Katso mitä juot

Parhaiten janon sammuttaa tavallinen vesijohtovesi, mutta juomavaihtoehtoja on tarjolla joka makuun. 

Suositeltava määrä juomaa päivittäin on litrasta puoleentoista. Makeat tai happoja sisältävät juomat eivät ole hyväksi hampaille.

Kannattaa myös ottaa huomioon, että mitä pitemmälle jalostetusta juomasta on kysymys, sitä enemmän siinä on mahdollista olla lisäaineita, makeutusaineita ja aromeja.

Esimerkiksi appelsiinitäysmehussa ei ole lisäaineita, mutta kevyessä appelsiininmakuisessa juomatiivisteessä on runsaasti niin lisäaineita kuin aromia ja makeutusaineitakin.

Ainesosaluettelo kannattaakin aina tutkia ennen ostopäätöksen tekoa.

Energiajuomissa tulee olla varoitusmerkintä runsaasta kofeiinipitoisuudesta sekä käyttöohje. Energiajuomaa ei suositella lapsille, raskaana oleville tai kofeiiniherkille henkilöille, joille kofeiini saattaa aiheuttaa jo pieninä annoksina ikäviä haittavaikutuksia.

Aspartaamilla makeutetuissa tuotteissa lukee ”sisältää fenyylialaniinin lähteen”. Tämä merkintä on tehty erittäin harvinaista aineenvaihduntasairautta, fenyyliketonuriaa (PKU) sairastavia varten.

Juoman nimi ja ainesosaluettelo paljastavat, millaisesta juomasta on kyse. Koska samallakin nimellä voidaan myydä koostumukseltaan erilaisia juomia, on ainesosaluetteloon syytä tutustua.

Lisää tietoa pakkausmerkinnöistä ja juomista löytyy täältä: www.tuoreetkasvot.fi

Lähde: Evira

Keskustelu

Juoma-artikkeleissa aina puhutaan kovasti noista teollisista tuoremehuista, mehukateista ja limssoista. Koskaan en ole kuitenkaan nähnyt edes laskennallista arviota siitä, mitä tavallinen kotimehu sisältää. Ei liene mahdotonta selvittää, mitä sisältää puolen litran pullo mehumaijalla höyrytettyä mustaherukkamehua johon on käytetty sokeria 350g/litra. Vaikka esim. C-vitamiini tapaa haihtua keitettäessä, uskon että lasillinen laimennettua kotimehua sisältää vielä edes osan marjojen hyvistä ravintoaineista! Vaikka kotimehussa sitä hammaslääkärien kiroamaa sokeria onkin, se on mielestäni terveellistä juotavaa. Verratkaapas vaikka 60% vodkaan!

Joitakin vuosia sitten alkoi ns. vesibuumi, jota pitää ohjeen mukaan litkiä 2-3 litraa päivässä. Vesi auttaa elimistön kiertokulussa, esim. huuhtoo virtsarakossa olevia bakteereita pois. Mutta yksistään vettä ei pitäisi juoda, vaan päivään pitää mahduttaa myös terveellisiä mehuja ja maitoa tai piimää. Kahviakaan pois sulkematta. Pelkällä vedellä intoileminen ei auta. Uskotaan, että vesi auttaa esim. virtsateiden tulehduksissa, mutta rakko tarvitsee tiettyä happamuutta, jotta bakteerit eivät elä siellä. Vesi on kovin neutraalia yksinään. Minä olen kaikenlaisen erilaisen juoman kannalla. Jokaista sopivasti!

Vesi on juoma. Maidot, piimät eivät kuulu aikuisen juomiin, nehän ovat ruokaa!!
Tämäkin asia lienee yhteiskuntaluokkakysymys. Tarjoillaanko ravintoloissa maitoa ruoan kanssa?!

Kyllä ravintolassa saa maitoa ruokajuomaksi, kun tilaa. Ihan niinkuin lasin viiniä tai olutta tilataan. Viininkin voi luokitella ruuaksi, sitähän käytetään viinikastikkeisiin, marinadeihin, jälkiruokiin jne…

Niin, ei sentään kahvia ja teetä lasketa vuorokaudessa tarvittavaan vesimäärään. Vesi on vettä, huuhtelee suonia ja suolia, hoitaa ja kuljettelee kuonia pois elimistöstä. Kahvi ja tee ovat virkistysaineita, niin hyviä kuin ovatkin. Mutta ei sekoiteta näitä keskenään. Jos juo lasin vettä päivässä ja 10 kuppia kahvia, se on liikaa ja liian vähän.

Jotain hyvääkin sentään näissä vesimuodeissa. Parempi pullo vettä mukana kuin litra kokista tai muuta sokeripitoista limonadia. Nuorille ainakin vesimuodin tulemisessa on paljon hyviä puolia. En lähtisi paheksumaan sitä jos joku haluaa kulkea vesipullo mukanaan. Hullumpaakin on tehty. Vettä se vain on. Mutta jos haluaa säästää, vesijohtovesi yleensä on juotavaa ja vieläpä raikasta täällä Suomessa.

Vettä,vettä ja vettä. Onneksi meillä on hyvänmakuinen johtovesi.Joskus kesällä haetaan myös lähdevettä. Lidlin siniset pullotkin on ihan juotavaa.

Kyllä myös maito ja piimä kuuluvat aikuisten juomiin (ainakin rasvattomina)
kalsiumin lähteenä.

Kommentoi juttua: Katso mitä juot

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X