Täydellinen lohipiirakka syntyy Kotilieden ohjeella

Kalan terveyshyödyt ovat kiistattomat ja kalaa pitäisikin syödä vähintään kahdesti viikossa. Kotilieden ohjeella syntyy täydellinen lohipiirakka, joka tekee kalansyöntisuositusten noudattamisesta nautinnon.

Täydellinen lohipiirakka syntyy helposti voitaikinapohjan päälle. Klassinen piirakka on hitti niin juhlapöydässä kuin arjen ruokaisana välipalanakin. Piirakassa yhdistyvät herkullisella tavalla kalan terveyshyödyt ja kesäinen tilli.

Lue myös: Helppo kinkkupiirakka – 3 hittireseptiä

Lue myös: Uuninpelti tehokäyttöön! Parhaat suolaiset ja makeat peltipiirakat noutopöytään

Perinteinen voitaikina saa täyteläisyyttä juustosta

Voitaikina syntyy käden käänteessä voista ja jauhoista. Voi nypitään kulhoon jauhojen ja juustoraasteen kanssa muruseokseksi. Juuston ansiosta taikinapohjasta tulee ihanan täyteläinen.

Muruseoksen joukkoon lisätään vesi, minkä jälkeen taikina sekoitetaan nopeasti käsin tasaiseksi. Taikinaan saa lehtevyyttä, mikäli sen kaaviloi suorakaiteen muotoiseksi levyksi ja taittelee kolmeen kertaan. Tämä toistetaan muutaman kerran.

Taikinan annetaan jäähtyä 10 minuuttia kylmässä, minkä jälkeen sen voi painella piirakkavuoan pohjalle ja reunoille.

Lohipiirakassa saa maistua kesäinen tilli

Lohi ja tilli sopivat täydellisesti yhteen. Tämäkin lohipiirakka saa väriä ja makua tillistä. Tuoreet, suolatut kylmäsavulohisuikaleet tai graavisuolatut lohisuikaleet levitetään voitaikinapohjan päälle, minkä jälkeen sekoitetaan ihana tillitäyte.

Täyte syntyy kananmunasta, kermasta, tillituorejuustosta sekä tuoreesta tillistä. Seos kaadetaan lohen päälle ja piirakka on valmis paistettavaksi. Piirakkaa pidetään uunissa vain 20–30 minuuttia.

Katso täydellisen lohipiirakan ohje täältä: Lohipiirakka

lohipiirakka, suolainen piirakka, silakkapiirakka, lohipiiras, täydellinen lohipiirakka, lohi, kalan terveyshyödyt

Varmista D-vitamiinin saanti kalaa syömällä

Vain kuudesosa suomalaisista saa ravinnostaan tarpeeksi D-vitamiinia, joka on tärkeä vitamiini luustolle ja hampaille. Pitkäaikainen D-vitamiinin puutos voi altistaa infektioille, masennukselle, lihasheikkoudelle sekä sydän- ja verisuonitaudeille. Lapsilla pitkään jatkunut puutos aiheuttaa riisitautia ja ikääntyvillä osteoporoosia.

Kala on yksi harvoista luonnollisista D-vitamiinin lähteistä, ja THL suositteleekin syömään kalaa kahdesti viikossa. Lisäksi kala sisältää monia muita terveellisiä ravintoaineita. Se sisältää paljon hyviä rasvoja, joita ihmiskeho tarvitsee toimiakseen oikein. Lisäksi kala on hyvä seleenin, B12-vitamiinin, jodin, kaliumin ja fosforin lähde.

Lue myös: Tiesitkö nämä kalan terveysvaikutukset? 6 hyvää syytä syödä kalaa

Lohipiirakka muuntuu helposti silakkapiirakaksi

THL suosittelee, että eri kalalajeja syödään vaihdellen. Näin yksittäiseen kalalajiin kertyneet ympäristömyrkyt eivät pääse kertymään syöjän kehoon niin runsaissa määrin. Yleisesti ottaen kalan terveyshyödyt kuitenkin ovat huomattavasti suuremmat kuin ympäristömyrkkyjen terveyshaitat.

Vaihtelun vuoksi kannattaa kokeilla piirakassa lohen sijasta silakkaa. Ainoa muutos, joka ohjeeseen täytyy tehdä, on lohen korvaaminen kevyesti suolatuilla silakkafileillä.

Lähteet: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Täydellinen lohipiirakka syntyy Kotilieden ohjeella

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X