Puuroa maun mukaan

Puuroihin käyvät monet viljalaadut sekä erilaiset hiutaleet, suurimot, jyvät ja jauhot. Poimi parhaat vinkit ja sekoita oma makumieltymyksesi.

Kvinoahiutale

Kvinoasta syödään vain siemenet, jotka sisältävät enemmän ja laadukkaampia proteiineja kuin useimmat viljalajit. Kvinoahiutaleet ovat gluteenittomia.

Kokeile neljän jyvän uunipuuroa.

Iso kaurahiutale

Kokonaisista leikkaamattomista kaurajyvistä höyryttämällä ja litistämällä valmistut hiutaleet vaativat pidemmän kypsymisajan kuin leikatuista jyvistä valmistetut. Kauran ravintokoostumus on tasapainoinen ja se sisältää proteiinia muita viljalajeja enemmän.

Vehnähiutale

Esikypsytetyt vehnähiutaleet kypsyvät nopeasti. Hiutaleet on valmistettu kokonaisista jyvistä höyryttämällä ja litistämällä. Täysjyvävehnähiutaleet sisältävät runsaasti ravintokuituja.

Ruishiutale

Ruis on meillä toiseksi suosituin leipävilja vehnän jälkeen. Leikatusta rukiinjyvästä valmistetut hiutaleet on höyrytetty ja litistetty. Ruis on suomalaisten tärkein ravintokuidun lähde.

Kokeile ruishiutale-puolukkapuuroa.

Ruismanna

Ruismannaryynit sisältävät vehnän ydinosan lisäksi myös kuorta ja alkioita, joten niiden ravintoarvo on suurempi kuin perinteisten valkeiden mannaryynien. Ruismannasta valmistuu maukas puuro vartissa. Siitä voidaan keittää myös vispipuuroa.

Hirssi

Pienin kaikista viljajyvistä on hirssi. Se on emäksinen vilja, joka sulaa helposti elimistöön. Hirssi on gluteenitonta ja myös sen proteiinilaatu ylittää vehnän ja riisin.

Puuroriisi

Puuroutuva valkoinen pyöreäjyväinen puuroriisi on puhtaaksi hiottu riisi. Se sopii pohjaksi perinteisille ja jälkiruokapuuroille.

Kokeile perinteistä riisipuuroa tai tee riisipuurosta punssivanukas.

Speltti

Speltti on vanha vehnälle sukua oleva viljalaji. Kokonaisista speltinjyvistä kevyesti hiottuja spelttihelmiä voidaan käyttää riisin tavoin. Speltin proteiinipitoisuus on vehnää suurempi.

Kokeile spelttipuuroa, myllärin spelttipuuroa tai maalaistyrnivispipuuroa.

Kauralese

Kaurajyvän kuorikerroksesta valmistetulla leseellä saa puuroon lisää kuitupitoisuutta. Kauran liukoinen beeta-glukaanikuitu edistää vatsan toimintaa ja tasaa verensokeria. Pelkistä kauraleseistä voi valmistaa puuron hiutalepuurojen tapaan. Lese antaa puurolle rouheisemman rakenteen.

Kokeile kauralesepuuroa tai kauralesepuuroa mikrossa.

Amarantti

Amarantin siemeniä käytetään viljan tavoin. Ravinnerikas amarantti sisältää neljä kertaa enemmän kalsiumia kuin vehnä ja on luontaisesti gluteeniton.

Pellavansiemen

Pellavansiemenet edistävät vatsan toimintaa ja terveyttä. Siemeniä tai rouhetta voi lisätä pari ruokalusikallista muihin hiutaleisiin tai valmiiseen puuroon. Siemenet voi keittää myös puuroksi.

Auringonkukansiemen

Proteiinipitoiset auringonkukansiemenet sopivat tuorepuuroon. Niitä voidaan liottaa muiden siemenien kanssa yön yli ja nauttia marjojen tai hedelmien kera keittämättä aineksia. Siemenet antavat myös mukavan suutuntuman.

Lue myös:
Puuro porisemaan
Puuro on perusruokaa parhaimmillaan

Avainsanat

Keskustelu

Onko ruismanna muka vehnää? Niin te tuossa väitätte. Miksi sitten sen nimessä on sana ruis?

Kommentoi juttua: Puuroa maun mukaan

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

X