Kokkaa kaalista – vitamiinipitoinen kasvis pienentää syöpäriskiä!

Kaalia kannattaa suosia ruokapöydässä. Monipuolisesta kasviksesta valmistat tutut ja hieman tuntemattomatkin ruoat terveellisesti.

Kaalista kannattaa tehdä ruokapöydän vakiokasvo. Kaalikasvit saattavat vähentää erityisesti paksusuolen ja mahalaukun syövän riskiä. Viitteitä on myös kaalien eturauhas- ja rintasyövän riskiä pienentävästä vaikutuksesta. Etenkin parsakaali terveyttä edistävine ravintoaineineen ja biokemiallisine yhdisteineen on varsinainen terveyspommi.

Lisäksi kaali pienentää kakkostyypin diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien riskiä.

Kaaleissa on muun muassa runsaasti C-vitamiinia ja folaattia, joista varsinkin jälkimmäistä suomalaiset saavat liian vähän. Höyryttäminen tai nopea kypsennys vähäisessä vedessä mikrossa säilyttää kaalien terveelliset aineet parhaiten. Kaikkein paras vaihtoehto on popsia kaali raakana.

Katso ja kokeile maittavia kaalireseptejä:

Valkokaali on kaaleista suosituin

Valko- eli keräkaali jaetaan varhais-, kesä-, syys-, ja talvikaaleihin. Salaattien ikisuosikki, caesar onnistuu mainiosti varhaiskaalista. Coleslaw on klassikko, joka toimii täydellisesti grilliruokien kaverina ja sopii myös burgereiden kylkeen. Maustamiseen voi kokeilla myös aasialaisia mausteita, kuten vietnamilaisessa kanasalaatissa on tehty.

kaaliceasar

Varhaiskaalin voi surauttaa myös pestoksi ja sipaista sitä paahdettujen leipäviipaleiden päälle. Varhaiskaalipata on ehdoton kesäherkku, joka uuden sadon kasviksista valmistettuna myös kypsyy ilahduttavan nopeasti.

Tee valkokaalista maitohappokäymisen avulla terveellistä ja maittavaa hapankaalia.

Punakaalia voi käyttää valkokaalin tapaan

kaalisalaatti

Valkokaalia C-vitamiinipitoisempi punakaali soveltuu samoihin ruokalajeihin kuin valkokaalikin. Vartissa valmis härkisborssi on helppoa arkiruokaa. Hedelmäinen kaalisalaatti piristää värikkyydellään. Punajuuri ja punakaalista valmistetusta hapankaali antavat kauniin punaisen värin hapankaalikeitolle.

Ruusukaali on parhaimmillaan loppuvuodesta

Ruusukaalissa on runsaasti C-vitamiinia, valkuaisaineita ja rautaa. Ruusukaalilla kannattaa herkutella etenkin syksyllä ja loppuvuodesta, kun sen maku ja saatavuus ovat parhaimmillaan.

ruusukaalisalaatti

Ruusukaalista, salottisipulista ja persiljasta valmistat helpon ruusukaalisalaatin, joka on oiva lisuke. Lämmin ruusukaalisalaatti valmistuu yhtä helposti.

Paahdetun ruusukaalisalaatin kruunaa maukas saksanpähkinävoi. Ruusukaalivuoka on puolestaan kermaisen pehmeä ja täyteläinen, parmesaanilla rikastettu kasvisvuoka. Kookos-kasviscurry syntyy nopeasti porkkanasta, kukkakaalista ja ruusukaaleista.

Paksoi muistuttaa mangoldia

kookos-lohikeitto

Paksoi eli pinaattikiinankaali muistuttaa ulkomuodoltaan mangoldia ja salaattikiinankaalia. Paksoi sopii tuoreena salaatteihin ja kypsennettynä keittoihin, vokkeihin ja lisukkeisiin. Kokeile esimerkiksi pehmeää ja nopeaa kookos-lohikeittoa, jonka voi keittää tuoreesta lohesta tai pakastelohikuutioista. Myös pakasteseiti, kuha tai katkaravut sopivat hyvin tähän aasialaisittain maustettuun kalakeittoon. Liha-nuudelivokki valmistetaan naudasta, paksoista, siitakesienistä ja riisinuudeleista. Aasialaiset vihannekset valmistuvat nopeasti, kun paksoi, pinaatti ja pavut vain kiehautetaan pikaisesti mausteiden kanssa pannulla.

