Kasvikset, marjat ja hedelmät ovat uusien ruokasuositusten kantava perusta. Panosta kasviöljyyn, täysjyväviljaan ja kalaan. Ripota päälle papuja, herneitä, pähkinöitä ja siemeniä.

avokadosalaatti

Avokadosalaatti saa potkua tuoreesta ananaksesta ja granaatti-omenasta.

Värikäs raitaraaste sekoitetaan kaalista, kurkusta ja juureksista, jotka tarjotaan raitakastikkeen, pähkinöiden ja hedelmien kera.

salaatti

Jyväisä salaattiateria saa ruokaisuutta ja ravintoarvoa täysjyväspeltistä. Liottamalla pehmitettyjä jyviä ei tarvitse edes keittää.

Aniksen makuiset grillatut fenkolit ovat herkullinen annos sellaisenaan tai oiva lisäke aterialle.

juurikassalaatti

Lämmin juurikassalaatti sekoitetaan uunissa paahdetuista juureksista ja kikherneistä. Tehosta vielä juurikasvien omaa makeutta siirapilla tai hunajalla. Paahdettujen juuresten makeus takaa suosion myös lasten suissa.

Intialainen tomaatti-juustokastike on pähkinöillä ja juustolla rikastettu kasviskastike, jossa mausteiden kirjo on täydellisessä tasapainossa.

hernerisotto

Keväinen hernerisotto tuo lautaselle ripauksen kevättä vihreiden herneenpalkojen muodossa.

Lisää ruokaideoita:
Herkullista kasvisruokaa
Kasvisruokia arjesta juhlaan
ihanat kasvisruoat
Kasvissyöjän grilliherkut
Ruoka.fi: Kasvisruoka x 9

Kuvat: Mirva Kakko/OM-arkisto