdään itse sekä ostetaan valmiina. Kaupan sisällä nähdään yhä useammin shop in shop -sushiravintoloita, joista voi ostaa mukaan valmiita susheja.  Kuva: Kristiina Kurronen

Ruokatrendit 2022 – viisi ajankohtaista suuntausta

1. Hyvinvointi

Omaan hyvinvointiin panostaminen ruoan kautta näkyy suomalaisten ostoskoreissa ja raaka-ainevalinnoissa selvästi. Korona kiinnitti huomion terveyteen ja sai pohtimaan elämäntapoja. Ehkä arkiaamuista ja iltapäivistä on vapautunut aikaa itselle, ja omaan hyvinvointiin on nyt piirun verran enemmän aikaa paneutua. Ruokakasseissa näkyy selkeästi esimerkiksi pakastemarjasekoitusten myynnin kasvu, kasviksia ostetaan enemmän ja alkoholittomien juomien kasvu on ollut selkeää. Keskolta kerrotaan, että monipuolista ruokavaliota on täydennetty perusvitamiineilla: niiden myynti on kehittynyt +51 %, jos verrataan tämän vuoden kehitystä koronaa edeltävään aikaan.

S-ryhmän suosituimpia superfoodeja ovat olleet siemenet, pellavansiemenöljy ja chiansiemenet.

Hyvinvointitrendin vierellä näkyy voimakkaasti myös täsmähyvinvointi. Etsitään juuri itselle sopivia tapoja syödä ja haetaan tietoa muun muassa miten syödä oikein oman iän mukaan. Kaupan sovelluksista haetaan myös raaka-ainekohtaista tietoa.

Chiasiemenistä voi tehdä terveellisen välipalan. 

Chiasiemenistä voi tehdä terveellisen välipalan.  Kuva: Kristiina Kurronen

2.  Ruokatrendit 2022: Monipuolisuus

Molempien kaupparyhmien tutkimuksen mukaan edelläkävijäkuluttaja aikoo syödä tulevana vuonna monipuolisemmin. Kotikokki uskaltaa kokeilla erilaisia raaka-aineita ja tarttuu rohkeammin uutuuksiin. Monipuolisuus korostuu siinä, kuinka einesten rinnalla kulkee luonnollisesti uteliaisuus tehdä ruokaa alusta asti itse. Valintoja tehdään yksilöllisesti oman perheen tarpeiden ja ajan puitteissa.

3. Elämyksellisyys

S-ryhmän mukaan peräti 84 % asiakkaista kertoo hakevansa elämyksiä ruoasta. Elämyksellisyys näkyy kuluttajan kiinnostuksena eksoottisempia raaka-aineita kohtaan ja uskalluksena tarttua ruoanlaiton haasteisiin ja haluun oppia uutta. Elämyksiä haetaan myös uutuustuotteista ja ravintolatasoiset valmisruoat ovat olleet selkeitä myyntihittejä molemmissa S- sekä K-ryhmän kaupoissa.

Yllättävästi hevi-puolelle tulee myös jatkuvasti uutuuksia ja suomalaiset tarttuvat nopeasti trendihedelmiin ja vihanneksiin. Yksi vuoden 2021 trendihedelmistä on ollut hattaraviinirypäle ja ufopersikka. Hattaraviinirypäle on viinirypäle, joka maistuu ihan hattaralta. Myös erilaiset kurpitsalajikkeet kiinnostavat suomalaisia ja kurpitsatuoteryhmään onkin tullut valtavasti uutuuksia.

Kurpitsan käsittely ja reseptit kiinnostavat suomalaisia. Kurpitsa on monipuolinen raaka-aine. 

Kurpitsan käsittely ja reseptit kiinnostavat suomalaisia. Kurpitsa on monipuolinen raaka-aine.  Kuva: Kristiina Kurronen

4. Ruokatrendit 2022: Vaivattomuus

Arjessa korostuu halu syödä ja nauttia ruoasta vaivattomasti. Kun etäarki alkaa palata normaaliin, tarve ajankäyttöä helpottaville palveluille kasvaa. Suomalaiset ennakoivatkin oman verkkokauppakäytön kasvavan ensi vuonna. Osa hyödyntää kotiinkuljetuspalvelua, ja osa tilaa ostokset valmiiksi pakattuna kaupan noutopisteisiin.

