Perinnejuurekset lanttu & nauris

Lanttu ja nauris olivat ennen perunan tapaan käytettyjä kasviksia. Nyt lähiruoan ja paikallisen ruokakulttuurin arvostuksen toivotaan lisäävän niiden suosiota.

Ravinteikkaat perinnejuurekset ovat jopa appelsiinia parempia C-vitamiinin lähteitä, sillä sadasta grammasta juuresta saa jo puolet päivittäisestä tarpeesta.

Paksun ja kovan kuoren alla lantun vitamiinipitoisuus säilyy talven yli kevääseen.

Syömällä lanttua ja naurista voi helposti ja edullisesti lisätä kasviksia ruokavalioon. Juureksissa on vähän energiaa, minkä ansiosta ne auttavat painonhallinnassa.

Voimakkaamman makuiset syysnauriit voit viipaloida uunivuokaan ja kypsentää kerman, yrttien ja hunajan kera.

Raastettuja juureksia voi lisätä vokkeihin tai sämpylätaikinaan. Kuutioi lanttua ja naurista myös lämpimiin pataruokiin tai keittoihin.

Kokeile Kotilieden lanttu- & naurisreseptejä:

Juurespotti
Lanttulaatikko
Lanttuleipä
Lanttuhautulaiset
Kermaiset lanttukuutiot
Karamellisoidut lanttuviipaleet
Hunajaiset kahvilantut
Vanhat, hyvät lanttumunkit

Kuvat: Kristiina Kurronen

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Perinnejuurekset lanttu & nauris

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X