Pähkinöistä puhtia kotiruokaan

Erilaiset pähkinät ovat paitsi maukas myös terveellinen lisä moneen ruokaan. Lisää arkiruokaan pari kourallista pähkinöitä vaikka kerran viikossa, niin saat samalla annoksen hyvää rasvaa, kuitua, proteiinia ja vitamiineja.

Pähkinäiset kyssäkaalipihvit voi tarjota kasvisaterialla esimerkiksi perunoiden tai salaatin kera, mutta kasvispihvit sopivat myös lihan tai kanan lisukkeeksi.

Etenkin cashew-pähkinät sopivat mainiosti mukaan aasialaisiin vokkiruokiin. Pähkinävokki on nopea ja kevyt kasvisruoka, joka vie isommankin nälän, kun vokin kera tarjoaa riisiä tai nuudeleita.

Cashew-pähkinöistä syntyy myös arki-illan pikaruoka: pähkinäpesto. Peston ehtii pyöräyttää tehosekoittimessa sillä välin, kun pasta kypsyy kattilassa.

Saksanpähkinät antavat uutta makua uunissa paahdetuille punajuurille, jotka ovat mainio lisuke niin lihalle, kanalle kuin kalallekin.

Paahdetuilla saksanpähkinöillä viimeistellään myös pähkinäinen kesäkurpitsasalaatti, joka tarjotaan limetti-valkosipulikastikkeen kera.

Seiti on edullinen arkikala, joka saa makua purjokastikkeesta, hasselpähkinöistä ja pinjansiemenistä. Helppo pähkinäseiti kypsyy kätevästi uunissa.

Mustikka-energiapatukan ehtii napata välipalaksi kiireisenäkin arkipäivänä, sillä pieni energiapatukka kulkee vaikka mukana laukussa. Maukkaat energiapatukat tehdään kaurahiutaleista, saksanpähkinöistä ja kuivatuista mustikoista.

Lue lisää pähkinöistä:
Pähkinä on terveellinen tehopakkaus
Pähkinäisiä arkiherkkuja
Pähkinää purtavaksi
Ruoka.fi: Pähkinätäytteiset tomaatit

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Pähkinöistä puhtia kotiruokaan

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X