Kiinankaalista valmistat perinteisen kimchin

Kaali-kasvisvokki

Helppokäyttöisestä kiinankaalista teet helppoa kasvisruokaa. Kaali-kasvisvokkiin suikaloidaan punasipulia, kiinankaalia, porkkanaa ja parsakaalia. Myös kimchi valmistetaan perinteisesti kiinankaalista hapattamalla.

Lehtikaali on ravintorikas kaali

Lehtikaaliletut

Ravinteikas lehtikaali on kokin monipuolinen raaka-aine. Lehtikaali sisältää runsaasti A- ja C-vitamiineja, karoteenia, kalsiumia, valkuaisaineita sekä rautaa. Kokeile lehtikaalilettuja pinaattilettujen vaihtoehtona. Lehtikaali tuo vaihtelua myös caesarsalaattiin ja vokkiinFeta-lehtikaalipiirakat käyvät naposteltavista ja lehtikaali-linssimureke vie nälän mennessään.

Savoijinkaalissa on runsaasti A-vitamiinia

Savoijinkaalikääryleet

Savoijinkaalissa eli kurttukaalissa on runsaasti A-vitamiinia. Maultaan mietoa savoijinkaalia voi käyttää valkokaalin tapaan. Kokeile muun muassa kuvankauniita savoijinkaalikääryleitä, helppoa kaalipiirakkaa tai näyttävää savoijinkaalimureketta. Kurttukaalilla kevennät myös lasagnen ja teet mehevän täytteen lammaspasteijoille.

Parsakaali on terveyspommi

Ravinteikas broccoli sopii hyvin terveyttään tarkkailevan herkuttelijan ruokavalioon, sillä sata grammaa parsakaalia sisältää vain 34 kilokaloria. Sata grammaa vastaa noin yhtä kukintoa ja jo sillä täyttyy päivän C-vitamiinitarve. Parsakaali sisältää useita terveyttä edistäviä ravintoaineita ja biokemiallisia yhdisteitä, kuten folaattia, kuitua ja karotenoideja. Parsakaalista saa parhaan terveyshyödyn, jos sitä syö raakana tai mikrossa tai höyryttämällä kypsennettynä. Näin ravintoaineet säilyvät parhaiten.

Kun kaipaat herkuttelua, kokeile kolmen juuston parsakaalipiirakkaa, joka saa makua parmesaanista, sinihomejuustosta ja Västerbottenista tai nautiskele kukkakaali-parsakaalipateeta ruokaisan salaatin tai herkullisen pihvin kyljessä. Juustoinen parsakaalikeitto maistuu lihalla höystettynä tai ilman. Pienet parsakaalimunakasmuffinit suorastaan sulavat suuhun. Somat pikkumuffinit ovat oiva tarjottava juhlapöytään tai viikonlopun brunssille. Kylmä gribiche on oiva kalaruokien kastike, joka sopii myös erinomaisesti parsakaalipyttipannun seuraan.

Kukkakaali on loputtoman monipuolinen 

Gluteeniton kukkakaaliriisi toimii riisin tapaan lisukkeena.

Kypsentämätön kukkakaali sopii kauniiseen asetelmaan dippailtavaksi. Yhdistele erivärisiä kukkakaaleja tai turvaudu klassikkoihin: kurkku- ja porkkanatikut toimivat maukkaan dipin seurana aina. Kypsennettynä kukkakaali on lähes loputtoman monipuolinen: käytä sitä keittoihin, patoihin ja piirakoihin tai paahda, keitä tai höyrytä kaali lisukkeeksi. Voit myös korvata riisin kukkakaalisilpulla! Katso 10 helppoa kukkakaalireseptiä.

Lähteet: Kotimaiset kasvikset; Reijo Laatikainen & Timo Joensuu, Syö hyvin, voi paremmin, Kirjapaja.

Keskustelu

Kommentoi juttua: Kokkaa kaalista – vitamiinipitoinen kasvis pienentää syöpäriskiä!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X