Tällä superihanalla kvinoapuurolla lähtee päivä herkullisesti käyntiin. Puuro on mutkaton valmistaa, joten sen voi keittää myös arkena aamutoimien lomassa. Ryyditä maitoon keitetty puuro kuivatuilla aprikooseilla ja karpaloilla, tarjoa pistaasipähkinöiden ja seesaminsiemenien kera. Kuivatut hedelmät ja ripaus sokeria tekevät puurosta jo ihanan makean, mutta lisää päälle vielä tilkka hunajaa, jos todella haluat herkutella.

kvinoa-nokkossalaatti

Kivan raikas salaatti syntyy kvinoasta, nokkosesta ja kevään ehdottomasta ykkösherkusta, parsasta. Mehevöitä salaatti oliiviöljyllä sekä sitruunamehulla ja viimeistele cashewpähkinöillä. Ruokaisa kvinoa-nokkossalaatti maistuu toki myös kevätsesongin ulkopuolella. Vaihda nokkonen tällöin pinaattiin ja parsa vihreisiin taitepapuihin.

Kasvispihvit_ja_kvinoaa

Jos etsit kivaa lisuketta perunan tai riisin tilalle, se on tässä. Kvinoa-porkkanasalaattiin makua tuovat fenkolinsiemenet sekä tuoreet yrtit. Täydellisen lopputuloksen saat, kun lisäät joukkoon myös kourallisen pinjansiemeniä. Tässä reseptissä kvinoa-porkkanasalaatti tarjotaan halloumilla mehevöitettyjen kasvispihvien kanssa (herkkua nekin), mutta kokeile sitä myös lihan, kalan ja kanan kaverina.

Sieni-kvinoasalaatti

Tässä ruokaisa salaatti, joka sopii niin gluteenittomaan kuin vegaaniseenkin ruokavalioon, mutta ilahduttaa takuulla ihan jokaista herkkusuuta. Keitetty kvinoa saa seurakseen pannulla paistettuja sieniä sekä uunissa paahdettuja miniluumutomaatteja. Kokoa ainekset salaattipedille ja viimeistele siemensekoituksella. Käytä sieni-kvinoasalaatissa ulkomaista kvinoaa, sillä se ei puuroudu kotimaisen tavoin.

Jos kvinoa on jo tuttu, kokeile tattaria:

tattaripuuro

Tattaripuuro

Parmesaanikuhaa

Tattaripaneroitua kuhaa

Tattariuunipuuro ja puolukkamehukeittoa

Ruoka.fi: Tattarivohvelit