Viinitrendit vuonna 2020 – uskoisitko, että värillä on väliä?

Asiantuntijat kehuvat suomalaisia viiniharrastajia rohkeiksi ja kokeilunhaluisiksi. Tämä näkyy myös viinivalikoimassa. Myös värillä on väliä.

Suomalaisten juomatrendeissä on tapahtunut suuria muutoksia. Vaikka yleisin kuluttajan Alkosta ostama pullo onkin viinapullo, täysin päinvastainen trendi on nähtävissä selkeästi. Suomalaiset ostavat Alkosta myös paljon täysin alkoholittomia tuotteita.

Lue myös: Ei enää niin murheellisten laulujen maa – viinakansalle maistuu alkoholiton

Poimimme muutamia ammattilasten nostamia viinitrendejä vuodelle 2020.

Rosee ja alkoholittomat kasvussa

Vuonna 2019 Alkosta ostettiin 82 miljoonaa litraa juomia, mikä oli 3,8 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Koko vuoden osalta roseeviinien kysyntä nousi reilut 8 prosenttia ja alkoholittomien noin 12 prosenttia. Muiden tuoteryhmien osalta myynti laski. Alkoholittomien tuotteiden myynti (533 000 litraa) ohitti viime vuonna ensi kertaa siiderien (468 000 litraa) myynnin.

”Kuluttajat kiinnittävät entistä enemmän huomiota omaan hyvinvointiin, joka muuttaa juomakulttuuria miedompaan ja vastuullisempaan suuntaan. Tämä selittää muun muassa alkoholittomien juomien kysyntää. Myös laadukkaammat juomavalinnat ovat selvästi havaittava trendi”, Alkon tuoteviestintäpäällikkö ja Master of Wine Taina Vilkuna sanoo.

Master of Wine Tuomas Meriluoto on samaa mieltä: ”Ihmiset haluavat elää terveellisemmin, mutta haluavat silti jotain pientä luksusta ja itsensä hemmottelua myös arkena, joka näkyy alkoholittomien ja vähäalkoholisten juomien myynnin ja kiinnostuksen kasvussa.”

”Alkoholittomalla puolella valikoimaan ilmestyy säännöllisesti lisää kiinnostavia tuotteita, ja laatu kehittyy jatkuvasti, kun suuremmat volyymit ja kasvava kilpailu kannustavat viinintuottajia kehittämään ymmärrystään tämän toistaiseksi pienen ja nuoren kategorian osalta”, Meriluoto jatkaa.

Roseeviinit nousussa – trendi näkyy Instagramissa

Roseeviinien valikoima on kasvussa ja samoin niiden myynti.

”Keveyden ja raikkauden trendi on selkeästi nähtävissä viineissä ja roseet istuvat siihen kategoriaan mainiosti”, Vilkuna toteaa.

Parina viime keväänä Alkoon on tullut hurjasti uusia roseeviinejä, ja sama ilmiö on odotettavissa myös tänä keväänä.

Lue myös: Tiesitkö? Viinialan ammattilainen neuvoo: ”Roseeviinit voisi jakaa kolmeen eri luokkaan”

”Totuuden nimissä roseiden osuus on vielä pieni, kasvuvaraa on vielä. Kysynnän mukaan meillä toimitaan. Uutta on siis tulossa ja uskon, että roseen kasvu tulee jatkumaan myös tänä vuonna”, Vilkuna sanoo.

Vilkuna ei yhtään ihmettele roseen suosiota.

”Ovathan roseeviinit todella monikäyttöisiä. Ne ovat loistavia ruokaviinejä. Niistä löytyy lähes kaikelle ruoalle hyviä pareja, ne sopivat monenlaisen ruoan kumppaniksi. Roseet sopivat hyvin myös seurusteluviineiksi keveytensä takia”, Vilkuna jatkaa.

Värilläkin on väliä Vilkunan mukaan.

