Hyvää huomenta! Tässä raikkaita aamupalavinkkejä arjen aamiaiselle

Kaipaatko uusia ideoita arjen aamupalapöytään? Kokeile ravitsevaa raakapuuroa, raikasta hedelmäsalaattia tai muita maukkaita aamupalareseptejä.

Perinteinen kaurapuuro on monelle tuttu aamupala, mutta puuroonkin saa uutta jujua lisukkeiden avulla. Nauti kaurapuuro vaihteeksi vaikkapa luumukompotin tai hunajapäärynöiden kera.

Hyvä aamupuuro syntyy myös ravintorikkaasta kvinoasta. Kvinoapuuro ryyditetään kuivatuilla aprikooseilla ja karpaloilla ja tarjotaan pistaasipähkinöiden, seesaminsiementen ja hunajan kera.

mustaherukkapuuro

Jos puuron keittelyyn ei tahdo olla aikaa aamulla, kannattaa kokeilla raakapuuroja, jotka voi tehdä jääkaappiin jo edellisenä iltana.

Banaani tuo makeutta pähkinäiseen tuorepuuroon, jolle kauraleseet ja hasselpähkinät antavat rouheisuutta.

Mustaherukkatuorepuuro saa makua ja väriä pakastemustaherukoista, jotka sekoitetaan puuroksi jogurtin, kaurahiutaleiden, siementen ja mantelien kanssa.

chiapuuro

Kookoksella maustettu chiapuuro tuo aamiaispöytään tropiikin auringon, kun puuron kera tarjoaa runsaasti tuoreita hedelmiä.

Ravintorikkaat chiasiemenet maistuvat myös raikkaassa hedelmäsalaatissa, joka sekoitetaan meloneista sekä pensasmustikoista ja tarjotaan jogurttikastikkeen ja pähkinöiden kera.

Hedelmäsalaatti-rahkakupit syntyvät raikkaasta hedelmäsalaatista, joka tarjotaan myslin ja hunajalla makeutetun maitorahkan kera.

mansikkamalja

Jogurtista, mansikkasoseesta ja myslistä kootut mansikka-jogurttimaljat tuovat ripauksen luksusta arkiaamuun.

Marjojen ja jogurtin kanssa maistuu omatekoinen granola, johon kannattaa yhdistellä erilaisia viljoja, siemeniä ja pähkinöitä.

Marjoista, hedelmistä tai vihanneksista hurautettu smoothie on ravitseva aamupala, jonka voi vaikka napata mukaan oikein kiireisinä aamuina.

puurosmoothie

Puurosmoothie on kuin lempeä, juotava puuro, joka syntyy nopeasti pakastemarjoista, banaanista, kaurahiutaleista ja keitetystä vedestä.

Mansikkasmoothien reseptillä valmistuu kerralla herkullinen aamupalajuoma koko perheelle. Kauraleseet tai -hiutaleet tuovat mansikoista ja banaanista sekoitettuun smoothieen kuituja ja mukaan voi lisätä myös pähkinöitä tai siemeniä.

Matchasmoothie surautetaan avokadosta, banaanista, pinaatista ja mantelijuomasta. Mukaan lisätään mausteeksi myös trendikästä matchajauhetta, joka on erittäin terveellistä ja laadukasta vihreää teetä.

munakas

Munakas on ruokaisa aamupala, jolla pärjää pitkälle päivään. Tuoreet yrtit ja juusto antavat munakkaalle makua.

Mikrossa valmistettu munakokkeli on huippuhelppo aamupala, joka maistuu sellaisenaan tai leivän päällä.

Lisää aamupalaideoita:
Aamupalaideoita nautiskelijoille
Brunssi aloittaa päivän ylellisesti
Terveellinen aamiainen tuo puhtia päivään
Kananmuna tekee aamiaisesta ruokaisan
Ruoka.fi: Pehmeä aamupuuro

Tilaa uutiskirjeemme niin saat sähköpostiisi säännöllisesti tietoa uusimmista jutuistamme ja kilpailuistamme.


Teksti: Kira Autiosuo
Kuvat: Sampo Korhonen / OM-arkisto

Keskustelu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti