Kevyt lounas

Kunnollinen lounas pitää energiatasapainon sekä verensokerin vakaana ja sokerinhimon loitolla. Tasapainoisessa lounaslautasessa on 500-700 kaloria.

Nauti lounaalla proteiineja, kuten lihaa, kanaa, kalaa, maitotuotteita ja palkokasveja sekä hiilihydraatteja, kuten marjoja, hedelmiä, vihanneksia ja kokojyväviljaa.

Maukas kasvis-linssiminestrone on ravitseva ja kevyt lounas. Ruokaisat tonnikalakerrosleivät on helppo pakata lounasevääksi töihin. Itämaisen katkarapu-misosalaatin lisukkeeksi voi tarjota kevyesti paahdettua kalaa, kanaa tai tofua.

Monipuolinen päivällinen

Päivällinen on sosiaalisesti perheen tärkeimpiä aterioita. Kun kokoonnutaan yhteen ruoan ääreen, varmistetaan samalla, että jokainen syö edes yhden kunnon aterian päivässä.

Päivällisen on hyvä olla runsas ja monipuolinen ateria, mutta jos se nautitaan ennen urheiluharrastuksia on tärkeää pitää annoskoko kohtuullisena ja vähärasvaisena. Liikunnan jälkeen nautittu päivällinen taas tukee harjoittelun vaikutuksia ja antaa voimia seuraavaan päivään.

Possupata on reilu ja helppotekoinen ruoka, josta riittää isollekin porukalle. Juureskastikkeen kera tarjoiltava sitruunakana kypsyy uunissa maukkaaksi. Höyryttämällä kypsennetyt kahden kalan palmikot tarjoillaan linssisalaatin kera.

Virkistävä välipala

Hyvä välipala antaa energiaa, pitää yllä vireystilaa ja ehkäisee napostelua. Kunnon välipala koostuu kokojyväviljatuotteista, vähärasvaisista maitotuotteista, kasviksista, hedelmistä ja marjoista.

Suosi sitrushedelmiä, jotka ovat talvisin parhaimmillaan ja sisältävät runsaasti C-vitamiinia ja ruoansulatusta edistäviä kuituja. Myös kiivi on todellinen vitamiinipommi.

Hedelmät voi vaihteeksi pujotella varrastikkuihin ja nauttia päärynä-raejuustosalsan kera. Intialaisen keittiön jogurttipohjainen lassijuoma on mukava vaihtoehto smoothielle. Runsaasti kuitua sisältävät mustikka-energiapatukat on helppo napata mukaan.

 

Katso myös nämä

Lue Kotilieden  vinkit laihduttajalle ja kokeile terveellisiä aamiaisruokia sekä kevyitä herkkuja ja leivonnaisia.