Seitsemän salaattia syksyyn

Ammenna sadonkorjuukauden antimista lisävirtaa arkeen. Poimi tästä parhaat vinkit ruokaisiin salaatteihin sekä raikkaat salaattireseptit vaikka viikon jokaiselle päivälle.

Saat salaatteihin rakennetta, näköä, makua ja vaihtelua, kun yhdistelet rohkeasti erilaisia salaattilajikkeita: neutraaleja ja aromaattisia, ohuita ja jämäköitä, vihreitä ja punaisia, isoja ja pieniä.

Lue myös: Ruokaisa salaatti x 10

Miedon lehtisalaatin tai rapean jääsalaatin rinnalle sopii vaikka tukevalehtinen roomansalaatti, tumman vihreä tammenlehti tai punertava lollo rosso. Aromia antavat mitsuna, pinaatti, punamangoldi, rucola, vihanneskrassi, viinisuolaheinä ja vuonankaali.

salaattiateria

Salaatinlehdet antavat hyvän pohjan muille aineksille, jotka tekevät salaatista kokonaisen aterian. Ruokaisan salaatin voi koota vaikka suoraan lautaselle oman mielikuvituksen mukaan. Kannattaa myös kurkata jääkaappiin ja hyödyntää mahdolliset tähteet.

Kypsä peruna, ohra, pasta tai nuudelit tuovat täyteläisyyttä ja pala kalaa, broileria tai lihaa tekee annoksesta ruokaisan. Älä unohda myöskään juustoja, kikherneitä ja papuja.

Makua antamaan salaatteihin voi lisätä siemeniä, pähkinöitä, tuoreita yrttejä, oliiveja tai aurinkokuivattuja tomaatteja. Tomaatti ja kurkku ovat tuttuja salaattiaineksia, mutta mukaan voi sekoittaa reilusti muitakin satokauden antimia: juureksia, marjoja ja vaikka omenia tai luumuja.

Raikkaat salaattireseptit

evässalaatti

Evässalaatti pakataan lasipurkkiin, jossa se säilyy raikkaan ruokataukoon saakka. Salaatti kootaan kerroksittain porkkanasta, avokadosta, roomansalaatista ja kesäkurpitsasta. Ruokaisuutta tuovat kikherneet tai härkäpavut sekä keitetty täysjyvävilja, riisi tai ohra.

Voimasalaatti täydennetään ravintorikkailla superfoodeilla: hampunsiemenillä, merilevällä, gojimarjoilla ja spiruliinalla. Vuohenjuusto antaa ruokaisuutta, mutta salaatin seuraksi voi paistaa myös kalaa tai lihaa.

Jyväisä salaattiateria saa ruokaisuutta täysjyväspeltistä. Salaatti syntyy nopeasti, kun laitat jyvät likoamaan edellisiltana.

caesarsalaatti

Lehtikaali-caesarsalaatti tehdään trendikkäästä ja terveellisestä lehtikaalista, joka kannattaa leikata ohuiksi helposti pureskeltaviksi suikaleiksi. Mukaan salaattiin lisätään myös katkarapuja, maalaisleipää ja parmesaanilastuja. Caesarkastike kruunaa ruokaisan salaatin.

Lohi-papusalaatti saa japanilaista makua seesaminsiemenistä ja edamamepavuista, jotka ovat vihreitä soijapapuja.

Aasiaan vievät myös korealaiset salaattikääröt, jotka täytetään broilerilla, porkkanalla, kurkulla, yrteillä ja pähkinöillä.

pastasalaatti

Broileri-pastasalaatti on helppo, maukas ja monikäyttöinen salaatti, joka sopii yhtä hyvin niin lounaaksi, piknikkoriin kuin noutopöytäänkin.

Lisää raikkaita salaatteja:
Salaatti x 7
Keveät kesäsalaatit
Ruokaisa salaatti x 10
Salaatti on loistava lounaseväs
Ruoka.fi: Nizzansalaatti pariloidusta lohesta

Lähde: Kotimaiset kasvikset ry

Keskustelu

Kommentoi juttua: Seitsemän salaattia syksyyn

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X