Monipuolinen tofu – näin saat siitä entistä parempaa

Oikein valmistettuna tofu on huikean herkullinen ja monipuolinen raaka-aine. Nappaa vinkit, joilla teet tofusta entistä parempaa.

Rapean tofun salaisuus

Tofu on sitä parempaa ja rapeampaa, mitä kuivempaa se on. Ennen kuin alat paistaa tofua, kannattaa se viipaloida, kääräistä talouspaperin tai puhtaan keittiöpyyhkeen väliin ja asettaa hetkeksi painon alle puristuksiin. Näin saat myös sisältä valuvan nesteen tiristettyä mahdollisimman tehokkaasti pois.

Tofu kannattaa paistaa melko reilussa määrässä öljyä. Jos pihistelet rasvan kanssa, on lopputulos helposti kuivan kumimainen. Älä säädä nuppeja kaakkoon, vaan paista tofu kaikessa rauhassa keskilämmöllä, jottei se pala pinnalta ja ehtii kypsyä myös sisältä.

Halutessasi voit myös pyöritellä tofun ennen paistamista korppujahoissa, seesaminsiemenissä tai pähkinärouheessa. Paneroidut tofupihvit voi sujauttaa sämpylän väliin ja koota herkulliseksi burgeriksi tai tarjota pihvien tapaan esimerkiksi muusin kera.

teriyaki-tofuvartaat

Maukasta ilman marinadia

Yleinen harhaluulo on, ettei tofu maistu miltään ja että se vaatii voimakkaat marinadit ollakseen syömäkelpoista. Oikein valmistettuna on tofu kuitenkin huikean herkullista ilman ylimääräistä maustamistakin.

Kokeile ensi kerralla valmistaa tofu ilman marinadia ja tarjoa se vaihteksi maukkaan kastikkeen kera tai runsaan makuisen keiton seassa. Voit myös valita paistamiseen aromikkaan öljyn, kuten seesamiöljyn ja lisätä pannulle lopuksi tilkan soijakastiketta ja hunajaa tuomaan makuun lisää syvyyttä.

kookos-tofulaksa

Monipuolinen raaka-aine

Tofu on huikean monipuolinen raaka-aine, joka taipuu moniin makumaailmoihin ja tuo ruokaisan proteiinilisän niin keittoihin, salaatteihin kuin wokkeihinkin. Parhaan lopputuloksen saat, kun paistat tofun pannulla erikseen, siirrät sen sitten syrjään odottamaan ja lisäät muiden ainesten sekaan vasta lopuksi.

voimasalaatti, cashewkastike ja hummus

Kokeile tofua esimerkiksi näissä ruoissa:

Teriyaki-tofuvartaat

Kookos-tofulaksa

Maapähkinäwokki

Pähkinäinen voimasalaatti

Keskustelu

Kommentoi juttua: Monipuolinen tofu – näin saat siitä entistä parempaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X