Kerää kasviksista terveyttä

Vasta korjatut kukkakaalit ja porkkanat maistuvat ihanilta höyrytettynä. Salaatit saavat säväyksen vuonankaalista ja rucolasta.

Palsternakat, mustajuuret ja muut harvinaisemmatkin kasvikset löytyvät toripöydiltä. Paahda niitä uunissa, mausta yrteillä ja nautiskele. Herkuttele myös marjoilla, kotimaisilla omenilla, päärynöillä, kirsikoilla ja luumuilla.

Vitamiineja luonnosta

Meitä ei turhaan kehoteta syömään enemmän kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Niiden runsas käyttö vähentää vaaraa sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, kakkostyypin diabetekseen sekä moneen syöpään. Lisäksi ne ovat kevyttä ruokaa ja auttavat pysymään normaalipainoisena.

Mikään kasvis ei ole toista terveellisempi vaan monipuolisuus turvaa parhaan ravintoaineiden saannin. Vitamiinit ja muut tärkeät aineet on parempi saada ruoasta kuin pilleripurkista. Yksittäiset ravintolisät eivät saa elimistössä aikaan samoja hyötyvaikutuksia kuin terveellinen ruoka.

Kasviksissa, marjoissa ja hedelmissä on paljon antioksidantteja, C-vitamiinia, beetakaroteenia ja fenolisia yhdisteitä. Antioksidantit vähentävät solujen hapettumisvaurioita, joiden uskotaan liittyvän mm. sydän- ja syöpätautien syntyyn. Kaikkia kasvisten sisältämiä hyödyllisiä aineita ei edes tunneta. Niistä löytyy ainakin 500 bioaktiivista yhdistettä, ravintoainetta tai muuta fytokemikaalia, joilla on syöpätauteja ehkäiseviä ominaisuuksia. Kasvisten, marjojen ja hedelmien kypsennys ei vähennä niiden tehoa.

Pektiini sekä muut ravintokuidut edistävät kolesterolin poistumista elimistöstä ja vähentävät veren kolesterolipitoisuutta. Ravintokuitu hidastaa myös energiaravintoaineiden imeytymistä. Silloin veren sokeripitoisuus pysyy tasaisena ja insuliini-hormonin eritys vähenee. Rasvojen varastointi vähenee, kun vereen ei erity liikaa insuliinia.

Puoli kiloa päivässä

Kasviksilla on matala glykeeminen indeksi (GI). Useimpien kasvisten, marjojen, hedelmien sekä täysjyväviljan hiilihydraatit imeytyvät hitaasti. Ne vähentävät veren insuliinipitoisuutta, pidentävät kylläisyydentunnetta ja helpottavat painonhallintaa.

Kasviksissa on paljon kaliumia. Se toimiin elimistössä natriumin vastaparina ja alentaa verenpainetta. Kalium vähentää verenpainehormonien toimintaa ja lisää natriumin poistumista virtsan mukana.

Puoli kiloa päivässä kuuluu suositus. Se kertyy, kun syöt aamiaisella desilitran marjoja, lounaalla ja päivällisellä salaattia tai kasvislisäkettä sekä pari hedelmää päivän aikana.

 

 

 

 

 

Teksti: Soili Soisalo

Kuvat: Kotimaiset kasvikset ry

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kerää kasviksista terveyttä

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X