Värillä on väliä!

”Roseeviinit istuvat täydellisesti myös siihen sosiaalisessa mediassa valloilla olevaan trendiin, että elämän kivoja hetkiä yhdessä ystävien kanssa jaetaan muillekin. Roseen kaunis väri on varmasti osasyynä siihen, että kauniin väristä viiniä kuvataan paljon ja jaetaan Instagramissa ja muissa sosiaalisen median kanavissa”, Vilkuna nauraa.

Etenkin Instagramissa roseeviinin somesuosio on nähtävissä hyvin, kun katsoo millaisia kuvia löytyy muun muassa hastagien #rosémoment, #roseallday, #rosealltheway ja #brosé alta. Roseeviinin suosio on maailmanlaajuinen trendi, jolle ei näy loppua.

Roseeviinitrendi on maailmanlaajuinen ilmiö.

Roseeviinitrendi on maailmanlaajuinen ilmiö.  Kuva: i Stockphoto

Vilkuna iloitsee myös siitä, että roseeviinit ovat löytäneet suomalaisten ruokapöytään ja seurusteluun myös kesäsesongin ulkopuolella. Roseeta ostetaan nyt ympäri vuoden, myös syksyllä ja jouluna.

Keveys ja hyvinvointi – alkoholittomien ja vähäalkoholisten tuotteiden kysynnän kasvu

Moni on tottunut ajattelemaan miksi valita alkoholiton vaihtoehto, jos muutakin on tarjolla? Syitä on monia, mutta yksi selkeä syy on käynnissä oleva hyvinvointitrendi.

Alkoholittomat juomat ovat keventäjän vaihtoehto. Alkoholissa on paljon energiaa eli käytännössä kaloreita. Vähemmän alkoholia tarkoittaa siis vähemmän kaloreita. Terveys ja oma hyvinvointi ovat yhä useamman syy valita alkoholiton vaihtoehto lasiin.

Terveystietoisille kuluttajille alkoholittomat ja matala-alkoholilliset viinit ovat jo arkipäivää.

Vilkunan mukaan on jo ihan normi, että juhlissa ja illanistujaisissa on tarjolla aina myös hyvänmakuisia ja laadukkaita alkoholittomia juomavaihtoehtoja.

”Se että joku ei valitse alkoholista juomaa juhlissa tai illallisella ei ole enää ihmetyksen aihe. On luonnollista ja kohteliasta laittaa tarjolle myös aina laadukas alkoholiton vaihtoehto. Maailmalta löytyy jo alkoholittomia baareja ja pubejakin”, Vilkuna kertoo.

Viinipuolella veturina alkoholittomissa vaihtoehdoissa ovat olleet kuohuviinit, mutta myös muita viinejä on alkoholittomina. Tekonologian kehityksen myötä viinistä on ollut mahdollista poistaa alkoholi, ja tämän kategorian tuotteet ovat kasvussa. Valikoimasta löytyy jo todella hyvänmakuisia vaihtoehtoja.

”Alkoholittomat viinit eivät ole enää tympeitä ja tunkkaisia, vaan niistäkin löytyy jo kivoja vaihtoehtoja”, Vilkuna toteaa.

Vilkuna muistuttaa myös, että laadukkaita ja puhtaan makuisia kotimaisia vaihtoehtojakin löytyy alkoholittomasta kategoriasta.

”Kannattaa olla hereillä. Teknologia kehittyy ja uusia tapoja tehdä laadukkaita alkoholittomia vaihtoehtoja tulee koko ajan”, Vilkuna sanoo.

Kiinnostus pienempiin pullokokoihin

Terveysaspekti heijastuu suoraan myös normiviinien puolikkaiden pullokokojen kiinnostukseen. Yhden tai kahden ihmisen talouksia on yhä kasvavassa määrin ja arkiaterialla ei haluta avata isoa viinipulloa.

