Porkkana värittää arkiaterian – ota herkulliset ohjeet

Porkkana on suomalaisten suosikkijuures, jota syömme vuodessa liki yhdeksän kiloa henkeä kohden.

Porkkanan popsimiselle löytyykin monta mainiota perustetta:

  • Aurinkoisen oranssi porkkana tuo väriä lautaselle
  • Porkkana on hinnaltaan edullinen kaikkina vuodenaikoina
  • Porkkanaa monikäyttöisempää kasvista saa hakea
  • Porkkana on hyvä välipala sellaisenaan, ja antaa hampaille tarpeellista työtä
  • Porkkanan sisältämä beetakaroteeni hoitaa ihoa, limakalvoja ja näkökykyä
  • Lisäksi porkkanasta saa muun muassa A-, K- ja C-vitamiinia, B-ryhmän vitamiineihin kuuluvaa foolihappoa, kaliumia, magnesiumia ja seleeniä sekä kuitua

Porkkanaa suositellaan syötävän sekä kypsennettynä että raakana. Raaka porkkana maistuu sellaisenaan, raasteena tai salaattiin suikaloituna. Kokeile myös porkkanaviipaleiden marinoimista, ja jos omistat mehulingon, sekoita porkkanasta ja hedelmistä juotavan hyvä vitamiinipommi.

Porkkanan maku nousee ruoassa esiin miellyttävällä tavalla, kun siihen yhdistää tuoreita yrttejä. Timjamiporkkanat on helppo ja herkullinen lisukeruoka, johon saa vaihtelua kokeilemalla vaihteeksi vaikkapa rakuunaa tai rosmariinia.

Eksoottisemmatkin mausteet sopivat kotoisen juureksemme kaveriksi; thaimarinoitu porkkanasalaatti vie makumatkalle Aasiaan, ja tulisissa kasvispyöryköissä maistuu pohjoisafrikkalaisesta keittiöstä tuttu harissa.

Erilaiset juustot tuovat porkkanaruokiin makua sekä pehmeää täyteläisyyttä. Porkkana-keltajuuri-vuohenjuustokeitto ja porkkana-parmesaanipannarit sopivat vaikka lounaaksi.

Leivonnaisiin – niin suolaisiin kuin makeisiinkin – porkkana antaa kosteutta, väriä ja makua. Porkkanarieskat on helppo pyöräyttää vaikka iltapalaksi, mehevät porkkanasämpylät hurmaavat aamiaisella, ja iki-ihana porkkanakakku vie kielen kahvipöydässä.

Hilloa ja marmeladiakin porkkanasta voi tehdä, ja syntyypä siitä mantelin kera myös mainio levite leivänpäälle.

Viisi vinkkiä porkkanan säilytykseen, säilöntään ja herkutteluun


1. Säilytä porkkanat +2 – +5 asteessa, eli jääkaapin lämpötilassa. Pidä ne erillään etyleeniä tuottavista vihanneksista ja hedelmistä, kuten omenoista, tomaateista ja banaaneista, jottei maku kitkeröidy.

2. Kuori ja pilko porkkanoita valmiiksi tarjolle vaikka naposteltavaksi. Säilytä valmiiksi kuoritut porkkanat raikkaassa vedessä.

3. Ota porkkanoita myös evääksi. Pilko ja pakkaa porkkanat syöntivalmiina muovipussiin tai -rasiaan.

4. Säilö porkkanasato pakastamalla: raasta porkkanat tai keitä ne soseeksi, pakkaa kertaeriin ja pakasta. Lisää porkkanaraastetta ja -sosetta talven mittaan kastikkeisiin, keittoihin, laatikoihin, pataruokiin ja leivonnaisiin.

5. Kokeile porkkanoiden keitinveteen suolan sijaan appelsiini- tai sitruunamehua. Pieni hapokkuus terhakoittaa porkkanan maun.

Lue myös:
Porkkana on syksyn suosituin juures
Porkkana on parasta!

Kuvat: Kristiina Kurronen ja Marjo Tynkkynen, lähde: Kotimaiset Kasvikset ry

 

Avainsanat

Keskustelu

Kommentoi juttua: Porkkana värittää arkiaterian – ota herkulliset ohjeet

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X