Itsenäisyyspäivän illallinen – poimi perinteinen ja kasvissyöjän juhlava menu

Onnea Suomi! Itsenäisyyttä on syytä juhlia ja parhaiten se onnistuu herkullisen ruoan äärellä. Kokosimme itsenäisyyspäivän juhlaillalliselle sopivia ruokia alkupaloista jälkiruokiin

Itsenäisyyspäivän juhla-ateria kokataan kotimaan parhaista raaka-aineista. Tästä koosteesta löydät kaksi menuehdotusta, toisen kalasta ja lihasta pitäville, toisen kasvissyöjille. Näistä kekkereistä ei kukaan lähde nälkäisenä!

Lue myös: Juhlitaan 100-vuotiasta Suomea – itsenäisyyspäivän juhla-ateria tehdään suomalaisia raaka-aineita kunnioittaen

Perinteinen menu

Itsenäisyyspäivän juhla-aterian alkupalaksi nautitaan karpalograavattua siikaa. Graavausta varten tarvitset tilkan karpalomehua, karkeaa merisuolaa sekä ripauksen sokeria. Hiero mausteseos kalafileiden pintaan ja anna suolautua kylmässä seuraavaan päivään. 

Suolainen graavikala maistuu makoisalta omatekoisen, maltaisen ja makean saaristolaislimpun kera. Päälle sipaisu tuorejuustoa ja juhlat voivat alkaa.

Suomimenun loistotähti on ehdottomasti herkullinen hirvipaisti, joka tarjotaan jallu-kermakastikkeen sekä uuniperunoiden tai -juuresten kera. Täydellisen kypsyyden saavuttamiseksi kannattaa aina käyttää paistomittaria. Lihan paistoaika riippuu sen sisälämmöstä uuniin laitettaessa, joten tarkkaa paistoaikaa on mahdotonta sanoa. Liha on parhaimmillaan, kun mittari näyttää 60 astetta. Mittaria käyttäessäsi onnistut aina!

Juhla-aterian jälkiruoaksi leivotaan sinivalkoinen mustikka-piimäleivos. Itsenäisyytemme vuosijuhlaa kunnioittavassa leivoksessa on rukiinen pohja ja liivatteella hyydytetty valkosuklaa-piimätäyte. Täytteen pehmeys ja makea mustikkahillo muodostavat yhdessä puhdaslinjaisen ja herkullisen makuliiton. Hienostunut leivonnainen tarjotaan höyryävän puolukkaglögin tai hyvän kahvin kera.

Itsenäisyyspäivän kasvismenu

Itsenäisyyspäivän vegemenun aloittaa samettinen maa-artisokkakeitto, johon tarvitaan vain kolme raaka-ainetta ja ripaus mausteita. Juhlavan keiton juju piilee päälle lisättävässä rapeassa mallasmurussa, jossa maistuvat kuivatut sienet. Keitto muuntuu helposti myös vegaaniseen ruokavalioon sopivaksi, kun vaihdat maitotuotteet kasvipohjaisiin.

Pääruoassa kotimaiset raaka-aineet kohtaavat itämaiset mausteet ja eksotiikan, kun suositut kikhernepyörykät eli falafelit saavat uuden maun ja pirteän pinkin värin punajuuresta. Pyöryköiden rapea pinta syntyy kierittelemällä falafelit korppujauhoissa ja uppopaistamalla ne sitten öljyssä kullan ruskeiksi.

Kotimaisesta ohrasta valmistettu salaatti sopii hyvin punajuurifalafelien ruokaisaksi lisukkeeksi. Ohrasalaatti ryyditetään vihreillä pavuilla, paahdetuilla herkkusienillä sekä tuoreilla yrteillä. Raikas sitruunakastike antaa salaatille viime silauksen.

Annos jäätelöä tekee juhla-ateriasta täydellisen. Tyrnijäätelö on kermaisen pehmeä jogurttijäätelö, joka tarjotaan tyrnimehusta keitetyn makean siirapin kera. Helpon jäätelön voi halutessaan valmistaa myös ilman jäätelökonetta. Kaada kerma-jogurttiseos vuokaan ja jäädytä pakastimessa välillä sekoitellen.

Lisää ruokaideoita itsenäisyyspäiväksi:

Anna.fi/ruoka: Itsenäisyyspäivän sapas-menu

Artikkeli on päivitetty 27.11.2019

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Itsenäisyyspäivän illallinen – poimi perinteinen ja kasvissyöjän juhlava menu

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X