K-ryhmän tutkimuksen mukaan viiden vuoden päästä 60 % suomalaisista uskoo hyödyntävänsä verkkokauppaa ruokaostoksissaan ainakin silloin tällöin.

S-ryhmän mukaan suomalaiset suosivat verkkokauppatilausten noutoa suhteessa kuljetukseen. Ruoan verkkokaupan tilatuimpia tuotteita ovat myös kivijalassa ostetuimpien joukossa olevat arkituotteet jauheliha, banaani ja laktoositon kevytmaito. Verkossa tehtävä kertaostos vain on keskimäärin selvästi suurempi kuin myymälässä.

Ruokaa halutaan ostaa silloin, kun se itselle ja omalle perheelle sopii. 24/7-ostamisen trendi ja ruoan ostaminen yöaikaan on yhä suositumpaa ja myymälöiden aukioloajat jatkavat laajenemistaan. Suosituin aika tehdä verkkokauppaostoksia on kello 18–22 välisenä aikana.

Vaivattomuus-trendi näkyy myös valmisruokien suosion kasvuna. Valmisruoalta vaaditaan nyt laatua, sen pitää olla lähes ravintolatasoa.

Einesruokakategoriaan on tullut paljon premiumtuotteita muun muassa monen huippukokin omia ruokasarjoja kuten Sikke Sumarin Italia lautasella -ateriat, Pekka Terävän Olo Creative Kitchenin -valmisruoka menusarja, Matti Wikbergin Jim Lim -sarja ja Tomi Björckin dumpling-annokset.

Suomalaiset osaavat valita kasvikset yhä useammin sesongin mukaan. 

Suomalaiset osaavat valita kasvikset yhä useammin sesongin mukaan.  Kuva: Pekka Holmström

5. Vastuullisuus

Vastuulliset ruokavalinnat näkyvät voimakkaasti tulevan vuoden ruokakorissa.

Ruoan halutaan olevan vastuullisesti ja ekologisesti tuotettua. Kotimaisuutta arvostetaan edelleen. Sesonkiajattelu raaka-aineiden osalta kiinnostaa kuluttajaa. Kaupassa valitaan lähiruokaa, jopa hyperlokaaleja tuotteita. Esimerkkinä heviosastolla viereisen maatilan perunat ja vihannekset, riista ja luonnonlaidun liha.

Sesonkisyöminen liittyy voimakkaasti myös harkittuun kuluttamiseen ja vastuullisuuteen. Tiedostetaan se, että sesonkituotteet ovat aina parhaimmillaan ja tuoreita, sekä niiden hintakin on silloin edullisimmillaan. Kauppa- ja ruokalistoja suunnitellaan myös kaupan sesonkitarjousten mukaan.

Proteiininlähteistä selkeässä kasvussa on broilerin liha, jonka kulutus tulee vuonna 2021 ensimmäistä kertaa ylittämään porsaanlihan kulutuksen Suomessa. S-ryhmän marketeissa broilerin myynti kasvoi 16 % ja porsaanlihan myynti laski 4 % korona-aikana.

Pitkäaikainen keskustelu ilmastofiksummasta ruokavaliosta näkyy jo suomalaisten ostokäyttäytymisessä. Vegeproteiinit ottavat entistä vahvemmin paikkansa suomalaisten lautasilla. Myös kalan myynti on kasvussa.

K- ja S-ryhmä julkistivat vuotuiset ruokatrendit-selvityksensä marraskuussa 2021. Selvitykset perustuvat ruoka-alan asiantuntijoiden haastatteluihin, yli tuhannen henkilön kyselyyn ja ruokakauppojen omaan ostodataan.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Ruokatrendit 2022 povaavat jatkoa helppoudelle ja hyvinvoinnille – luvassa myös elämyksiä ja estetiikkaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X