Kevyesti talveen

Joulun mentyä ja vuoden vaihduttua on aika tarkistaa omat ruokailutottumukset ja vaihtaa raskas ruoka kevyempään. Keveys on pieniä valintoja.

 

Hyväksi ohjeeksi voi ottaa vanhan kunnon lautasmallin: täytä lautanen puoliksi erilaisilla kasviksilla, neljänneksellä lisäkettä ja neljänneksellä vähärasvaista lihaa, kalaa tai muuta pääruokaa.

Vaihda kovat rasvat pehmeisiin ja valkoinen leipä täysjyväleipään. Rasvattomat maitotuotteet ovat myös parempi valinta.

Kasvis- ja kalaruoat ovat kevyitä ja helppoja valmistaa. Uunissa kypsyy kevyt sitruunakala, johon voi kuhan sijasta käyttää muutakin vaaleaa kalaa, kuten haukea tai siikaa. Uunikalan lisäkkeeksi sopii hyvin kevyt perunagratiini, bataattilaatikko tai höyrytetyt kasvikset.

Myös vaalea broilerin- ja kalkkunan liha on kevyempi vaihtoehto. Kananpojanfileetäja kasvisbulguria voit valmistaa myös kalkkunan lihaa käyttäen.

Vähärasvaisesta jauhelihasta ja kaalista syntyy maukas kaali-jauhelihapata. Helpon possupadan lisäkkeenä voit tarjota täysjyväriisiä. Kevyeen ateriaan kuuluu aina salaatti. Tee vaihteeksi egyptiläistä tomaattisalaattia tai retiisisalaattia.

Kasvispihvit, palsternakkavuoan tai palsternakkagratiinin voi valmistaa edellisenä päivänä ja ottaa lounaaksi mukaan töihin. Myös kevyt Caesar-salaatti tai kana-pastekeitto sopivat lounaaksi.

Marjoista ja hedelmistä saat pirteyttä ja vitamiineja ja ne sopivat sellaisenaan kevyempään ruokavalioon. Talvi on sitrushedelmien aikaa – tee niistä jälkiruokia tai nauti välipaloina.

Kevyt ja nopea jälkiruoka on raikas hedelmäsalaatti, joka ei kaipaa lisäkkeitä.

Kesällä kerätyistä marjoista voi tehdä ihanan kevyen vadelmavaahdon tai perinteisen marjakiisselin. Marjarahkasmoothie maistuu aamiaisella, välipalana tai kevyenä jälkiruokana.

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kevyesti talveen

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X