Paprikaa pöytään

Paprika, tarkemmin sanottuna vihannespaprika, ja maustepaprika, jota yleisesti kutsutaan chiliksi, ovat yhteisen kantaäidin erilaisiksi jalostettuja marjahedelmiä.

Paprika sisältää C-vitamiinia keskimäärin neljä kertaa niin paljon kuin appelsiini. Varsinkin punaisessa paprikassa on huomattavasti A-vitamiinin esiastetta eli beetakaroteenia.

Vihannespaprika maistuu sekä sellaisenaan raakana että kypsennettynä lämpimissä ruoissa. Helppo tapa on lisätä paprikaa voileiville ja salaatteihin. Dippikasviksena paprika toimii hyvin.

Muurinpohjapannulle ja vokattavaksi paprika on varsinkin kesällä mitä mainioin valinta yhdessä hienonnetun maustepaprikan kanssa. Yhdistä paprikaa uuniruokiin, patoihin ja keittoihin sipulin ja tomaatin kanssa.

Pujota paprikaa grillattaviin liha- tai kalavartaisiin. Paprikaa voit grillata myös sellaisenaan. Broileri- ja makkararuokiin paprika sopii aina. Oikea osoite paprikalle ovat myös munakkaat ja pastakastikkeet.

Kokeile Kotilieden paprikareseptejä:

Juustopaprikasämpylät
Grillatut paprikat
Gulassikeitto
Paahdettu paprikakeitto
Brasilialainen paprikakastike
Paprika-chilikeitto
Täytetyt paprikat Annan tapaan
Täytetyt broileripaprikat mikrossa
Täytetyt paprikat
Tonnikalatäytteiset paprikat
Uunipaprikat

Lue myös: Paprika

Lähde: Kotimaiset kasvikset ry

Keskustelu

Kommentoi juttua: Paprikaa pöytään

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X