”Nyt myös laatuviinejä saa tavallista pienemmissä viinipulloissa. Kahdelle henkilölle puolikas 37,5 cl:n viinipullo riittää täydellisesti”, Meriluoto sanoo.

Pienten pullokokojen suosio perustuu osaltaan käytännöllisyyteen sekä terveystrendiin, mutta myös suomalaisten haluun kokeilla aktiivisesti erilaisia tuotteita. On kätevämpää testata uutuutta pienessä pullossa, kuin ostaa suuri pullo ja investoida siihen.

Laadukkaammat juomat

Suomalaiset kiinnittävät huomiota yhä enemmän laatuun viiniä valitessaan. Juomaharrastaminen on suositumpaa ja tiedon lisääntyessä kuluttaja ottaa selvää tuotteista ja haluaa myös rahalleen vastinetta.

Sommelier ja ravintoloitsija Samuil Angelovin ennen joulua 2019 julkaisema kirja Viinien maailma (Readme) on tehty tavalliselle viininystävälle, joka haluaa oppia lisää viinimaailmasta ja maistamisesta. Kirja on selkeä ja helppolukuinen opas.

Viinitrendit 2020

Viinien maailma (Readme) on huippusommelier Samuil Angelovin ja konsultti Elina Yrjölän yhteistyössä tehty viinikirja.  Kuva: Sanna Mansikkamäki

Kirjassa nousee esille myös hyvinvointitrendi, joka on nähtävissä siinä, että viininystävät ovat kiinnostuneet määrän sijaan laadusta.

”Ravintolassa trendi näkyy selkeästi niin, että asiakkaat ovat alkaneet juoda vähemmän, mutta tilaavat laadukkaampaa viiniä. Juomiin saatetaan siis käyttää rahaa yhtä paljon kuin aiemmin, mutta määrän sijasta ostetaan laatua”, Angelov kertoo kirjassaan.

Angelov toteaa myös, että hän on ilokseen huomannut kuinka kiinnostus ruoan ja viinin yhdistämiseen on kasvanut.

Vastuulliset viinit ja viinien ympäristövaikutukset

Vastuullisuus ja ekologisuus vaikuttavat entistä enemmän kulutusvalintoihin. Tämä on nähtävissä myös viinitrendeissä.

Viinin valinnassa vastuullisuus tarkoittaa esimerkiksi sitä, että viinin ostaja haluaa tietää, mikä on viinin alkuperä, miten sen tuotanto vaikuttaa ympäristöön ja millaiset olot viinin alkuperämaassa työskentelevillä ihmisillä on.  Kuluttajan kritiikin alla ovat myös viinin hiilijalanjälki, torjunta-aineiden käyttö viljelyssä ja niiden vaikutus ympäristöön. Myös pullon tai pakkauksen materiaali kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa.

Tunnistamista helpottavat erilaiset sertifikaatit ja symbolit, joihin kannattaakin tutustua Alkon sivuilla . Pelkästään Alkon Vihreä valinta -merkintöjä on kuusi erilaista. Omat symbolit löytyvät kategorioissa luomu, biodynaaminen, vegaaninen, alkuviini, paikallinen kestävänkehityksen sertifiointi ja ympäristövastuullinen pakkaus.

Samppanja

Tuomas Meriluoto ja Taina Vilkuna molemmat nostavat samppanjan viinitrendien kärkeen.

”Samppanja jatkaa suosionsa kasvattamista ja siitä haetaan hieman kuplivaa luksusta elämään”, Vilkuna sanoo.

Meriluoto nostaa tarjottimelle erityisesti pientuottajien samppanjat.

”Ne ovat nousseet laadullisesti merkkitalojen rinnalle ja tarjoavat usein mielenkiintoisia persoonallisia makuelämyksiä.”

Laadukkaammat juomat -trendi tukee myös samppanjatrendiä.

Samppanja on viinitrendien kärjessä.

