Haluatko eroon stressistä? Näitä ruokia sinun kannattaa ostaa kaupasta

Mia Jokiniva neuvoo Vapaudu stressistä -kirjassaan, mitä ruoka-aineita stressaajan olisi hyvä laittaa ostoskoriinsa.

Kun erilaiset rentoutumiskeinot ja mindfulness on jo kokeiltu, on aika kääntää katse lautaselle. Mia Jokiniva kertoo Vapaudu stressistä (Gummerus 2018) -kirjassaan, miten stressiä voi hoitaa ruoan avulla. Jokiniva on yhteiskuntatieteilijä ja jooga- ja meditaatio-opettaja.

”Suolisto reagoi stressiin aina. Stressissä vatsan toiminta hidastuu ja vatsahappojen määrä heittelee. Myös ruoansulatuksen bakteerikanta muuttuu. Joku ripuloi, jotakuta vaivaa ummetus”, Jokiniva kertoo kirjassaan.

Stressitilanteessa on tärkeää tunnistaa ja karsia yliherkkyyttä aiheuttavat ruoka-aineet. Hyviä ruokia stressin kanssa kamppailevalle ovat hermostoa rauhoittavat ja ravitsemusarvoltaan hyvät ruoka-aineet.

Lue myös: Väsynyt ja mieli maassa? Syö itsesi virkeäksi – suosi näitä raaka-aineita

Stressaajan kauppalistan tulisi Jokinivan mukaan pitää sisällään:

Parsakaalia

Parsakaali auttaa pääsemään eroon stressistä.

Parsakaali sisältää folaattia eli foolihappoa, joka voi ehkäistä sydän- ja verisuonitauteja. Harvardin yliopiston tutkimuksen mukaan foolihappo ehkäisee verenpaineen nousua jo nuorilla ihmisillä.

Lue myös: Parsakaali on herkullinen superruoka – tutustu terveysvaikutuksiin ja maukkaisiin resepteihin

Rasvaista luomukalaa

Omega-3-rasvahapot hoitavat aivoja ja hillitsevät stressihormonien vaikutuksia.

Lue myös: Kalakauppiaan vinkit: Näin tunnistat tuoreen kalan

Tumma riisiä, bulgurvehnää tai kvinoaa

Hermosto tarvitsee kokojyväviljojen B-vitamiineja. Pitkäkestoiset hiilihydraatit tasaavat verensokeria ja tukevat rauhoittavan serotoniinihormonin eritystä.

Lue myös: Vähennä huonoja hiilihydraatteja – korvaa valkoinen pasta ja riisi näillä lisukkeilla

Soijapapuja

Papujen tryptofaaniaminohappo on mielihyvää tuottavien melatoniini- ja serotoniinihormonien esiaste.

Lue myös: Vuoden 2018 vihannes on papu! Kokeile maukkaita papureseptejä

Manteleita

Mantelissa on magnesiumia, sinkkiä, B- ja E-vitamiineja sekä hyviä rasvoja.

Lue myös: Lisää pähkinöitä välipaloihin ja leivonnaisiin – katso terveelliset ohjeet

Luonnon- tai probioottijogurttia

Suoliston kautta immuniteettiä edistävien probioottien on päästävä elossa pitkälle suolistoon. Maidon proteiini suojelee probiootteja.

Lue myös: Suolistobakteeri suojaavat sairauksilta – kannattaako syödä jogurttia ja hapankaalia?

Appelsiineja

Hoida stressiä syömällä appelsiineja.

Stressi kuluttaa C-vitamiinia. Appelsiinin C-vitamiinitujaus nostaa immuniteettia. Antioksidantit suojelevat soluja esimerkiksi ihoa vanhentavalta hapettumisstressiltä.

Lue myös: Appelsiini tuo väriä lautaselle – katso maukkaat ohjeet!

Banaaneja

Banaanissa on runsaasti B-vitamiinia ja kaliumia, josta on apua esimerkiksi verenpaineen säätelyssä.

Lue myös Suklaapossun blogista: Älyttömän helppo yhden aineen banaanijäätelö

Pinaattia

Pinaatin A- ja K-vitamiiniarvot ovat huikeat. Sen sisältämä magnesium on luonnon oma lihasrelaksantti. Magnesium tukee sydämen toimintaa ja voi helpottaa stressille tyypillisiä rytmihäiriöitä.

Lue myös: Tee itse pinaattikeitto – muista nämä kaksi tärkeää maustetta!

Mustaherukkateetä

Mustaherukka rauhoittaa hermostoa, sisältää c-vitamiinia, suojelee tulehduksilta ja alentaa verenpainetta.

Lue myös: Mustaherukka maistuu puuroissa, kastikkeissa, leivonnaisissa – 9 ohjetta

Lähde: Mia Jokiniva: Vapaudu stressistä – Helppoja rentoutusharjoituksia arkeen (Gummerus 2018)

Keskustelu

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.