Nokkonen on ravinteikasta lähiruokaa

Nyt kannattaa sujauttaa käsineet sormien suojaksi, ottaa kori kainaloon ja suunnata nokkosjahtiin, sillä luonnossa villinä kasvava nokkonen on paitsi ilmaista ja ekologista lähiruokaa myös oikea ravintoaineiden tehopakkaus.

Pinaattiin verrattuna nokkonen sisältää runsaasti muun muassa proteiinia, ravintokuitua ja kivennäisaineita, kuten magnesiumia, kaliumia, rautaa ja fosforia. Myös kalsiumia nokkosessa on runsaasti, ja se onkin oiva kalsiumin lähde kasvisruokavalioon. Vitamiineista nokkonen sisältää runsaasti C-vitamiinia, folaattia sekä A- ja E sekä K-vitamiineja.

Nokkoset kerätään keväällä

Paras aika nokkosten keräämiseen on kevät, kun nokkoset eivät ole vielä kukkineet. Nuoret versot leikataan 10-15 cm:n mittaisina. Kovin typpipitoisessa maassa, kuten kompostien ja navettojen kulmilla kasvavat nokkoset kannattaa kuitenkin jättää rauhaan, sillä niihin kertyy helposti liikaa nitraattia.

Nokkosmetsällä kasvin poltinkarvoilta suojaavat parhaiten suojakäsineet ja vaatteet, keittiössä polttavuudesta pääsee eroon, kun nokkoset kuivaa tai ryöppää.

Ryöppäyksessä nokkoset kastetaan kiehuvaan tai lähes kiehuvaan veteen, jolloin kasvi muuttuu kauttaaltaan tummanvihreäksi. Versot huuhdellaan kylmällä vedellä, puristetaan kuivaksi ja leikataan pieniksi paloiksi. Ryöpätyt nokkoset voi käyttää ruoanlaittoon tai pakastaa myöhempää käyttöä varten. Nokkossadon voi säilöä myös kuivaamalla versot sellaisenaan.

Vehreitä nokkosherkkuja

Nokkosta käytetään ruokiin pinaatin tavoin, ja monissa resepteissä pinaatin voikin mainiosti korvata ravintorikkaammalla nokkosella. Esimerkiksi pinaatti-fetapiirakan reseptillä voi leipoa tuoreista nokkosista ruokaisan kasvispiirakan vaikka kevään juhlapöytään.

Kourallinen nokkosia ryydittää kesäkeiton, ja vihreä nokkoskeitto maistuu lounaaksi kananmunan lohkojen kera.

Nokkospasta on keväistä pikaruokaa parhaimmillaan, nokkosmuhennos käy kalaruokien kumppaniksi, ja nokkosletut kelpaavat koko perheelle.

Kreetalaiseen villivihannesmunakkaaseen sopivat nokkosen lisäksi myös muut villivihannekset. Kreetalainen vihannespiiras puolestaan täytetään nokkosilla, kevätsipulilla tai purjolla sekä yrteillä ja juustolla.

Nokkoset antavat makua myös sämpylätaikinaan, ja kuivattu nokkonen on hyvä perusaines viherjauheeksi ja yrttijuoma-ainekseksi. Syksyllä voi kerätä nokkosen siemeniä, jotka sopivat lähes minkä ruoan lisukkeeksi tahansa. Niitä voi ripotella vaikka aamiaispuuron tai myslin päälle.

Lue lisää nokkosesta:
Nokkonen on maukas villivihannes
Ruoka.fi: Nokkonen – herkkusuiden himoitsema villiyrtti

Lähteet: Arktiset Aromit ry

Kuvat:

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Nokkonen on ravinteikasta lähiruokaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X