Samppanja tuo luksusta elämään.  Kuva: i Stockphoto

Suomalaisten kiinnostus samppanjaan näkyy myös keväisin järjestettävässä Grand Champagne -tapahtuman suosiossa. 23.4.–25.4.2020 Helsingissä Vanhalla Ylioppilastalolla järjestettävä tapahtuma on myyty aikaisempina vuosina aina loppuun. Lähes 100 samppanjataloa ja asiantuntijoita ympäri maailman yhteen kokoava tapahtuma on noussut otsikoihin sen ainutlaatuisen intiimin ja lämpimän tunnelman takia. Liput tämän kevään tapahtumaan ovat jo myynnissä.

Ensimmäisenä suomalaisena Master of Wine -tutkinnon suorittanut ja lähes 800 sivua sisältävän Christie’s Wold Encyclopedia of Champagne & Sparkling wine -kirjan teossa mukana ollut samppanja-asiantuntija Essi Avellan on ylpeä järjestämästään tilaisuudesta.

Viinitrendit 2020

Lähes 800 sivua samppanjatietoa sisältävä kirja on samppanjan ystävän raamattu.  Kuva: Sanna Mansikkamäki

”Tämä tilaisuus on osoittanut, että suomalaiset tietävät samppanjasta paljon ja ovat innokkaita oppimaan lisää. Lähes kaikki tapahtuman tasting-tilaisuudet myydään aina nopeasti loppuun”, Avellan sanoo.

Kuohuviinit – prosecco vie sijaa cavalta ja uusia kiinnostavia kuohuviinimaita nousussa

Espanjalainen cava on johtanut pitkään Alkon myydyimpien kuohviinien listoja. Suosiota on nyt saavuttamassa italialainen prosecco.

Proseccolla on maine helposti lähestyttävänä ja ”ei niin vakavana” juomana, jonka vuoksi se sopii hyvin kuohuviinin ystävän valinnaksi niin arkeen kuin juhlaan, Meriluoto sanoo proseccon suosiosta.

Prosecco on Italiassa tunnetusti hyvinkin arkinen juoma. Italialaisessa kodissa proseccokuplia tarjoillaan vieraille samaan tyyliin kuin Suomessa kahvia.

Joko olet tutustunut brittiläisiin kuohuviineihin? Iso-Britannia on ollut paljon esillä viime aikoina kuohuviinien osalta.

”Englannilla on kaikki mahdollisuudet tulla merkittäväksi kuohuviinimaaksi. Kun köynnökset saavat lisää ikää ja viinejä pystytään pullokypsyttämään pidempään, brittikuohuviinit muuttuvat yhä kiinnostavimmiksi”, Avellan kertoo Viinilehdessä.

Alkossakin on brittiläisiä kuohuviinejä jo yli 20. Brittikuplia löytyy paljon erilaisia kaikista kuohuviinikategorioista: pirteä & hedelmäinen, vivahteikas & ryhdikäs sekä runsas & paahteinen -kategorioista.

Raikkaiden punaviinien nousu

Täyteläisen mehevät ja voimakkaat punaviinit ovat pitkään olleet suomalaisten suosiossa. Meriluodon mukaan kannattaa kokeilla myös rohkeasti kevyempiä punaviinejä. Useat keveämmät ja keskitäyteläiset punaviinit tarjoavat kuitenkin kiinnostavia makuelämyksiä, joihin tarttua seuraavaksi.

”Raikkaiden punaviinien, kuten pinot noirin, paras puoli on sen helppo yhdisteltävyys ruokaan. Viinin hedelmäisyys, sopivat tanniinit ja tasapainoinen hapokkuus tekevät viinistä toimivan niin kasvis- kuin liharuokien kanssa”, Meriluoto sanoo ja vinkkaa vielä, että ”tällaisia punaviinejä muuten kannattaa viilentää aavistuksen ennen tarjoilua!”

