Ylioppilaskirjoituksiin kunnon eväät: näillä abi jaksaa rankan päivän

Ylioppilaskirjoitukset alkavat toden teolla maanantaina. Muista varata aamuksi kunnon eväät perheen abiturientille.

Muistuta ylioppilaskokelasta aamupalasta. Näillä viidellä kaurapuurolla päivä alkaa hyvin. Vaikka koe hermostuttaa ja ruokahalu on vähissä, ainakin kevyt aamiainen pitäisi saada alas. Muuten  verensokeri romahtaa heti alkumetreillä.

Eväspaketin kasaaminen yo-kirjoituksiin on pitkälti mielipide- ja mielihalujuttu, mutta tietyt ruoka-aineet edistävät aivoterveyttä.

”Aivoruokaa” eli muistia ja ajattelemista tukevaa ravintoa ovat joidenkin tutkimusten mukaan ainakin

  • ruisleipä,
  • oliiviöljy,
  • pähkinät, erityisesti saksanpähkinät,
  • avokado,
  • rasvainen kala
  • ja mantelit.

Eväsvinkki: Aivoruokaa! Auta muistiasi näillä ravintoaineilla

”Päivä on jännä, joten eväät kannattaa valita oman mielen mukaan. Kokeeseen sitä, mistä itse tykkää”,  Marttojen kehittämispäällikkö Kaisa Härmälä sanoo.

”Mukana olisi hyvä olla jotain proteiinipitoista, jugurttia tai vastaavaa kasvistuotetta, viljaa. Täytetty sämpylä on aina hyvä. Kasvikset ja hedelmät viipaleina ovat käteviä ja piristävät”, Härmälä neuvoo.

Eväsvinkki! Valmista raakapatukka, energiapallo tai mustikkapatukka, jotka vievät varmasti nälän!

Suklaata ja kahviakin saa olla

Hän ei pidä pahana karkkia tai suklaatakaan, kunhan ne eivät ole ainoat eväät.

”Kyseessä on vain muutama päivä ihmiselämässä. Jos leivän jälkeen pala suklaata tuntuu hyvältä ja pitää mielen virkeänä, niin siitä vaan.”

”Samoin, jos on tottunut kofeiiniin, niin kahvia tai teetä voi ottaa termospulloon.”

Kohtuullisesti nautittuna kahvi saattaa piristää ajattelua.

Ylioppilaskirjoitukset ovat tärkeä merkkipaalu. Härmälä muistaa vielä omatkin koepäivän eväänsä.

Eväsvinkki: Kolmioleipä kahdella tavalla

”Leipäähän se oli, siihen aikaan. Myös oma poikani kertoi toiveensa tarkkaan.”

Härmälä muistuttaa myös vedestä. Juotavaa pitää olla riittävästi.

Eväsvinkki: Smoothie ja muut voimajuomat

eväät

Näistä tarpeista rakennettiin jutun kirjoittajan abiturientin eväspaketti ensimmäiseen äidinkielenkokeeseen.

Ei etikettejä eikä  rouskutusta

Monissa kouluissa on määrätty, ettei yo-eväissä saa näkyä minkäänlaisia etikettejä. Niinpä kaikki  syötävä on näppärä pakata eväsrasiaan, juomat muovipulloon ja kahvi termokseen.

Eväsvinkki! Kymmenen minuutin eväät: nopsa tomaattikeitto ja välipalajogurtti

Äänekäs rouskuttelu saattaa häiritä vieruskaveria, joten porkkanoiden sijaan matkaan vaikka viinirypäleitä. Sottaavat elintarvikkeet on syytä jättää kotiin ja kuoria appelsiinit ja banaanit jo valmiiksi.

”Pähkinät ovat ravitsevia. Tuorepuurostakin saa hyvin energiaa. Päivän kulku saattaa mennä niin, että aamupäivän kirjoittaa innokkaasti ja tarkistusvaiheessa tulee napsittua välipala. Koko ajan ei ole hyvä syödä”, Härmälä huomauttaa.

yo-eväät

Sekasyöjä jaksoi mukavasti näillä eväillä ensimmäisen äidinkielenkokeen. Iltapäivää piristi termoskahvi.

Kevään 2018 ylioppilaskirjoitusten koepäivät.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Ylioppilaskirjoituksiin kunnon eväät: näillä abi jaksaa rankan päivän

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X