Kasviksilla vaihtelua arkiruokiin

Kiireinen arki voi ohjata valmistamaan aterian yksipuolisesti, nopeasti ja vaivatta.

Ruokiin saat helposti vaihtelua käyttämällä kasviksia monipuolisesti, sillä ne kuuluvat jokaiselle aterialle. Kasvikset eivät ole vain lisuke, vaan osa ateriaa.

Tuoreiden kasvisten käyttöä kannattaa suosia myös niiden ravintoaineiden takia. Terveellisessä lautasmallissa on kasviksia puolet koko annoksesta. Käytä kokatessasi kasviksia monipuolisesti ja maistele uusia makuja!

Viisi vinkkiä: lisää kasviksia arkiruokiin

1. Vaihda lempireseptissäsi jokin ainesosa kasviksiin tai vain lisää niiden käyttöä. Jokaiseen ateriaan voi upottaa kasviksia: pilko, raasta, suikaloi, viipaloi, höyrytä, grillaa tai paista.

2. Kasvikset katoavat helposti keittoihin, patoihin, kastikkeiden pohjaksi tai uuniruokiin. Raasta pastakastikkeeseen kesäkurpitsaa tai juureksia tai pilko joukkoon tuoreita tomaatteja.

3. Perunamuusi saa uuden hehkun pinaatista ja leipätaikina mehevyyttä juuresraasteesta. Wokkiruokiin kasvikset uppoavat helposti, ja suuren määrän kasvissosekeittoa voi tuunata lisukkeilla erilaisiksi makuyhdistelmiksi. Kun raastat ja sekoitat kasvikset mureketaikinaan, saat uudenlaisia lihapullia ja pihvejä.

4. Lasten kasvisten syöntiin vaikuttavat eniten omat vanhemmat, jotka näyttävät esimerkkiä valinnoillaan. Kasviksia voi totutella syömään vaikkapa välipaloina. Lasten mieleen ovat erityisesti iloiset värit ja hauskat muodot.

5. Pilko kasvikset rasioihin, jotta välipala on helposti saatavilla. Tai tarjoile raikkaan salaatin ainekset ilman kastikkeita. Tuhdimpi ateria syntyy, kun lisäät tofua, tuoreita tai purkkipapuja sekä pureskeltavia siemeniä tai pähkinöitä.

Kuvat: Kristiina Kurronen

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kasviksilla vaihtelua arkiruokiin

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X