Alkosta löytyy loistavia pinot noireja kategoriasta marjaisa & raikas.

Valkoviineissä nousevat isot maut

Riesling-rypäleestä valmistetut viinit ovat edelleen myyntitilastojen kärkipäässä. Rieslingin viime vuosien suosio ja juominen on opettanut suomalaiset siihen, että myös valkoviineissä voi olla reilusti makua ja luonnetta.

Meriluodon mukaan tämä herääminen on avannut tietä muille maultaan ”isommille” valkoviineille. ”Myös tammikypsytetyt valkoviinit, kuten tamminen Chardonnay, tekevät uutta tuloaan sitten 1990-luvun.”

Kiinnostus tarinoihin ja klassikoihin

Ihmiset rakastavat hyviä tarinoita. Viinien taustalta halutaan kuulla tarinoita alkuperästä ja tekijöistä.

”Tämä tarkoittaa klassisten viinialueiden nousua. Kun myös modernit viinitalot ja tuotteet ammentavat inspiraationsa jostain tietystä alueesta ja viinityylistä, tulevat monen viinin tarinat ja historia nivoutumaan yhteen”, Meriluoto kertoo.

Viinitrendit 2020

Ruoka ja viini kuuluvat olennaisesti yhteen. Aloita harrastus vaikka suosikkiruokamaasi viineillä, ja yhdistele erilaisia makuja alueen viineihin. Kuva: i Stockphoto

Klassikkoalueita on lukuisia, mutta tunnetuimpiin lukeutuvat Ranskan Alsace, Rhône ja Bordeaux, Italian Toscana ja Verona, Espanjan Rioja sekä Saksan Mosel.

”Aloita makumatka esimerkiksi näistä”, Meriluoto vinkkaa.

Kiinnostus uusiin viinimaihin

Maailmalta Suomeen rantautunut kiinnostus ei niin tunnettuihin viinimaihin näkyy siinä, että Alkon hyllyille onkin tullut viime aikoina paljon mielenkiintoisia uutuuksia nousevista niin sanotuista uusvanhoista viinimaista. Vilkuna mainitsee muutaman kiinnostavan maan kuten Slovenian, Georgian, Kreikan, Kroatian ja Bulgarian.

Vieläkin eksoottisempia viinejä löytyy muun muassa  Perusta, Uruguaysta sekä Kiinasta.

Vilkunan mukaan suomalaiset ovat rohkeita kokeilijoita.

”Asiakkaita kiinnostaa persoonallisuus, viinin ei välttämättä tarvitse olla tuttu ja kansainvälisesti tunnettu. Nykyisin uskalletaan jo kokeilla rohkeasti esimerkiksi oudoltakin kuulostavia rypäleitä.”

Aasialaisista viineistä on syytä mainita Kiina. Angelovin kirjassa kerrotaan, että Kiinan viinintuotanto on lisääntynyt ja osa sikäläisistä viineistä on myös kiinnostavia. Kiinaan on houkuteltu ansioituneita viinintekijöitä ympäri maailman, joten osaamisesta viinin tekeminen ei ole kiinni. Alkonkin valikoimasta löytyy useita kiinnostavia kiinalaisia viinejä kuten puna-, rosee- ja valkoviinejä.

Viini on hyvää silloin, kun se maistuu sinusta hyvältä.

Viinien maistelu on mukaansatempaava harrastus. Muista kuitenkin, että viinin maistelun ei tarvitse olla jäykkää. Angelovin kirjassakin korostuu se, että viini on hyvää silloin, kun se maistuu sinusta hyvältä. Se ei ole vain lasillinen juomaa, vaan siemaus elämää kaikkine pienine vivahteineen. Maistamme myös kaiken sen fiiliksen mikä ympärillämme on, Viinien maailma -kirjassa muistutetaan.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Viinitrendit vuonna 2020 – uskoisitko, että värillä on väliä?

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X