Vegaanisia ruokia arkeen – Parhaat ohjeet

Vegaaninen ruoka on värikästä, herkullista ja aivan yhtä helppoa valmistaa kuin eläinperäinenkin. Poimi parhaat vegaaniset reseptit arjen iloksi ja viikonlopun herkutteluun.

Vegaaniseen ruokavalioon ei kuulu lihaa, kalaa, kananmunaa tai maitotuotteita. Myös esimerkiksi hunaja, liivate ja jotkin lisäaineet ovat eläinperäisiä eivätkä sovellu vegaanin syötäväksi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vegaaninen ruoka olisi vaikeasti valmistettavaa tai mautonta.

Lue myös: Tunnetko jo nyhtökauran, härkiksen tai quornin? Näin käytät kasvisproteiineja

Monipuoliset ja herkulliset vegaaniset ruoat sisältävät runsaasti erilaisia kasviksia ja palkokasveja, pähkinöitä ja viljatuotteita. Lähes kaikki ruoanlaitossa käytetyt eläinperäiset raaka-aineet on mahdollista korvata kasviperäisillä. Esimerkiksi kerman voi vaihtaa kaurasta valmistettuun ja voin maidottomaan margariiniin. Lihan voi korvata monipuolisesti tofulla ja muilla soijavalmisteilla, palkokasveilla ja erilaisilla kasviproteiinivalmisteilla, kuten härkiksellä ja nyhtökauralla.

Kokosimme yhteen parhaat vegaaniset arkiruokareseptimme, ole hyvä! 

Vegaaniset keitot 

Vegaaniset keitot ovat helppoja valmistaa. Moni kasviskeitto on helppo muuttaa vegaaniseksi, kun käyttää voin ja kerman sijaan kasvipohjaisia tuotteita. Täyteläisyyttä keittoihin tuovat esimerkiksi kookosmaito tai kaurakerma.

Kookos-tofulaksa on nopea aasialaisvivahteinen soppa, jonka mausteinen liemi saa ruokaisuutta nuudeleistä, tofusta ja pähkinöistä.

Libanonilainen linssikeitto on samaan aikaan samettisen pehmeä ja lämmitävän mausteinen. Ruoka on vegaaninen, kun vaihdat ranskankerman kasvipohjaiseen. 

Samettinen porkkanakeitto aateloidaan kermaisella kookosmaidolla ja Lähi-idän pähkinäisellä dukkah-mausteseoksella. Porkkanakeiton kaverina maistuvat uunissa paahdetut tortillat.

Vegaaniset pastat

Pastat soveltuvat vegaanin ruokavalioon, kunhan niiden valmistuksessa ei ole käytetty kananmunaa. Vaihtelua pastaruokiin saa pastalaatuja vaihtamalla. Kokeile täysjyvää tai eri viljalaadista valmistettuja pastoja. Lisää proteiinia aterialle saat vaihtamalla vehnäpastan linsseistä tai kikherneistä valmistettuun. 

Itse tehdyt Härkispyörykät kylpevät täyteläisessä tomaattikastikkeessa. Tarjoa lisänä runsasproteiinista kikhernetagliatellea.

Vegeragu gluteenittomalla linssipastalla on tuhti arkiruoka, jota kannattaa valmistaa kerralla isompikin annos.

Kasviskastike pastalle syntyy munakoisosta ja herkkusienistä. Muheva kasviskastike sopii myös esimerkiksi lasagnen väliin. Ripottele pasta-annoksen päälle pecorinojuuston sijaan ravintohiivahiutaleita.

Vegaaniset salaatit

Vegaaniseen ruokavalioon soveltuva salaatti ei missään tapauksessa tarkoita pelkistä salaatinlehdistä, kurkusta ja tomaatista koottua tylsää vihersalaattia. Parhaat vegaaniset salaatit valmistuvat kauden aineksista ja niissä on monipuolisesti myös palkokasveja ja pähkinöitä sekä muita proteiinivalmisteita. Salaatin voi rikastaa myös erilaisilla viljatuotteilla ja valmistaa vaihteeksi vaikka lämpimänä paahdetuista juureksista. 

Ruokaisa vegesalaatti kootaan paahdetuista porkkanoista, appelsiineista ja ateriajyvistä. Rouskuvan jyväisen porkkanasalaatin voi rikastaa tofulla tai härkiksellä. Täyteläinen tahinikastike kruunaa kokonaisuuden. 

Meksikolainen nyhtökaurasalaatti tehdään suositun nachosalaatin tapaan. Vegaaninen herkkusalaatti maistuu taatusti ihan jokaiselle.

Intialainen munakoisosalaatti tehdään öljyssä pehmeiksi paistetuista munakoisoviipaleista. Seesaminsiemenet antavat makua, linssit ruokaisuutta. Salaatti sopii lisukkeeksi tai ruoaksi sellaisenaan.

Muut lämpimät ruoat

Erilaisissa padoissa, paistoksissa ja kastikkeissa on vain mielikuvitus rajana. Mausteita ja höysteitä vaihtamalla niistä saa aina uuden makuisia. Hauduta tuhti kasvispata, pyöräytä mausteinen kasviscurry tai lähde makumatkalle Lähi-idän keittiöön. 

Bataatti-pinaatticurryssa ja kikherne-kasviscurryssa maistuvat aasian lämpimät maut. Lisänä voi tarjota täysjyväriisiä.

Mausteisen linssi chili sin carnen ja tuhdin tandoori kvinoa-kasvispadan raaka-ainelistat ovat pitkiä, mutta ne valmistuvat siitä huolimatta nopeasti ja helposti. 

Lähi-idän tapaan valmistettu mujaddara on edullinen ja maukas kasvisruoka. Mujaddara koostuu riisistä ja linsseistä, joiden päälle on nostettu makeaksi karamellisoitua sipulia. 

Tofulla rikastettu maapähkinäwokki on nopea ja maukas. Maapähkinävoista valmistuu ihanan täyteläinen kastike, jota lime mukavasti taittaa. Ruoka on vegaaninen, kun korvaat kalakastikkeen soijakastikkeella.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Vegaanisia ruokia arkeen – Parhaat ohjeet

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X