Juureksia keliaakikolle ja karppaajalle

Keliaakikon ja karppaajan on hyvä huolehtia riittävästä kuidun saannista, kun ruokavaliosta puuttuu vilja. Juurekset käyvät yleensä molempien ruokavalioon.

Syksyisin juuressato on parhaimmillaan, ja silloin on hyvä syödä juureksia sellaisenaan, raasteena, keittona, soseena, padoissa ja uunissa paahdettuina. Juuressose sopii myös leipä-, sämpylä- ja rieskataikinoihin.

Porkkanan lisäksi yleensä liemijuureksina käytetyt lanttu, selleri ja palsternakka sekä nauris, punajuuri ja retikka sopivat nautittaviksi myös raakoina.

Punajuuri sopii uunissa paahdettavaksi ja keittoon raasteena tai soseutettuna. Leipätaikinaan se antaa väriä ja makua.

Kokeile punajuurta myös suklaakakkuun tai makean siirappiseksi keitettyyn etikkaiseen raastehilloon.

Juureslastuista saa naposteltavaa öljyssä keittämällä tai uunissa kuivaamalla.

Kokeile Kotilieden gluteenittomia juuresreseptejä:

Kirjolohi juurespedillä
Halloumi-juuresvuoka
Punajuurikiusaus
Punajuurichipsit
Punainen borssi
Uunijuurekset mausteseoksella
Juurespotti
Keliaakikon porkkanarieskat

Lue myös:
Lähiruokaa juureksista
Herkuttele juureksilla
Perinnejuurekset lanttu & nauris

Kuvat: Tommi Tuomi ja Norman Ojanen

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Juureksia keliaakikolle ja karppaajalle

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X